Gå til innhold
Arkivverket

Oppkallingsregler


Roar Brynlund
 Del

Recommended Posts

Hei

Håper noen kan tipse meg om artikler/bøker hvor navneoppkallingsregler/navnefastsetting er beskrevet. For min oldefar, ser det ut som navnet til barna skulle tekkes/behages alle bakover i slekten. Har hørt at det var ganske strikte regler for hva barna skulle hete, men har aldri sett noe beskrevet om dette. Håper på innspill, da dette er vel noe som berører alle som driver med slekt.

Mvh

Roar Brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker i gammelforumet her så er det en debatt der om dette: Nr.42429. Du kan søke etter denne øverst til høyre der inne. Skulle gjerne ha lagt inn lenke der, men da må jeg gå inn pånytt via annen

søkemotor og logge meg på. Det ble for tungvint siden jeg ikke har passordet for hånden akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søker på ordet oppkalling i dette forumet får jeg ingen resultater, og det samme skjedde i går. Merkelig siden jeg ikke hadde problemer med det da jeg søkte på gammelforumet.

Dette på tross av at i begge overskriftene i lenkene som ble lagt ut inneholder ordet oppkalling i overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søker på ordet oppkalling i dette forumet får jeg ingen resultater, og det samme skjedde i går. Merkelig siden jeg ikke hadde problemer med det da jeg søkte på gammelforumet.

Dette på tross av at i begge overskriftene i lenkene som ble lagt ut inneholder ordet oppkalling i overskriften.

 

Jeg fikk dette resultatet nå ved søkord "oppkalling": http://forum.arkivve...h&fromMainBar=1

 

Det virker altså for meg nå, men jeg har opplevd svikt i systemet fra tid til annen - og varsling av innlegg har ikke fungert på noen dager.

 

Edit, men lenken fikk jeg ikke til å fungere selv om jeg fikk tilslag på søk.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkalling varierte etter geografi og tid .Eldste sønn: farfar, nest eldste sønn : morfar: eldste datter: farmor, nest eldste datter: mormor ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for mange interessante svar og med henvisninger til debatter om emnet som har gått tidligere. Det er tydelig at dette er et emne som har opptatt en del før jeg brakte det på banen.

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet var at min tippoldefar hadde tre navn. Da jeg sjekket FT for 1865 fant jeg at det var 3 etterkommere fra forskjellige grener som hadde de 3 samme navnene. Det som gikk igjen i svarene jeg fikk, var at oppkalling var vanlig med ett navn og fulgte spesielle regler som blant annet Helge Hålåsæter beskriver. Men i mitt tilfelle var alle navnene til min tippoldefar brukt.

Mitt etternavn Brynlund forekommer for første gang i 1830 da min oldefar fikk Brynlund som mellomnavn, tidligere vekslet navnene med Anders og Johan og ingen mellomnavn. Har lett om det var noen øvrighetspersoner som skulle beæres, men ikke funnet noe som skulle tilsi at han fikk det mellomnavnet. Han brukte selv Brynlund når barna ble døpt og signering av husmannskontrakter men der vekslet mellom Brønlund/Brøndlund og Brynlund (vokalsprang?). Jeg kommer fra Dønna på Helgelands kysten, hvor Zahl og Smith ofte ble brukt som mellomnavn. Takk igjen for svar og ref. til tidligere innlegg. :rolleyes:

Mvh

Roar Brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkalling varierte etter geografi og tid .Eldste sønn: farfar, nest eldste sønn : morfar: eldste datter: farmor, nest eldste datter: mormor ...

 

Det eine problemet med denne "regelen" er at så godt som ingen følgde han heilt ut, at oppkalling (når det skjer) avviker frå "regelen" og at mange ikkje vart kalla opp i det heile.

 

Det andre problemet med "regelen" er at han vert reprodusert slik Helge gjer, utan noko slag dokumentasjon - og at det er svært få undersøkingar, om nokon, som underbyggjer han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eine problemet med denne "regelen" er at så godt som ingen følgde han heilt ut, at oppkalling (når det skjer) avviker frå "regelen" og at mange ikkje vart kalla opp i det heile.

 

Det andre problemet med "regelen" er at han vert reprodusert slik Helge gjer, utan noko slag dokumentasjon - og at det er svært få undersøkingar, om nokon, som underbyggjer han.

 

 

Nå sier vel ikke Helge H at det er hverken en "regel" eller en regel, men bare at:

"Oppkalling varierte etter geografi og tid .Eldste sønn: farfar, nest eldste sønn : morfar: eldste datter: farmor, nest eldste datter: mormor"

 

Jeg vil komme med en påstand om at det mange steder, og spesielt på landsbygda var tradisjon for den oppkalling som Helge H fremstiller. Så får andre motbevise påstanden :)

Men selvsagt var det ikke en regel om en definerer en regel som en rettsregel, men kanskje nærmer en seg om en bruker betegnelsen tommelfingerregel?

 

Ja jeg er klar over at noen ganger ble morfaren og mormoren oppkalla først, noen ganger kom nytt ekteskap med oppkalling etter den avdøde og forstyrret mønsteret, noen ganger kalla en opp andre, og noen ganger kalla en rett og slett ikke opp etter noen.

 

Men som "regel"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe i det ja. Oppkalling var nok mye: Farfar,Farmor,morfar,mormor,fars søsken,mors søsken. Men i mange tilfeller blir den første oppkalt etter forrige kone/mann eller hvis kona er odelsarving/kommer fra bedre familie, er det morfaren som oppkalles først. Men igjen dette mønsteret varierer..

 

Ellers er jo presten en person som sikkert ble oppkalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier vel ikke Helge H at det er hverken en "regel" eller en regel, men bare at:

"Oppkalling varierte etter geografi og tid .Eldste sønn: farfar, nest eldste sønn : morfar: eldste datter: farmor, nest eldste datter: mormor"

 

Jeg vil komme med en påstand om at det mange steder, og spesielt på landsbygda var tradisjon for den oppkalling som Helge H fremstiller. Så får andre motbevise påstanden :)

 

Eg tolkar smilusen sånn at du veit godt kva reglar som gjeld for påstandar og "bevis"...

 

Diverre er det sånn at det er mange som set fram påstandar om oppkalling, utan særleg atterhald, men svært få som har kjent seg kalla til å faktisk undersøke og dokumentere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

... Men i mange tilfeller blir den første oppkalt etter forrige kone/mann eller hvis kona er odelsarving/kommer fra bedre familie, er det morfaren som oppkalles først. ...

 

Ser det etterspørres kilder både her og i andre tråder om diverse påstander hva "regler" angår, men jeg finner ingenting om Brodahls "teori" som sammenfaller med den David refererer til.

 

Jeg kom over et tilfelle i Brodahls Trondhjems Guldsmeder b.1: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2006120700093 (side 119-120).

 

Her skriver Brodahl blant annet:

 

 

Anders Sørensen er temmelig sikkert Søren Joensens ældste

søn. Og i saa tilfælde gir hans navn anledning til litt funder-

inger. Han er ikke opkaldt hverken efter far= eller morfaren,

men ganske utvilsomt efter konens første mand, salig Anders

guldsmed. Det er ikke første gang jeg støter paa dette forhold,

at den ældste gutten i en kvindes andet egteskap faar navn efter

hendes forrige mand, naar enken sitter med midlene efter denne

forrige mand; men eksemplene er ikke saa talrike endda, at

der kan avgjøres noget om hvorvidt det var staaende skik og

krav. Til grund maa der ligge noget av den samme tankegang

som ved det mosaiske levirategteskap.

 

Kjenner noen til om enten Brodahl eller andre gjorde noen ytterligere undersøkelser om dette? Dette dreier seg om Trondheim rundt 1600-1700-tallet, og er som allerede kjent ikke nødvendigvis representativt for andre landsdeler eller tidsperioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I det området jeg har arbeidet med, Eiker, Modum og Sigdal i Buskerud fra slutten av 1600-tallet til inn på 1800tallet er alle "reglene" nevnt i innleggene her brukt.

En avdød ektefelle kan oppkalles hvis det første barnet i neste ekteskap er av samme kjønn, antagelig for å hedre den avdøde.

Det synes som om morens foreldre oppkalles først noe oftere enn farens foreldre. Søskenkull uten oppkalling er også vanlig, kanske for å følge moten som tydelig

varierte over tid.

mvh

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte distrikt var det også vanlig at eldste barn ble oppkalt etter mors foreldre hvis familien bodde på mors gård - far har altså flyttet fra sin. Motsatt når mor flytter til fars gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.