Gå til innhold
Arkivverket

LØST: Enkemann Anders Andersen og hans to barn flytter fra Sverige til Oppegård i Akershus i 1870.


Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Enkemann Anders Anderson og hans to barn Ingeborg og Anders flytter til Oppegård i Akershus i 1870.

Nr. 8

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nesodden, Ministerialbok nr. 8 (1869-1879), Inn- og utflyttede 1869-1871, side 236.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-142

 

Alle tre blir nokså fort gift i Norge

 

I FT1875 står det at Enkemann Anders Andersen f.1824 kommer fra Østvoll noe jeg tror er Östervallskog.

Sønnen Anders Andersen f.ca.1850 tjener på Oppegård søndre og har fødested oppgitt til Kollan noe jeg tror er Kola.

Datteren Ingeborg Elise Andersdatter tjener på Møllerstuen og har fødested oppgitt til Holmedal

Alle tre stedene er i området i Värmland har jeg funnet ut.

 

Ved innflytting til Norge står det att Anders har en attest fra pastor Fagergren datert 1/9-1870

Anders Andersen d.e. gifter seg allerde 14.10.1870 så han har nok vært i Norge en stund.

Ved vielsen står det at faren het Anders Olsen

Vielsenr.6 1870

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nesodden, Ministerialbok nr. 8 (1869-1879), Ekteviede 1870, side 159.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-105

 

 

I dag og i morgen er det fri benyttelse av Arkiv Digital i Sverige og jeg har søkt og søkt.

Men nei. Jeg finner ingen som passer på alle punkter.

 

Anders Anderson f.ca.1824 med far Anders Olson og avliden kone.

Med barn Ingeborg (Elise) f.ca.1849 og Anders f.ca 1850

 

Så her trenger jeg hjelp igjen :blush:

 

 

PS.

Jeg har kontroll på alle etter de innvandret til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt ovennevnte Anders utover i husforhørene. Familein finnes på Strømmer i Østervalskog i AI7 (1826-1830) s. 120, AI:8 (1831-1835) s. 117, AI;9 (1836-1840), s. 117, AI:: 10 (1841-1845), s. 151, AI: 11 (1846-1851), s. 124. Faren er angitt som død i27. desember 1839. I AI:12 (1851-1855) er mora strøket ut. Men Anders er der, gift med Catharina Ersdatter født i Holmedal 1819. De flytter til Holmedal 1851. Men før det har de fått barna Ingeborg f. 15 mai 1849 og Anders født 23. november 1850 (ta datoene med en klype salt, tall er ofte vanskelig å lese i husforhør).

 

Tor

 

I dåpsbok CI:4, s. 24 og 28 ser jeg at anførte datoer er korrekte. Og ekteskap mellom Anders Andersson i Strømmen og Catharina Er*'datter i Tveten 3. desember 1847 (Østervalskog EI:1, s. 191)

 

Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom

Takk skal du ha.

Dette var de siste personene i ett slektstre jeg skal gi en venn i presang.

 

Jeg hadde ved søk i FamilySearch Chatarina som en kandidat, men fant ikke ut om Anders også var hennes sønn.

 

Nå som du har gitt meg referanser til husforhør og dåpsbøker skal jeg finne dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra flyttelängden 1870 i Holmedal:

 

Enkemann Anders Andersson, dotter Piga Ingeborg Andersdotter. son Anders Andersson og dotter Cajsa Andersdotter

flytter fra Lefverbyn i Holmedal 12/9-1870 til Oppegård i Norge. (s. 150 i forhörsboken)

Holmedal BI:2 (1861-1894) Bild 41 (AID: v6724.b41, NAD: SE/VA/13214)

 

EDIT.

Så ikke det siste innlegget ditt før etterpå, Leif.

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.