Gå til innhold
Arkivverket

Isak (1884) og Sunniva (1891) Gjøen - Oslo 1943 - lagnader? - Aftenposten?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Eg strever med å finna ut kvar det vart av dette parfolket:

 

Isak Isakson GJØEN

fødd i Kristiansund 15.8.1884

 

gift med

 

Sunniva Pedersdotter NJØS

fødd i Leikanger 14.6.1891

 

Det einaste eg veit om dette parfolket er at han (eller kanskje båe?) skal ha hatt arbeid på ein sjokoladefabrikk, og i 1943 er adressa hennar oppgjevi til: Thorvald Meyers gt. 18 i Oslo. Og eg ser at Isak Gjøen budde på denne adressa alt i 1910 (http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392213393)! Dei fekk ikkje born i lag!

 

Eg finn ikkje Isak og Sunniva i Gravferdsregisteret til DIS-Noreg.

 

Eg er på leiting etter:

 

* Dato og stad for vigsli til Isak og Sunniva?

 

* Dato og stad for dødsfallet til Isak Gjøen?

 

* Dato og stad for dødsfallet til Sunniva Gjøen?

 

Kanskje kan Aftenposten bidra med dødsannonser?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sjå ut som om paret kan vere nemnde i Norsk Kundgjørelsestidende 26/8 1926, men treffet er ikkje tilgjengeleg på nb.no. Kan det vere vigselen det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Torbjørn for mange flotte innlegg! Og særleg er eg glad for at du fann vigsli deira, som eg tolkar må ha vore "på kontoret" 20.9.1926!

 

Merkeleg er det likevel at ikkje dødsfalli deira skal vera råd å finna. Kan dei vera flytte frå Oslo i seinare år? Eg trur det ikkje, men ein veit jo aldri kva desse sogningane kan finna på...!

 

Nok ein gong ein stor takk for hjelpi so langt!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 21/4 1977:

 

post-77-0-66976000-1377383043_thumb.jpg

 

Aftenposten 27/4 1977 s. 23:

 

"Amneldte dødsfall mandag 25. april

(...)

Synnøve Gjøen f. 1891"

 

Hjarteleg takk til Torbjørn for mange flotte innlegg! Og særleg er eg glad for at du fann vigsli deira, som eg tolkar må ha vore "på kontoret" 20.9.1926!

(...)

 

Det står vel 10/9?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Torbjørn for nok eit gedigent innlegg! Der har me altso dødsfallet til Sunniva. Den som berre visste kvar det vart av Isak...

 

Elles var det sjølvsagt ein prenteleif med den vigselsdatoen...

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isak finnes i alle fall i adressebok for 1950

 

Oslo fylke, Oslo Adressebok, Bok , 1950-1950, oppb: Riksarkivet.

Merknader: 72. årgang. Demontert eksemplar, Riksarkivet

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49280/475/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-db10061109072815.jpg

 

Og i 1955

 

Oslo fylke, Oslo Adressebok, Bok , 1955-1955, oppb: Riksarkivet.

Merknader: 77. årgang. Demontert eksemplar, Riksarkivet

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49288/507/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-db10061211135360.jpg

 

Men jeg kan ikke se ham her i 1960/61, men derimot finner jeg enkefru Synnøve Gjøen:

 

Oslo fylke, Oslo Adressebok, Bok , 1960-1961, oppb: Riksarkivet.

Merknader: 82. årgang, bind 1. Demontert eksemplar, Riksarkivet

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49298/458/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-db10061211139888.jpg

 

Det skulle tyde på at Isak døde en gang mellom 1955 og 1960/61.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Grethe for nytt spennande innlegg!

 

Då kan me slå fast at Isak Gjøen døydde mellom 1955 og 1960. Eg meiner å hugsa det var ein periode der Aftenposten mangla i "skanna" versjon, var det kan henda på 1950-talet? Elles lyt me kan henda til registerkorti frå Folkeregisteret i Oslo som vel finst i Statsarkivet i Oslo?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det manglar enkeltutgåver, men det største problemet er at mykje av det som er skanna ikkje er søkbart. Om ein søkjer på "Isak" mellom 1955 og 1960 dukkar m. a. dette opp (Aftenposten 6/8 1955):

 

Dodsfall meldt den 4. august. Fru Ragnhild Carlscn, f. 1898, Fabr.arbeiderske Martha Marie Olsen, f. 1887. Bladburi Isak G.jocn, f. 1884. Enkefru Agnes Catllflriilß Harms, f. 1878. Pensj. lærer Anders Slagstad, f. 1884. Fru Olufine Hansen...

 

I den skanna utgåva står det "Bladbud Isak Gjøen, f. 1884". Eg har bladd og bladd, men greier ikkje å finne nokon dødsannonse, men han vart iallefall gravlagd frå Det gamle krematorium 8/8 i følgje Aftenpostenutgåva av same dato. Morgonutgåva 4/8 manglar, så ein evt. dødsannonse kan vere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Torbjørn for siste innlegget om dødsfallet til Isak Gjøen. Då er me i alle fall svært so nær rett dato, og det burde vera ei enkel sak for Statsarkivet i Oslo å sjekka med folkeregisteret for å finne den nøyaktige datoen.

 

Med dette er problemet løyst!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Hej!

Min mor, Eli Pauline Dahlstedt födt Gjöen (1915-2012), var en yngre tremenning av Isak Gjöen junior. Jeg har skrevet om denne familien i Årbok for Nordmöre 2008 og 2010 under tittelen "Blant sund og skjaer og fiskevaer. Familieminner fra Kristiansund, Smöla og ytre Fröya." Jeg var og besökte Synnöve Gjöen, enke etter Isak Gjöen, i Thorvald Meyers gate i Oslo hösten 1964. Hun hadde et gammelt fotografi av sine svigerforeldre som brud og brudgom i en oval ramme på veggen. 

Isak Gjöen senior og Johanne (Hanna) Gurine Hustad hadde flere barn. Den eldste var Johan Gustav Gjöen, som ble dekorasjonsmalermester i München, Tyskland, gift med Maria Brunner fra Gundelfingen an der Donau. Deres datter var Maria Notburga Gjöen, födt 1913, som ble gift med Rudolf Beckmann fra Hannover, diplomingeniör. De hadde åtte barn. Jeg var og besökte dem i Mönchengladbach sommeren 1986 og Maria igjen sommeren 1993. Jeg fikk noen vakre malerier som hennes far J. G. Gjöen hadde gjort. Datteren Christel Weber födt Beckmann bor med sin mann dr. phil. Dieter Weber i den lille landsbyen Oldenrode ved byen Moringen nord för Göttingen. Jeg var også og besökte dem. Vi sender julebrev til hverandre.

 

Jeg skrev boken Slekten Gjöen fra Smöla og dens kognatiske grener (1965), som jeg gjorde som en stensilert utgave. Sendte et eks. til Norsk Slektshistorisk Forening i Oslo, så de burde ha den i sitt bibliotek. Ole Einersen Gjöen og hustru Johanna Birgitha Olsdatter födt Rostvold på gården Jöen, Jöa på Smöla, Nordmöre, hadde flere barn. Eldste sönnen var Johannes Olsen Gjöen som delte farsgarden med broren Einer Olsen Gjöen (min morfars far). Johannes Olsen Gjöen fikk tvillinger, Isak og Maria, i 1849 med Johanna Emanuelsdatter Lervik, som var tjenestepike i nabogarden på Jöa. Hun ble ikke godtatt o.s.v.. Isak ble handelsborger i Kristiansund o.s.v. Maria ble gift med sliperimester Christoffer Haarby. Deres dattersönn var professor Kai Grjotheim.

Beste hilsener

Gullik Dahlstedt 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Min mor, Eli Pauline Dahlstedt födt Gjöen (1915-2012), var en yngre tremenning av Isak Gjöen junior. Jeg har skrevet om denne familien i Årbok for Nordmöre 2008 og 2010 under tittelen "Blant sund og skjaer og fiskevaer. Familieminner fra Kristiansund, Smöla og ytre Fröya." Jeg var og besökte Synnöve Gjöen, enke etter Isak Gjöen, i Thorvald Meyers gate i Oslo hösten 1964. Hun hadde et gammelt fotografi av sine svigerforeldre som brud og brudgom i en oval ramme på veggen. 

Isak Gjöen senior og Johanne (Hanna) Gurine Hustad hadde flere barn. Den eldste var Johan Gustav Gjöen, som ble dekorasjonsmalermester i München, Tyskland, gift med Maria Brunner fra Gundelfingen an der Donau. Deres datter var Maria Notburga Gjöen, födt 1913, som ble gift med Rudolf Beckmann fra Hannover, diplomingeniör. De hadde åtte barn. Jeg var og besökte dem i Mönchengladbach sommeren 1986 og Maria igjen sommeren 1993. Jeg fikk noen vakre malerier som hennes far J. G. Gjöen hadde gjort. Datteren Christel Weber födt Beckmann bor med sin mann dr. phil. Dieter Weber i den lille landsbyen Oldenrode ved byen Moringen nord för Göttingen. Jeg var også og besökte dem. Vi sender julebrev til hverandre.

 

Jeg skrev boken Slekten Gjöen fra Smöla og dens kognatiske grener (1965), som jeg gjorde som en stensilert utgave. Sendte et eks. til Norsk Slektshistorisk Forening i Oslo, så de burde ha den i sitt bibliotek. Ole Einersen Gjöen og hustru Johanna Birgitha Olsdatter födt Rostvold på gården Jöen, Jöa på Smöla, Nordmöre, hadde flere barn. Eldste sönnen var Johannes Olsen Gjöen som delte farsgarden med broren Einer Olsen Gjöen (min morfars far). Johannes Olsen Gjöen fikk tvillinger, Isak og Maria, i 1849 med Johanna Emanuelsdatter Lervik, som var tjenestepike i nabogarden på Jöa. Hun ble ikke godtatt o.s.v.. Isak ble handelsborger i Kristiansund o.s.v. Maria ble gift med sliperimester Christoffer Haarby. Deres dattersönn var professor Kai Grjotheim.

Beste hilsener

Gullik Dahlstedt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.