Gå til innhold
Arkivverket

Trøbbel i køen?


Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Fredag kunne vi lese på Digitalarkivets forside:

 

"Digitalarkivet fikk på plass et nytt publiseringsverktøy for data før sommeren og køen av kirkeboksfiler er borte! Vi har ventet på ny versjon av programkoden for å kunne vise disse dataene og denne koden ble oppdatert i går. Dermed vil vi på mandag kunne publisere over 200 kirkeboksfiler vi har hatt liggende i kø."

 

Mandag er kommet og gått, tirsdags morgen er opprunnen, men allikevel ser det ikke ut til at det publisert noe nytt...

Er det dukket opp uventet trøbbel?

 

FHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom ut omlag 200 nye kirkeboksfiler, og i alt 437242 nye personposter fra kirkebøkene i går ettermiddag. I alt har vi nå 16325412 søkbare personposter tilgjengelig, av disse er 10838300 fra kirkebøkene.

 

Men, det er riktig at alt ikke er helt som det skal. Det er en feil på det vi kaller aktørtilknyttingen og de nye dataene. Mye er jo registrert av digitalpensjonatgjestene, og det kommer ikke frem slik det skal.

 

Klikk deg inn i hvilken som helst av de nye dataene og du ser at logoen ikke endres til Digitalpensjonatet (langt på vei de fleste filene skal ha DP-logo, søk f.eks. fram Bjørnør i Finn kilde eller velg fra listen over nye data i Digitalpensjonatet). På søkeskjemasiden er heller ikke aktøren nevnt.

 

Til sammenligning: Det skal se slik ut http://digitalarkive.../kb/sok/dp/3117

 

Hvis man ser på gjestene så vises ikke kildereferansen rett og lenken peker til framsiden i stedet for søkeskjemaet. Gå f.eks inn på Tirsdagsklubben sitt rom i pensjonatet http://digitalarkive...t/aktor/vis/286

 

Det jobbes nå med å få rettet dette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! Min kilde til hva som er nytt er som regel "Liste over de siste 100", og jeg fant ikke noe nytt der... Men jeg ser jo at det har dukket opp en del nye ting når jeg søker på ymse prestegjeld i "Finn Kilde".

 

mvh FHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå var feilen med tilknyttingen til mellom filene og digitalpensjonatgjestene rettet opp slik at dere kan se hvem som har bidratt!

 

Listen over siste 100 på fremsiden til Digitalarkivet er IKKE oppdatert ennå! Det må vi få ordnet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.