Gå til innhold
Arkivverket

Fødsel 1822 i Trondheim


Recommended Posts

Flere kilder hevder at Johannes Mortinussen Bye er født i Trondheim 1822. Jeg leter, men finner det ikke. Foreldrenes navn er Mortinus Hanssen Bye og pige Jonette (ref. kirkebok Ørland. Johannes konfirmert 14. oktober 1838, da bosatt Vahl)

Han flyttet derfra til Nordburøy, Froan, sommeren 1844. Giftet seg 1845 og bosatte seg på Berget i Sauøy, Froan. Fikk barn, som også brukte Bye til etternavn. Johannes døde i Froan Des 28 1886.

Leif Wahl har i sin gårdshistorie skrevet litt om Ole Hanssen Bye på Nes 213A Sjøhaug. Mannen er født 1799, men forfatteren har ikke skrevet hvor. Kan Mortinus Hanssen Bye være bror av Ole Hanssen Bye? Noen som vet mer om denne familien og dens opphav? Hvem var piken Jonette, og ble hun noen gang gift med Mortinus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for spor! Nå fant jeg også ut at Johannes flyttet fra Strinda som 15åring til Ørlandet, der han ble konfirmert. Han flyttet alene. Hvorfor? Bodde han ikke sammen med noen av foreldrene under oppveksten? Finner verken mor eller far i kirkebok under begravede i Strinda mellom sønnens fødsel og utflytting.

 

Jeg klarer ikke helt å tyde all informasjon ifbm fødsel og dåp. Fins det noen ledetråder der, som jeg er gått glipp av?

 

Mvh Hege

 

Takk for engasjement og oppklaring ;) Mvh Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å tyde all informasjon ifbm fødsel og dåp. Fins det noen ledetråder der, som jeg er gått glipp av?

(...)

 

Her er mitt forsøk på å gjengi det som står ved dåpen:

'Qvinden Jonetha Andersr. der har tjent hos Heggelund på Backlandet og blev der besvangret,har ligget i Barselseng hos Peder Nordseth i Beitstranden, angav til Barnefader Ungk.(arl) og Handelsbetjent Mortenius Olsen Bye, i ........ hos Heggelund, hvor Leiermaalet er begaat. Begges første Leiermaal.'

 

Tusen takk for spor! Nå fant jeg også ut at Johannes flyttet fra Strinda som 15åring til Ørlandet, der han ble konfirmert. Han flyttet alene. Hvorfor? Bodde han ikke sammen med noen av foreldrene under oppveksten? Finner verken mor eller far i kirkebok under begravede i Strinda mellom sønnens fødsel og utflytting.

(...)

 

Barn måtte tidlig ut i arbeid og måtte ofte forsørge seg selv fra konfirmasjonsalder. På mange gårder ser en at de har tjenestepiker og -drenger som er under konfirmasjonsalder også. De ble heller ikke betraktet som barn lenger når de var konfirmert.

 

Ellers tenkte jeg at jeg skulle si at dette spørsmålet nok burde vært postet i Brukernes eget forum, da det egner seg bedre der. Jeg ser at Statsarkivene av og til flytter spørsmål som dette dit, og at jeg derfor svarte, selv om jeg bare er forumbruker, som deg selv.

 

Siden du har flere spørsmål her som ikke er besvart, (hvem var Jonatha Andersdatter?), kan du be moderator om å flytte denne tråden til Brukerforumet ved å sende en epost til digitalarkivet@arkivverket.no. Da er det større sjanse for at 'trønderkjennere' i forumet kan hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.