Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Nå er jeg også statstjenestemann, ikke embetsmann, og jeg er av Fosses beskyldt for å være dokumentfalskner. Det kan m.a.o. komme mange søksmål i kjølvannet av denne debatten og saken. Minner alle i Fosse-familien om at jeg, blant flere, har lagt ned hundrevis av timer i bistand til dere!

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg også statstjenestemann, ikke embetsmann, og jeg er av Fosses beskyldt for å være dokumentfalskner. Det kan m.a.o. komme mange søksmål i kjølvannet av denne debatten og saken. Minner alle i Fosse-familien om at jeg, blant flere, har lagt ned hundrevis av timer i bistand til dere!

Hei!

Som du vet så har ikke jeg vært lenge her på forumet så de beskyldningene du viser til kjenner jeg ikke til. Men vet som du alvoret i det Men da vet du også hvor vondt det er å bli beskyldt for dokumentfalsk som jo er svindel når du selv vet at du er redelig og som du sier har lagt ned en stor jobb for å kunne hjelpe til. Så synes det var vondt å høre. Men det er som du forstår andre som må svare på. Så det er også grunnen til at jeg vil ha en forklaring fra Yngve Nedrebø og få ordnet opp i saken. Vi er som sagt ingen hevngjerrig familie og har ingen tanker om å gå til søksmål eller på noen annen måte forfølge saken.  Er sikker på at du også som oss hadde satt pris på en unnskyldning og forklaring når du blir utsatt for sånt og for det meste vært fornøyd med det. Jeg ser virkelig opp til mennesker som har evnen til det og hadde håpet at det også kunne skjedd her. Selvsagt er det motsatt for folk som ikke har den evnen.

Mvh. Trygve

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg også statstjenestemann, ikke embetsmann, og jeg er av Fosses beskyldt for å være dokumentfalskner. Det kan m.a.o. komme mange søksmål i kjølvannet av denne debatten og saken. Minner alle i Fosse-familien om at jeg, blant flere, har lagt ned hundrevis av timer i bistand til dere!

 

Tja nå kan jeg ikke se at noen har beskyldt deg for noe  . Om du tenker på dette brevet jeg fikk fra Gena så har du klart en oppgave med og ta det opp med de . Da jeg stillte spørsmål rundt dette brevet . Men det er klart at en 16 DNA test ikke beviser det samme som en stor utvidet test som er tatt hos Bernadotte/Falk .

 

Men om du føler at noen i Fosse-slekten har beskyldt deg for noe , Ja da skal jeg være den første med og unnskylder for det , Jeg har ikke noe i mot deg som person eller noe sånt . Trist at du føler det sån Arnfrid .

 

 

Ang trusler og trakkasering mot meg som person her på arkivet egent forum . Så kunne jeg sikkert ha tatt opp mange søksmål mot enkelte her . Men så lavt synker ikke jeg . Men som dyslektiker har det sikkert vert gøy for noen og mobbe meg i det offenliige rom . Men det tåler jeg . Jeg har ingen planer om og skade noen med søksmål eller noe sånt , Men klart at noen her må tenke seg litt om før de skriver noe så harde ord som jeg har fått i mot meg det er ikke gøy .

 

Tja jeg selv har hatt min karriere på Realfagbygget i Bergen, og uansett hva du skulle ønske og kalle deg enten statstjenestemann eller embetsmann så kos deg med det .

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært i kontakt med F & B AB i dag.

For ordens skyld kjenner jeg til at vi kan teste oss gjennom , Bernadotte systemet og se om vi har noen sammenligninger mot Tsar osv,

 

Det er ikke en slik test vi har tatt. Selve første delen er dere alle kjent med tilbake fra 2014  som var en enkel 16 markører.

Det er fra dette Dna vi senere har bedt de arbeide med , men i utvidet repetoar.

 

Så det enkle spørsmålet til dere alle er: Hvis dere mener at F & B AB har gjort en snarvei med de resultater de har kommet frem til, så er vi like langt i saken som før.

 

Alternativ to: Er de resultater F & B AB har kommet frem til riktig, og som de påstår Så beviser det at Kirkeboka er feil i alle fall med Fars navn. OG at Bestefar sin Far var Tysk uten diskusjon

 

Så her er egentlig bare to svar. Så jeg vet ikke hvilke de fleste av dere ønsker?

 

Personlig stoler jeg 100% på F & B AB og alt arbeid de har lagt ned i del to og tre.

 

Valget er deres mine venner. Enten Lyger F & B AB eller så lyger Kirkeboka.

 

Takk for idag

 

 

 


Vi har vært i kontakt med F & B AB i dag.

For ordens skyld kjenner jeg til at vi kan teste oss gjennom , Bernadotte systemet og se om vi har noen sammenligninger mot Tsar osv,

 

Det er ikke en slik test vi har tatt. Selve første delen er dere alle kjent med tilbake fra 2014  som var en enkel 16 markører.

Det er fra dette Dna vi senere har bedt de arbeide med , men i utvidet repetoar.

 

Så det enkle spørsmålet til dere alle er: Hvis dere mener at F & B AB har gjort en snarvei med de resultater de har kommet frem til, så er vi like langt i saken som før.

 

Alternativ to: Er de resultater F & B AB har kommet frem til riktig, og som de påstår Så beviser det at Kirkeboka er feil i alle fall med Fars navn. OG at Bestefar sin Far var Tysk uten diskusjon

 

Så her er egentlig bare to svar. Så jeg vet ikke hvilke de fleste av dere ønsker?

 

Personlig stoler jeg 100% på F & B AB og alt arbeid de har lagt ned i del to og tre.

 

Valget er deres mine venner. Enten Lyger F & B AB eller så lyger Kirkeboka.

 

Takk for idag

 

 

 


Vi har vært i kontakt med F & B AB i dag.

For ordens skyld kjenner jeg til at vi kan teste oss gjennom , Bernadotte systemet og se om vi har noen sammenligninger mot Tsar osv,

 

Det er ikke en slik test vi har tatt. Selve første delen er dere alle kjent med tilbake fra 2014,  som var en enkel 16 markører.

Det er fra dette Dna vi senere har bedt de arbeide videre med , men i utvidet repetoar.

 

Så det enkle spørsmålet til dere alle er? Hvis dere mener at F & B AB har gjort en snarvei med de resultater de har kommet frem til, så er vi like langt i saken som før.

 

Alternativ to: Er de resultater F & B AB har kommet frem til riktig, og som de påstår Så beviser det at Kirkeboka er feil i alle fall med Fars navn. OG at Bestefar sin Far var Tysk uten diskusjon

 

Så her er egentlig bare to svar. Så jeg vet ikke hvilke svar de fleste av dere ønsker?

 

Personlig stoler jeg 100% på F & B AB og alt arbeid de har lagt ned i del to og tre.

 

Valget er deres mine venner. Enten Lyger F & B AB eller så lyger Kirkeboka.

 

Takk for i dag

 

For  ordens skyld så er konklusjonen skrevet på det siste sertifikatet som ligger ute.

 


Vi har vært i kontakt med F & B AB i dag.

For ordens skyld kjenner jeg til at vi kan teste oss gjennom , Bernadotte systemet og se om vi har noen sammenligninger mot Tsar osv,

 

Det er ikke en slik test vi har tatt. Selve første delen er dere alle kjent med tilbake fra 2014,  som var en enkel 16 markører.

Det er fra dette Dna vi senere har bedt de arbeide videre med , men i utvidet repetoar.

 

Så det enkle spørsmålet til dere alle er? Hvis dere mener at F & B AB har gjort en snarvei med de resultater de har kommet frem til, så er vi like langt i saken som før.

 

Alternativ to: Er de resultater F & B AB har kommet frem til riktig, og som de påstår Så beviser det at Kirkeboka er feil i alle fall med Fars navn. OG at Bestefar sin Far var Tysk uten diskusjon

 

Så her er egentlig bare to svar. Så jeg vet ikke hvilke svar de fleste av dere ønsker?

 

Personlig stoler jeg 100% på F & B AB og alt arbeid de har lagt ned i del to og tre.

 

Valget er deres mine venner. Enten Lyger F & B AB eller så lyger Kirkeboka.

 

Takk for i dag

 

For  ordens skyld så er konklusjonen skrevet på det siste sertifikatet som ligger ute.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg et enkelt spørsmål til deg, Øyvind Fosse:

Har F & B AB konkret sagt at deres bestefars far er født i Tyskland? (Og hvordan i all verden kan de i så fall vite det??) Eller har de bare sagt at farslinjen - på et eller annet tidspunkt i historien - også har treff i deler av Tyskland ?

Endret av Inger Karin Haarbye
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper og tror at dere i Fosse-familien forstår at deres eneste mulighet til å bekrefte/utelukke slektskapet til Elias Andersen Fosse er å få en utvidet test av den andre mannsgrenen etter Elias far Anders. Det var jo også utgangspunktet for testen som Arnfrid ordnet for lenge siden, og hvis dere mener at den ikke ble testet på tilstrekkelig antall markører, så må det jo være mye bedre å få en utvidet test mot den delen av slekten.

Hvorfor blir ikke det gjort? Tør dere ikke?

 

Og - dere må slutte med å beskylde Arnfrid for svindel! Det er direkte motbydelig av dere å gjøre det mot en som har brukt så ufattelig mye tid for å hjelpe dere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de fått nokon dna-rapport frå Bernadotte&Falk? Eller har de ikkje fått nokon dna-rapport frå Bernadotte&Falk? Dette er håplaust, det er umogeleg å få svar frå Fosse-familien på det ein spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere skrevet at du har misforstått det som er skrevet om firmaet B&F og det fastholder jeg. Du vil ikke kunne gjengi hva de påståtte beskyldningene mot Fossefamilien består i, siden det ikke er noen.

#1022 icon_share.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper og tror at dere i Fosse-familien forstår at deres eneste mulighet til å bekrefte/utelukke slektskapet til Elias Andersen Fosse er å få en utvidet test av den andre mannsgrenen etter Elias far Anders. Det var jo også utgangspunktet for testen som Arnfrid ordnet for lenge siden, og hvis dere mener at den ikke ble testet på tilstrekkelig antall markører, så må det jo være mye bedre å få en utvidet test mot den delen av slekten.

 

Hvorfor blir ikke det gjort? Tør dere ikke?

 

Og - dere må slutte med å beskylde Arnfrid for svindel! Det er direkte motbydelig av dere å gjøre det mot en som har brukt så ufattelig mye tid for å hjelpe dere!

Arnfrid???  #1022 icon_share.png

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper og tror at dere i Fosse-familien forstår at deres eneste mulighet til å bekrefte/utelukke slektskapet til Elias Andersen Fosse er å få en utvidet test av den andre mannsgrenen etter Elias far Anders. Det var jo også utgangspunktet for testen som Arnfrid ordnet for lenge siden, og hvis dere mener at den ikke ble testet på tilstrekkelig antall markører, så må det jo være mye bedre å få en utvidet test mot den delen av slekten.

 

Hvorfor blir ikke det gjort? Tør dere ikke?

 

Og - dere må slutte med å beskylde Arnfrid for svindel! Det er direkte motbydelig av dere å gjøre det mot en som har brukt så ufattelig mye tid for å hjelpe dere!

 

 

Hva mener du? Det står ingenting om det jeg spurte om der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Hva mener du? Det står ingenting om det jeg spurte om der.

Hvorfor nevner du Arnfrid som jeg har stor respekt for? Har du lest mitt svar til henne rett over her?

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor nevner du Arnfrid? Har du lest mitt svar til henne rett over her?

Siden du poster i denne tråden, så forutsetter jeg at du har lest hele (Det har jeg...)

Siden du besvarte mitt innlegg, så forutsatte jeg at du hadde noen formening om innholdet. Hvis du ikke ønsket å besvare spørsmålene mine, eller ikke hadde kunnskap om hva det dreide seg om, eller ikke hadde noen formening om problemstillingen min, så var det helt unødvendig å poste et (totalt off topic) svar. Det er lov å tie hvis man ikke har noe fornuftig svar.

 

Jeg har fulgt med i denne debatten fra starten, og mine innlegg er ikke nødvendigvis myntet på deg - men på den aktuelle saken som denne tråden omhandler.

Hvorfor nevner du Arnfrid som jeg har stor respekt for? Har du lest mitt svar til henne rett over her?

Fordi denne tråden ikke er startet av deg, og fordi trådstarter beskylder henne for svindel. Og han har gjentatt det mange ganger, senest i dag, til tross for omfattende og gjentatte forklaringer på det han setter spørsmålstegn ved.

 

Denne tråden handler ikke bare om deg, diskusjonen har pågått her i flere år før du plutselig dukker opp. Derfor må du regne med at også dine fetteres påstander påpekes.

Endret av Inger Karin Haarbye
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du poster i denne tråden, så forutsetter jeg at du har lest hele (Det har jeg...)

Siden du besvarte mitt innlegg, så forutsatte jeg at du hadde noen formening om innholdet. Hvis du ikke ønsket å besvare spørsmålene mine, eller ikke hadde kunnskap om hva det dreide seg om, eller ikke hadde noen formening om problemstillingen min, så var det helt unødvendig å poste et (totalt off topic) svar. Det er lov å tie hvis man ikke har noe fornuftig svar.

 

Jeg har fulgt med i denne debatten fra starten, og mine innlegg er ikke nødvendigvis myntet på deg - men på den aktuelle saken som denne tråden omhandler.

 

Fordi denne tråden ikke er startet av deg, og fordi trådstarter beskylder henne for svindel. Og han har gjentatt det mange ganger, senest i dag, til tross for omfattende og gjentatte forklaringer på det han setter spørsmålstegn ved.

 

Denne tråden handler ikke bare om deg, diskusjonen har pågått her i flere år før du plutselig dukker opp. Derfor må du regne med at også dine fetteres påstander påpekes.

Forundrer meg stadig over at de (fleste) her ikke klarer å lese og få med seg det både jeg og de andre i Fossefamilien skriver. Enten har du ikke lest det eller så er det glemt med en gang. Hovedintrykket er at alt som skal skrives her om Fossefamilien skal være negativt Du har adressert dine spørsmål til meg og jeg regner selvsagt med at det er myntet på meg. Vi fettere er ikke en person og har ikke alltid sammme mening noe du burde fått med deg. Så mine fetteres påstander er ikke mine. Vel, det du forutsatte var feil hvis du leser mitt svar en gang til, sitat: Som du vet så har ikke jeg vært lenge her på forumet så de beskyldningene du viser til kjenner jeg ikke til. sitat slutt.

Sitat fra Jan Harald Fosses innlegg:  Tja nå kan jeg ikke se at noen har beskyldt deg for noe. Men om du føler at noen i Fosse-slekten har beskyldt deg for noe , Ja da skal jeg være den første med og unnskylder for det , Jeg har ikke noe i mot deg som person eller noe sånt . Trist at du føler det sån Arnfrid . sitat slutt. Så svaret var på ingen måte totalt off topic. Når det gjelder det andre så har vel Øyvind sagt det meste der. Har du lest det?

Mvh. Trygve

 

Siden du poster i denne tråden, så forutsetter jeg at du har lest hele (Det har jeg...)

Siden du besvarte mitt innlegg, så forutsatte jeg at du hadde noen formening om innholdet. Hvis du ikke ønsket å besvare spørsmålene mine, eller ikke hadde kunnskap om hva det dreide seg om, eller ikke hadde noen formening om problemstillingen min, så var det helt unødvendig å poste et (totalt off topic) svar. Det er lov å tie hvis man ikke har noe fornuftig svar.

 

Jeg har fulgt med i denne debatten fra starten, og mine innlegg er ikke nødvendigvis myntet på deg - men på den aktuelle saken som denne tråden omhandler.

 

Fordi denne tråden ikke er startet av deg, og fordi trådstarter beskylder henne for svindel. Og han har gjentatt det mange ganger, senest i dag, til tross for omfattende og gjentatte forklaringer på det han setter spørsmålstegn ved.

 

Denne tråden handler ikke bare om deg, diskusjonen har pågått her i flere år før du plutselig dukker opp. Derfor må du regne med at også dine fetteres påstander påpekes.

Forundrer meg stadig over at de (fleste) her ikke klarer å lese og få med seg det både jeg og de andre i Fossefamilien skriver. Enten har du ikke lest det eller så er det glemt med en gang. Hovedintrykket er at alt som skal skrives her om Fossefamilien skal være negativt Du har adressert dine spørsmål til meg og jeg regner selvsagt med at det er myntet på meg. Vi fettere er ikke en person og har ikke alltid sammme mening noe du burde fått med deg. Så mine fetteres påstander er ikke mine. Vel, det du forutsatte var feil hvis du leser mitt svar en gang til, sitat: Som du vet så har ikke jeg vært lenge her på forumet så de beskyldningene du viser til kjenner jeg ikke til. sitat slutt.

Sitat fra Jan Harald Fosses innlegg:  Tja nå kan jeg ikke se at noen har beskyldt deg for noe. Men om du føler at noen i Fosse-slekten har beskyldt deg for noe , Ja da skal jeg være den første med og unnskylder for det , Jeg har ikke noe i mot deg som person eller noe sånt . Trist at du føler det sån Arnfrid . sitat slutt. Så svaret var på ingen måte totalt off topic. Når det gjelder det andre så har vel Øyvind sagt det meste om det. Har du lest det?

Mvh. Trygve

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forundrer både meg, og sikkert de aller fleste som leser denne tråden er:

 

  1. Trygve maler og maler på at Nedrebø har beskylt Fossefamilien for svindel, men han er ikke i stand til å vise til det innlegget det gjelder. Alle her på forumet kan lese, og mange av oss har leste alle innleggene her mange ganger siden 2013, og vi klarer IKKE å finne det innlegget Trygve gang på gang krever at Nedrebø skal be om unnskyldning for. Kan Trygve en gang for alle vise til det innlegget det gjelder???
  2. Fossefamilien har kommet med alvorlige anklager om forfalskning av DNA-prøve, men de har ikke løftet en finger de tre siste årene for å bevise dette, og de vil tydeligvis ikke gi dette forumet innsyn i det de kaller "en stor DNA-prøve" som skal ha blitt tatt og som helt klart skal bevise at , som Øyvind skriver i dag " Alternativ to: Er de resultater F & B AB har kommet frem til riktig, og som de påstår Så beviser det at Kirkeboka er feil i alle fall med Fars navn. OG at Bestefar sin Far var Tysk uten diskusjon.

    Så her er egentlig bare to svar. Så jeg vet ikke hvilke de fleste av dere ønsker? Personlig stoler jeg 100% på F & B AB og alt arbeid de har lagt ned i del to og tre"

Hvorfor i .......kan dere ikke legge fram resultatet av denne testen? Finnes den egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Harald har dessverre spredt sin diskusjon utover mange tråder, og beskyldningene om forfalskning av DNA-test forekommer derfor også i tråder om andre deler av slekten. Siste utspill er likevel fra i dag:
 

Tja nå kan jeg ikke se at noen har beskyldt deg for noe  . Om du tenker på dette brevet jeg fikk fra Gena så har du klart en oppgave med og ta det opp med de . Da jeg stillte spørsmål rundt dette brevet . Men det er klart at en 16 DNA test ikke beviser det samme som en stor utvidet test som er tatt hos Bernadotte/Falk .

 
Så han vet åpenbart hva det dreier seg om, bare spør ham.
Disse "spørsmålene" som er stilt, har han fått svar på av flere, mange ganger.
 

Du har adressert dine spørsmål til meg og jeg regner selvsagt med at det er myntet på meg. Vi fettere er ikke en person og har ikke alltid sammme mening noe du burde fått med deg. Mvh. Trygve[/background][/size]



Jeg har ikke adressert mine spørsmål til deg før du har kommentert mine innlegg.

Men - dersom du ikke har fått med deg bakgrunnen - så bør du absolutt sette deg inn i den, for det er helt sentralt i forhold til hva denne tråden handler om! Arnfrid har skaffet en DNA-test fra en annen gren av mannslinjen etter Anders Andersen Fosse, Alfred Andersens sønnesønn (tror jeg det var). Fosse-fetterene godtar den ikke. Dels fordi de mener for få markører ble testet, dels fordi de mener at Arnfrid har forfalsket testen!

Dette er helt sentralt, fordi en ny og utvidet test av denne mannslinjen ville gitt svaret med 2 streker under - og derfor er det mange her som er forbauset over at dere ikke gjør det - og lurer på hvorfor?

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi denne:

 

Dette er faktisk uanstendig av dere, dere er de samme personer som " såkalt kopierte en 16 dna fra en såkalt ukjent slektning på 48 timer med postgang).

Samme DNA ble brukt til å disskreditere hele slekten i Aftenposten.

 

Er det noen som burde skamme seg i denne sak så er det d og ett par av dere som trykker liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss prøve å komme litt videre!

 

Trygve J. Skaarnes påstår at jeg har beskyldt familien Fosse for «svindel». Det har jeg ikke! Jeg har protestert på at medlemmer av familien har forlangt å få endret i en kirkebok. Uten grunn! Jeg har protestert mot at familien har lagt fram en falsk attest fra «den spanske kongen». Jeg har påpekt at de andre fremlagte «bevisene» åpenbart ikke holder mål.

 

Sertifikatet

Jan H.: «Det er jo bekreftet at Fosse slekten er i slekt på ydna chromosome mot Brandenburg -Hohenzollern -Prussen .»

 

Er det «bekreftet»? Det er lagt fram for oss et sertifikat med 21 kroner, utstedt av B & F 3. april 2014, som forteller at Øyvind Fosse har testet Y-str DNA, og at «Ancestral origin matches occur in Germany (Brandenburg, East Prussia and Prussia)». Noen i familien bruker dette som «bevis» på at familien er i slekt med fyrstehusene i Brandenburg og Preussen! Det er IKKE slik jeg leser det! I følge sertifikatet skal det finnes matcher, «occur», i det geografiske området Bradenburg, Preussen og Øst-Preussen!

 

Vi får ikke vite hvor mange markører analysen omfatter (12, 25, 37, 67 eller 111?), ikke noe om den genetisk avstanden som er funnet! Sertifikatet har derfor minimal analytisk verdi, og derfor minimal informasjonsverdi.

 

La oss ta et eksempel. NN har tatt en 111-markørers test. gjennom FamilyTreeDNA. Han får 875 «matcher» på 12 markører. Mange av disse har genetisk avstand lik 0. Disse 875 er geogafisk spredt i hele Europa og i Nord-Amerika. Ved 25 markører er tallet på «matcher» 372, nærmeste treff er genetisk avstand lik 2. Geografien er som på 12 markørertesten. Går vi opp til 37 markørers analyse finner vi bare 38 matcher, minste avstand er 2. Matchene er fra Storbritannia, USA, Sveits og Norge. Går vi til 67 markørers analyse er tallet på matcher nede i 6, ingen nærmere i genetisk avstand enn 4, og alle «matchene» er norske. Går vi til 111 markørers analyse er tallet på matcher 0! Både tallet på treff og geografien for disse avhenger fullstendig av på hvilket nivå denne analysen gjøres.

 

Et «sertifikat» utstedt på 12 markører kan fortelle om «matcher» hvor som helst, det samme vil være tilfellet på 25, på 37 ville det i eksempelet bli avgrenset til USA, Storbritannia, Sveits og Norge. På 67 er det bare Norge igjen. På 111 er det ingen. Det dette forteller er at det ikke finnes slektninger i Y-linjen utenfor Norge de siste ca. 20 generasjonene.

 

Sertifikatet som er lagt fram fra B&F AB, datert 3. april 2014, forteller ikke hvilket nivå testen er gjort på, og heller ikke noe om genetisk avstand. Skal jeg kunne si noe om verdien av dette sertifikatet, må jeg få vite hvor mange markører og hvilken genetisk avstand analysen viser.

 

DNA-testen i 2013

Jeg fikk i desember 2013 i oppdrag av familien Fosse å sammenligne en Y-DNA-test for Harry Fosse med en test for en angivelig firmenning på farssiden. De to hadde full match. Nå påstår noen i familien at denne testen er usikker. Jeg tør da minne om at det var familien Fosse selv som sendte over dette testresultatet! Er det uriktig, er det altså familien selv som er ansvarlig for det, ingen andre!

 

Vi har høsten 2013 fått oss framlagt en test for Harry Fosse, og i 2015 et sertifikat for Øyvind Fosse. De to skal angivelig ikke matche. Far og sønn! OK. Vi har ikke uttalt oss om det. Vi har sagt noe om de dokumentene vi har fått lagt fram for oss. Det er slik vårt system fungerer!

 

Trygve J. Skaarnes forlanger svar fra meg. Jeg vedstår meg å ha skrevet at B&F AB prøver å tjene gode penger på å utstede «sertifikater» til godtroende mennesker på opplysninger som er åpent tilgjengelige. Jeg har lagt lenke til selskapets egen side, der priser og tilbud er publisert. Jeg kunne lagt ut lenker til sammenlignbare tilbud, til langt lavere priser. Når det gjelder presisjonsnivået, se det jeg skrev ovenfor om sertifikatet fra 2014 sammenlignet med en analyse av av genetisk avstand og antall markører. Din videre utlegning svikter i vilkårslogikken!

 

Jeg vedstår meg utsagnet om at B&F AB tilbyr «Royal DNA test», der man får testet sitt autosomale DNA mot Jan Bernadottes, men dette gjør ikke selskapet gratis. De krever SEK 7495, men til gjengjeld leverer de sertifikater i retur! Er dette et grovt utsagn? Det er en gjengivelse av innholdet i selskapets egen nettside! Hvordan beskylder jeg her «Fossefamilien for svindel»? Igjen er det sviktende vilkårslogikk!

 

Trygve J. Skaarnes har kommet med en rekke utfall mot meg. De fleste har jeg allerede besvart. Jeg ber ham publisere min instruks som moderator, siden han har problemer med å godta at jeg utøver den slik den skal utøves! Han har fått hjelp av jurister til å finne forvaltningslovens taushetspliktbestemmelser. Imponerende nok! Men fortsatt er det slik at det er mottaker av en korrespondanse som skal vurdere bestemmelsene og avgjøre om det foreligger taushetsplikt eller ikke. Og selvsagt skal vi være ganske rause, og selvsagt skal vi forsøke å beskytte folk mot seg selv. Men når jeg igjen og igjen oppfordrer til å holde fred, la være å publisere mer som kan sette dem i et dårlig lys, men igjen og igjen neglisjerer de det!

 

Ingen telefon fra Sverige i dag! Jeg skal underrette dere når den telefonen måtte komme. Kanskje kommer jeg da til å holde en lite forelesning i vilkårslogikk! Jeg er ganske sikker på at det ikke kommer noen telefon fra B&F AB! Og om den kommer, kommer den til å være ganske hyggelig for meg. Jeg har jo hjulpet dem med markedsføringen av deres "royale" tester!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for hjelpen. Var helt sikkert på sin plass!

Men nå har jeg sett og følt fra innsiden hvilket ensidig negativt press det er mot Fossefamilien for å «ta dem». Det er som sagt før en stor slagside i denne debatten i Fossefamiliens dissfavør. Det er det jeg fra mitt første innlegg har presisert ved å vise til Yngve Nedrebøs påstand om svindel fra Fosses side og dermed også Firmaet Bernadotte/Falk. Det er utrolig skuffende at han ikke kan komme på banen selv og forklare hva han mener. Innspill fra andre angående denne saken er uinteressant. Yngve Nedrebø må kunne klare å svare på dette selv. Og siden han selv legger stor vekt på at han er embetsmann og statsansatt så har jeg gjort Firmaet Bernadotte/Falk oppmerksom på det. De synes også det var veldig grovt og alvorlig til å komme fra en embetsmann. Noe som nok gjør at de nok går videre med det.

Mvh. Trygve

 

Du har nå fått et fyldig og klargjørende svar fra Yngve Nedrebø, men du bør være klar over at du deltar i en debatt i et offentlig forum - og at du dermed ikke er i posisjon til å bestemme hvem som skal kunne respondere på dine kommentarer

 

Vennlig hilsen

Oddbjørn Johannessen

(for ordens skyld: statstjenestemann)

Endret av Oddbjørn Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yngve

 

Vi tar det første først: Du skriver at vi har fremlagt en falsk attest fra den Spanske Kongen: Det er jo ingen hemmelighet at den var forfalsket eller signert uten bedre vitende. Det vi vet er hvem som kom med den og hvordan den kom. Dette er behørig belyst tidligere. Dette er for så vidt en av de mystiske sider ved hele saken er hvordan den begynte og hvordan vi fikk brevet og ukene etterpå.. Dette har du/dere  vært informert om for flere år siden.

 

Dna kan jeg ikke noe om og forholder meg til resultatene fra F & B AB .

Jeg regner med at de kommer med en redegjørelse til deg om dette. Det har vært kontakt med de i dag.

 

Nb vi har heller ikke betalt 7800 eller noe sånt for test mot Bernadotte. Vår sak har vært mot den personen jeg skrev om i går.

 

Nei Min fars test har ikke feil mot min , men min fars test fra F & B AB har en feil mot min fars test tatt av Gena..

Han er heller ikke tema i denne sak, og derfor er navnet hans fjernet med hensikt.

Det JHF og undertegnede som er ansvarlig for de vi skriver og nå Trygve. Hver for oss.

 

Trygve svarer for seg selv.

 

Hvordan de vil forholde seg til Statsarkivet i denne saken vet jeg ikke, men det jeg vet er at det vil komme noe. Samt at jeg har bedt de via min kilde om å redegjøre for hvordan de har kommet frem til den teste og de resultater som foreligger.

Dette er like mye i min interesse som i deres.

 

Så får vi håpe at siste dagers debatt ikke har skremt vekk den som virkelig er spennende i denne saken.

 

Da håper vi at alle puster rolig til neste seanse.

 

Ha en fin kveld

 

 

 

Endret av Øyvind Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok , Folk her er inne på noe intrsant . Det kunne vert gøy og sett disse DYS linjene i fra F & B AB . Og  det hadde hvert det beste om vi kunne fått http://www.bernadottefalk.se/inn her på forumet .

 

Men jeg går tilbake til mitt spørsmål . YDNA beviser at vi har slekt fra Brandenburg og prussen . Da spør jeg kan noen finne navn og linjen i eldre kirkebøker eller kilder ? finnes det ? Om det finnes gir jeg dere  tillatelse til og legge ut linjen her på forumet , Det må være fars linjen til Anders Elias Fosse som da skal går til Brandenburg Tysk prussen  ,

 

 

 

 

 

Jeg gir dere tillatelse til og legge det ut linjene  her på forumet .

 

mvh hilsen jan harald fosse

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yngve

 

Jeg vet hvor du vil med den siste, og da er det for så vidt riktig at du mener selskapet i Sverige er useriøst.

 

Slik jeg da forstår det så om vi hadde DNA matchet en Preussen i rett linje og svaret kom fra de så hadde fremdeles Kirkeboka vært riktig.

 

Så da vet vi at uansett hva vi hadde kommet med, så hadde kirkeboka vært riktig.

 

Når dialogen er på den måten så ser jeg at dette er en kamp mot vindmøller.

 

Beklager at jeg tok meg tid til å oppdatere dere om saken og hva som var nytt de siste årene.

 

Ser at det var bortkastet tid.

 

Trygve hadde åpenbart rett i sitt utsagn om slagside.

 

Ser at noen har har tatt et utklipp fra Aftenposten.

Med følgende påstander : Alt er falskt E poster, FB kontakter osv. Selv de vi har møtt er falske.

SÅ da er det bare å stille seg det spørsmålet: Hvem i Svarte har brukt så store ressurser over så lang tid for å villede oss. ( for ordens skyld har vi aldri blitt spurt om en krone)

Vi har heller aldri hørt fra den Tyske Ambassaden som var forventet og som vi "gledet" oss til.

 

Tok med dette for at å påminne dere om det er flere her som påstår at vi har gjort alt dette for at vi skulle være etterfølgere.

De beskyldninger er i såfall langt over streken.

 

Regner med at denne sak er løst ganske snart og med 100% treffsikkerhet den ene eller andre veien.

Og svaret blir ikke lagt ut her. Noe vi alle helt sikkert er glad for.

 

Vil noen kontakte meg bruk meldingsboks.

 

Er lei av Vindmøller og falske beskyldninger

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Øyvind Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss prøve å komme litt videre!

 

Trygve J. Skaarnes påstår at jeg har beskyldt familien Fosse for «svindel». Det har jeg ikke! Jeg har protestert på at medlemmer av familien har forlangt å få endret i en kirkebok. Uten grunn! Jeg har protestert mot at familien har lagt fram en falsk attest fra «den spanske kongen». Jeg har påpekt at de andre fremlagte «bevisene» åpenbart ikke holder mål.

 

Sertifikatet

Jan H.: «Det er jo bekreftet at Fosse slekten er i slekt på ydna chromosome mot Brandenburg -Hohenzollern -Prussen .»

 

Er det «bekreftet»? Det er lagt fram for oss et sertifikat med 21 kroner, utstedt av B & F 3. april 2014, som forteller at Øyvind Fosse har testet Y-str DNA, og at «Ancestral origin matches occur in Germany (Brandenburg, East Prussia and Prussia)». Noen i familien bruker dette som «bevis» på at familien er i slekt med fyrstehusene i Brandenburg og Preussen! Det er IKKE slik jeg leser det! I følge sertifikatet skal det finnes matcher, «occur», i det geografiske området Bradenburg, Preussen og Øst-Preussen!

 

Vi får ikke vite hvor mange markører analysen omfatter (12, 25, 37, 67 eller 111?), ikke noe om den genetisk avstanden som er funnet! Sertifikatet har derfor minimal analytisk verdi, og derfor minimal informasjonsverdi.

 

La oss ta et eksempel. NN har tatt en 111-markørers test. gjennom FamilyTreeDNA. Han får 875 «matcher» på 12 markører. Mange av disse har genetisk avstand lik 0. Disse 875 er geogafisk spredt i hele Europa og i Nord-Amerika. Ved 25 markører er tallet på «matcher» 372, nærmeste treff er genetisk avstand lik 2. Geografien er som på 12 markørertesten. Går vi opp til 37 markørers analyse finner vi bare 38 matcher, minste avstand er 2. Matchene er fra Storbritannia, USA, Sveits og Norge. Går vi til 67 markørers analyse er tallet på matcher nede i 6, ingen nærmere i genetisk avstand enn 4, og alle «matchene» er norske. Går vi til 111 markørers analyse er tallet på matcher 0! Både tallet på treff og geografien for disse avhenger fullstendig av på hvilket nivå denne analysen gjøres.

 

Et «sertifikat» utstedt på 12 markører kan fortelle om «matcher» hvor som helst, det samme vil være tilfellet på 25, på 37 ville det i eksempelet bli avgrenset til USA, Storbritannia, Sveits og Norge. På 67 er det bare Norge igjen. På 111 er det ingen. Det dette forteller er at det ikke finnes slektninger i Y-linjen utenfor Norge de siste ca. 20 generasjonene.

 

Sertifikatet som er lagt fram fra B&F AB, datert 3. april 2014, forteller ikke hvilket nivå testen er gjort på, og heller ikke noe om genetisk avstand. Skal jeg kunne si noe om verdien av dette sertifikatet, må jeg få vite hvor mange markører og hvilken genetisk avstand analysen viser.

 

DNA-testen i 2013

Jeg fikk i desember 2013 i oppdrag av familien Fosse å sammenligne en Y-DNA-test for Harry Fosse med en test for en angivelig firmenning på farssiden. De to hadde full match. Nå påstår noen i familien at denne testen er usikker. Jeg tør da minne om at det var familien Fosse selv som sendte over dette testresultatet! Er det uriktig, er det altså familien selv som er ansvarlig for det, ingen andre!

 

Vi har høsten 2013 fått oss framlagt en test for Harry Fosse, og i 2015 et sertifikat for Øyvind Fosse. De to skal angivelig ikke matche. Far og sønn! OK. Vi har ikke uttalt oss om det. Vi har sagt noe om de dokumentene vi har fått lagt fram for oss. Det er slik vårt system fungerer!

 

Trygve J. Skaarnes forlanger svar fra meg. Jeg vedstår meg å ha skrevet at B&F AB prøver å tjene gode penger på å utstede «sertifikater» til godtroende mennesker på opplysninger som er åpent tilgjengelige. Jeg har lagt lenke til selskapets egen side, der priser og tilbud er publisert. Jeg kunne lagt ut lenker til sammenlignbare tilbud, til langt lavere priser. Når det gjelder presisjonsnivået, se det jeg skrev ovenfor om sertifikatet fra 2014 sammenlignet med en analyse av av genetisk avstand og antall markører. Din videre utlegning svikter i vilkårslogikken!

 

Jeg vedstår meg utsagnet om at B&F AB tilbyr «Royal DNA test», der man får testet sitt autosomale DNA mot Jan Bernadottes, men dette gjør ikke selskapet gratis. De krever SEK 7495, men til gjengjeld leverer de sertifikater i retur! Er dette et grovt utsagn? Det er en gjengivelse av innholdet i selskapets egen nettside! Hvordan beskylder jeg her «Fossefamilien for svindel»? Igjen er det sviktende vilkårslogikk!

 

Trygve J. Skaarnes har kommet med en rekke utfall mot meg. De fleste har jeg allerede besvart. Jeg ber ham publisere min instruks som moderator, siden han har problemer med å godta at jeg utøver den slik den skal utøves! Han har fått hjelp av jurister til å finne forvaltningslovens taushetspliktbestemmelser. Imponerende nok! Men fortsatt er det slik at det er mottaker av en korrespondanse som skal vurdere bestemmelsene og avgjøre om det foreligger taushetsplikt eller ikke. Og selvsagt skal vi være ganske rause, og selvsagt skal vi forsøke å beskytte folk mot seg selv. Men når jeg igjen og igjen oppfordrer til å holde fred, la være å publisere mer som kan sette dem i et dårlig lys, men igjen og igjen neglisjerer de det!

 

Ingen telefon fra Sverige i dag! Jeg skal underrette dere når den telefonen måtte komme. Kanskje kommer jeg da til å holde en lite forelesning i vilkårslogikk! Jeg er ganske sikker på at det ikke kommer noen telefon fra B&F AB! Og om den kommer, kommer den til å være ganske hyggelig for meg. Jeg har jo hjulpet dem med markedsføringen av deres "royale" tester!

Takk for at du endelig kom på banen og ga en lang redegjørelse om ditt syn på saken. Det var vel på tide. Du skriver at jeg har kommet med en rekke utfall mot deg. Du må vel ha fått med deg at det er kun en sak som jeg har reagert på og prøvd å få deg i tale på. Og siden svaret har latt vente på seg har jeg naturlig nok etterlyst det. Det meste andre har vært kun positiv omtale av deg og det arbeidet du har gjort. Når det gjelder din oppgave som moderator så har jeg noen ganger, med rette påpekt en kraftig slagside i disfavør Fossefamilien der de nesten uten unntak blir omtalt negativt. Og det synes jeg du burde tatt tak i. Men det er nok ikke så aktuelt lenger siden både jeg og resten av familien vil følge ditt råd om trekke oss vekk fra forumet. Øyvind ønsker, som det står respekt av, en gang imellom å informere arkivets deltakere som har deltatt konstruktivt om nytt som kommer om saken. Du vedstår deg å ha skrevet at"B&F AB prøver å tjene gode penger på å utstede «sertifikater» til godtroende mennesker på opplysninger som er åpent tilgjengelige." Og (riktig sitat)  "Her er det bare å sende pengene, så kommer det "Royal DNA test" med sertifikater i retur!"  

Da må jeg bare henvise til mitt forrige svar til deg som viser vår helt naturlige reaksjon på det og hvordan vi tolker det og det burde du tatt hensyn til. Dine ord veier så tungt i denne saken at du ikke burde ha misskreditert Fosse på en sånn måte. 

Håper også for din og alles skyld for den del at ditt møte med Bernadotte og co blir hyggelig. Vi har ihvertfall fått bekreftet vår sak der og også vårt syn på denne saken og er ikke interessert i noen konflikt. Så vi er vel alle tjent med å holde en hyggelig tone videre herfra. Men må få lov å reagere når vi føler oss tråkket på.

Mvh. Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel til ettertanke, som kanskje noen kan kjenne seg igjen i :

http://www.aftonbladet.se/kultur/article12338013.ab

 

Spesielt dette:
«Inför Oscar Hedins tv-dokumentär Blått blod med utlovade dna-test, trodde jag att problemet skulle vara löst. För inte kan man förneka resultatet av ett dna-test?

Jodå, norske Fred kan. Efter beskedet om att släktskap med Jan Bernadotte var uteslutet, hade han strax sin teori klar: rättsmedicinarna i Linköping hade fått order från hovet att ljuga om testresultatet.

Och jodå, svenske Tore kan också. Han fick veta att släktskap med Jan Bernadotte inte kunde uteslutas men inte heller bevisas – sannolikheten för en gemensam anfader var endast 70 procent. Men Tore valde att uppfatta det som om saken var helt klar och bevisad.

Oscar Hedin och hans medarbetare har uppenbarligen inte ägnat sig åt sedvanlig släktforskning. Det finns nämligen ett faderskapserkännande vad gäller Tores småländske morfar. Modern var till och med förlovad med mannen, en före detta husar, men han svek henne några månader efter sonens födelse och gifte sig med en annan. Välkommen att höra av dig till mig, Tore, om du vill veta mera.»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å lure på om ditt møte med B&F AB blir så hyggelig likevel. Og det var vel et helt unødvendig utsagn dra deg. Du begynner å framstå for meg som useriøs. 

mvh. Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.