Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Står noe her om forskjell på hvordan verdien måles for GATA-H4 hos Family Finder og Ancestry:

http://forums.familytreedna.com/showthread.php?t=32966

 

Fant nettopp noe om det jeg også, det er jo ofte en naturlig forklaring på slikt. Man kan ikke alltid sammenlikne resultater fra forskjellige laboratorier:

 

http://schmidtgen.com/wordpress/2014/08/17/different-y-dna-results-from-different-companies/

 

Derfor påpeker jeg igjen: eneste gangbar vei fremover er at Fosse og 5 menningen får testet seg på tilstrekkelig antall markører - på samme laboratorium. Det er ingen annen vei til sannheten, og det var der de skulle startet.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, og det er absolutt et poeng at verdiene for Gata H4 ikke er like (hvis testpersonen er den samme). Uansett - eneste gangbar vei fremover er at Fosse og 5 menningen får testet seg på tilstrekkelig antall markører - på samme laboratorium. Jo før det skjer, jo tidligere får man svar på hvem som var Anders Elias Fosses far. Og: Hvis det ikke skjer - så er all annen testing totalt verdiløs.

 

Da stiller jeg et spørsmål , hva om de har 100 prosent treff i sverige og de sitter med dna til Hohenzollern ? trengs det da en test av fosse slekten ? Vist svaret våres viser at  Brandenburg slekten er i tett slekt , da tenker jeg at bygdehistorien er rett vist det er svaret . det er hva jeg tror kan vere svaret , derfor sertvikatet ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stiller jeg et spørsmål , hva om de har 100 prosent treff i sverige og de sitter med dna til Hohenzollern ? trengs det da en test av fosse slekten ? Vist svaret våres viser at  Brandenburg slekten er i tett slekt , da tenker jeg at bygdehistorien er rett vist det er svaret . det er hva jeg tror kan vere svaret , derfor sertvikatet ,

 

Såvidt jeg vet har ikke B&F nevnt Hohenzollern med et eneste ord, i alle fall ikke i noe dokument eller sitat vi har sett. Så Hohenzollern må du holde utenfor dette.

 

Få en ny test mot etterkommeren etter Anders Andersen Fosse. Hvis dere ikke får ordnet det, kan ikke Elias Andersen Fosse utelukkes som far uansett resultat av andre tester.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet har ikke B&F nevnt Hohenzollern med et eneste ord, i alle fall ikke i noe dokument eller sitat vi har sett. Så Hohenzollern må du holde utenfor dette.

 

Få en ny test mot etterkommeren etter Anders Andersen Fosse.

 

Vi for se .  spennene er nå dette . en over 100 år historie er på vei til og bli avklart . Tenk om det er 100 prosent sant . Jeg tror de har funne noe ;) god natt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stiller jeg et spørsmål , hva om de har 100 prosent treff i sverige og de sitter med dna til Hohenzollern ? trengs det da en test av fosse slekten ? Vist svaret våres viser at  Brandenburg slekten er i tett slekt , da tenker jeg at bygdehistorien er rett vist det er svaret . det er hva jeg tror kan vere svaret , derfor sertvikatet ,

 

 

Så vil jeg også stille deg et spørsmål tilbake - og jeg vil gjerne at du svarer på det. Hva hvis den aktuelle 5.menningen (etterkommeren etter Anders Andersen Fosse) får 100% match på dere - da er han vel Anders Elias sin farfar uansett hva andre tester mot andre personer viser? Da kommer den eventuelle tyske slekten/treffet lenger tilbake i tid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vil jeg også stille deg et spørsmål tilbake - og jeg vil gjerne at du svarer på det. Hva hvis den aktuelle 5.menningen (etterkommeren etter Anders Andersen Fosse) får 100% match på dere - da er han vel Anders Elias sin farfar uansett hva andre tester mot andre personer viser? Da kommer den eventuelle tyske slekten/treffet lenger tilbake i tid? 

 

Nå er du inne på noe . Det er jo en av grunnene til at jeg har stilt et spørsmål . Finnes det rett linje fra anders elias Fosse til slektene brandenburg ? vist ikke trengs det ikke og ta en test av den andre fosse greenen . er vi enig ?  vist det ligger noe i kilder kirkebøker som dere sitter på , legg det ut . tar ikke ny test før det svaret er 100 prosent klart . Er Anders elias et opphav fra Tyskland i kirkebøker eller kilder? dette spørsmålet har jeg stilt snart ti ganger , god natt

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du inne på noe . Det er jo en av grunnene til at jeg har stilt et spørsmål . Finnes det rett linje fra anders elias til slektene brandenburg ? vist ikke trengs det ikke og ta en test av den andre fosse greenen . er vi enig ? prøver en gang til god natt .

 

 

Du kommer ingen vei med dette heller uten en ny sammenliknende test med 5.menningen - er vi enige i det? 

 

God natt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ingen vei med dette heller uten en ny sammenliknende test med 5.menningen - er vi enige i det? 

 

God natt ;)

 

Jeg skal si det sånn . vist det ligger kilder bevis at Aders elias har opphav er fra Tyskland Hohenzollern eller brandenburg slekten  , så er vi nøtt til og ta en test mot den andre fosse slekten .  Men vist det ikke står noe i kilder eller kirkebøker ang at Anders Elias skal ha opphav fra Tyskland ja hva da .

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du inne på noe . Det er jo en av grunnene til at jeg har stilt et spørsmål . Finnes det rett linje fra anders elias Fosse til slektene brandenburg ? vist ikke trengs det ikke og ta en test av den andre fosse greenen . er vi enig ?  vist det ligger noe i kilder kirkebøker som dere sitter på , legg det ut . tar ikke ny test før det svaret er 100 prosent klart . Er Anders elias et opphav fra Tyskland i kirkebøker eller kilder? dette spørsmålet har jeg stilt snart ti ganger , god natt

 

Nei, du tar feil. Det er helt nødvendig med en test av 5.menningen uansett - for hvis det er en 100% match, så vet du at Anders Andersen Fosse er Anders Elias sin farfar - og at en eventuell kobling til Tyskland ligger lengre tilbake i tid enn Anders Andersen Fosse. Og det er jo ikke helt umulig (men det beviser fortsatt ikke at det er keiser- eller fyrsteslekter involvert) :)

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du tar feil. Det er helt nødvendig med en test av 5.menningen uansett - for hvis det er en 100% match, så vet du at Anders Andersen Fosse er Anders Elias sin farfar - og at en eventuell kobling til Tyskland ligger lengre tilbake i tid enn Anders Andersen Fosse. Og det er jo ikke helt umulig (men det beviser fortsatt ikke at det er keiser- eller fyrsteslekter involvert) :)

 

Jeg må svare deg på dette før jeg legger meg . Husk at dette svenske dna senteret er Royal DNA  senter . Så det er nok en fyrsteslekt involvert her i disse dna greiene . Men Klart at vist opphavet til Anders elias Fosse lengre bak viser seg at kom til Norge på slutten av 1600 tallet Yngve sine ord ;)  så må vi få linjen . Da trenger vi nok en test til her i Norge . Men først må vi og jeg få navnene til disse folka fra Tyskland  eller ? :)

 

Jeg er glad jeg ikke skal opp tidlig i morgen gjesp .

 

Men som jeg forstår det så forandrer ikke Ydna seg mye bak over i linjene eller ?

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjøre det enkelt nå det kan gjøres... :rolleyes:

Er det ikke enklere, med mindre papirarbeid og advokat-innblanding, å få dna-prøve fra en femmenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står noe her om forskjell på hvordan verdien måles for GATA-H4 hos Family Finder og Ancestry:

http://forums.familytreedna.com/showthread.php?t=32966

 

Flott!  :) 

 

Nei Min fars test har ikke feil mot min , men min fars test fra F & B AB har en feil mot min fars test tatt av Gena..

Dermed skulle også Øyvind no ha fått ei sannsynleg forklaring på kvifor resultata frå dei to laboratoria ikkje er heilt like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må svare deg på dette før jeg legger meg . Husk at dette svenske dna senteret er Royal DNA senter . Så det er nok en fyrsteslekt involvert her i disse dna greiene . Men Klart at vist opphavet til Anders elias Fosse lengre bak viser seg at kom til Norge på slutten av 1600 tallet Yngve sine ord ;) så må vi få linjen . Da trenger vi nok en test til her i Norge . Men først må vi og jeg få navnene til disse folka fra Tyskland eller ? :)

 

Jeg er glad jeg ikke skal opp tidlig i morgen gjesp .

 

Men som jeg forstår det så forandrer ikke Ydna seg mye bak over i linjene eller ?

Nei, Jan Harald, nå har jeg svart deg på akkurat det samme om igjen og om igjen! Dere får ikke vite om Anders Andersen Fosse er Anders Elias sin farfar uten en test av 5.menningen uansett hvem andre dere tester! Dette må dere snart forstå! Få tatt den testen før det er for sent!

 

Det stemmer at Y-DNA endrer seg lite mellom generasjonene, men litt kan det endre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan H.: Y-DNA endrer seg gjennom mutasjoner, og disse kommer med ujevne mellomrom, men ganske hyppig. For hver mutasjon (med 111 markører har man 111 mulige steder for mutasjon) får man økt genetisk avstand til andre slektslinjer, og ved å telle opp antall mutasjoner, får man en formening av hvor fjernt to personer står fra hverandre genetisk, og hvor langt unna det felles opphavet ligger. Perfekt match er genetisk avstand 0. Da kan man regne med svært nært slektskap, felles stamfar få generasjoner bak. Har man genetisk forskjell f. eks. 7 på 67 markører har man trolig felles stamfar, men mest sannsynlig minst 12-15 generasjoner bak i tid.

 

Dette er noe som lar seg avklare enkelt, raskt og billig! Og man trenger ikke engang benytte seg av "Royale" tilbud!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint svar Yngve  . Da sitter nok svenske Dna senteret med noe stort tenker jeg . Da tror jeg ikke vi trenger flere store tester . Men jeg måtte dobbelkjekke med dere ,

 

Men klart at det hadde vert intresant om Anders Elias fars linje var Tysk Prussisk i kirkebøker eller i kilder . Nå er det tatt et par store tester av Royale YDNA der de har funne noe som virker meget intresant . også fått sertvikat på det .  Da er det også en fyrsteslekt involvert her .

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det igjen - for aller siste gang, og håper dere ikke snakker det vekk nok en gang. Det er trist at dere ikke ønsker å vite sannheten:  Dere får ikke noe sikkert svar på noe som helst før dere har fått utvidet test på 5-menningen etter Anders Andersen Fosse

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då får ein håpe at Øyvind tek ballen, som eg meiner ligg hos han. Utan Y-dna-test på så mange markørar som råd kjem ein ikkje vidare. Både far hans og femmeiningen må testast, om ein skulle finne nokon i den tidlegare tyske keisarfamilien i rein mannslinje til Wilhelm, og som er villig til å avleggje ein test kan jo dette gjerast I TILLEGG, men det er IKKJE DER fokus må liggje. Alle testane må gjerast ved det same laboratoriet, slik at testane kan samanliknast. Jan Harald er ikkje nokon vits i å prøve å forklare noko som helst, han verken kan eller vil forstå.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det nå er på tide at familien Fosse utnevner en (1) person som gjerne kan kalle seg kommunikasjons-ansvarlig.

 

Det blir for dumt at vi i forumet skal forholde oss til flere som tydeligvis ikke har peiling på verken DNA eller hva vi spør om, og hva som er relevant i saken.

Men..... den som blir kommunikasjons-ansvarlig må også kommununisere med oss på en ærlig måte, og samtidig svare oss på en måte som er troverdig.

 

Jeg og mange med meg er lei disse unnvikende og intetsigende svarene vi får.

Hvorfor ikke få en ansvarlig fra dette firmaet i Sverige til å komme inn her på forumet og svare?

 

Hvis dere i det hele tatt ønsker hjelp fra dette forumet må dere brette opp ermene og gi oss noe tilbake. Mange her inne har brukt hundrevis av timer for å hjelpe dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en liten titt på på det DNA-ekspert "Hans" har skrevet i sine to innlegg, sitert av Arnfrid i #994.

 

Jeg merker meg det påfallende at det er konsekvent mellomrom foran punktum, alle skrivefeilene og ikke minst måten "Hans" uttrykker seg på. Jeg synes det minner meg om noe jeg har sett en del av tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsarkivaren i Bergen bekrefter med dette at han i dag fra familien Fosse har mottatt kopi av en intensjonsavtale om testing konkret knyttet til problemstillingene rundt hovedtemaet i tråden "Anders Elias Fosse".

 

Personen som intensjonsavtalen er inngått med, tilhører den slektslinjen som kan gi en avklaring av hovedspørsmålet.

 

Familien er innstilt på at resultatet av testen blir publisert. 

 

Vi håper alle nå er innstilt på å vente på et bekreftet resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei og Godt Nyttår alle sammen

 

Nå har vi etter beste evne prøvd å få en avslutning på saken over lang tid.

 

På tross av lovnader om en gjensidig DNA test med Philip Kiril Preussen så virker det som dette drar ut.

Vi har brukt en god del ressurser på denne saken.

Derfor hadde vi ett genuint håp om at med den intensjonsavtalen vi har utarbeidet,

endelig skulle komme i mål.

 

Selv med ny kontakt rett før Jul og signaler om at historien vår kan stemme, så er vi ikke der enda.

 

Hva har vi oppnådd så langt utenom mye støy?

 

Vi er som kjent vokst opp med historien.

Det har blitt brukt hundrevis av timer med kommunikasjon,

med en del mennesker vi enda ikke vet hvem er.

Utenom de jeg selv har møtt i Spania.

 

Det har kommet frem at dette har vært kjent på Meland.

 

Jan Harald, har med hjelp av vårt Dna, dokumentert at vår Bestefars mor side er adelsfamilier med Tyskland som opprinnelse i nær fortid.

Dette er det som også kan dokumentere at Willhelm  hadde kontakt med vår familie på denne tiden.

Det er det flere av dere som har  påpekt at han ikke omgikk personer utenom gamle Adelsslekter, langt mindre at han har lagt seg i høyet med andre en adelen.

 

Når vi har hatt denne historien, og den interesse på oss internasjonalt. ( før arkivet).

Så finner jeg det litt underlig at når vi endelig tar en Y DNA av litt størrelse, så er det nesten ikke Nordmenn i vår Y linje.

Stort sett bare Tyskere.( regner med at Yngve kan bekrefte dette)'

Dette er for meg mer enn underlig ,med tanke på hvilken historie vi kom med.

 

Som alle vet så har det vært en god del interesse fra Tyskland på disse sider.

Er det noen som lurer på om hvorfor ikke de har imøtegått vår Y DNA, som har blitt gjort offentlig tilgjengelig?

Det hadde jeg gjort om jeg kunne om det var motsatt.

 

Uansett takk for følge ,klarer jeg å få til ett møte med Philip Kiril Preussen, så skal jeg oppdatere dere.

 

Med vennlig hilsen

Øyvind Fosse

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år til deg også :-)

 

Er det heilt uaktuelt å få teke 111-markørs y-dna testar av di eiga grein og av femmeiningen i Fosse-slekta og samanlikne desse? Dersom det viser seg at desse er like har de jo svaret på kven som er far til Anders Elias Fosse. Så får det vere opp til fantasien kven andre som evt. har "hoppa i høyet" saman med mora hans. ;-)

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke uaktuelt.

Godt nytt år til deg også :-)

 

Er det heilt uaktuelt å få teke 111-markørs y-dna testar av di eiga grein og av femmeiningen i Fosse-slekta og samanlikne desse? Dersom det viser seg at desse er like har de jo svaret på kven som er far til Anders Elias Fosse. Så får det vere opp til fantasien kven andre som evt. har "hoppa i høyet" saman med mora hans. ;-)

 


Nei det er ikke uaktuelt.

Godt nytt år til deg også :-)

 

Er det heilt uaktuelt å få teke 111-markørs y-dna testar av di eiga grein og av femmeiningen i Fosse-slekta og samanlikne desse? Dersom det viser seg at desse er like har de jo svaret på kven som er far til Anders Elias Fosse. Så får det vere opp til fantasien kven andre som evt. har "hoppa i høyet" saman med mora hans. ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Greit Ærlig og rederlig øyvind har rett i det at vi har 0 matches i Norge ! Men at vi har noen tyske adelsslekter og noen fra de eldre polske kongehuset som når litt opp i ydna linjen , Men uansett , Jeg tenker litt andersledes her en hva jeg gjorde før . Vi er alle sammen enig i at Fosse ydna linje er Tysk -Brandenburg også videre .  Anders elias Fosse sine aner etter kirke bøker Stopper Med Anders Holme (født ca. 1623-1693)  . Holme ligger på Meland ikke så langt fra Fosse , Anders Holme skal da være Tysk ættene etter Ydna linjen vist vi skal forholde oss til dette , De matches vi har sån noe lunde nært er en Tysk adelsslekt samt Noen fra det ældre polske kongehus  . Anders Holme ja hvem var hannes aner ? navn speiling har meg og en til her fra arkivet prøvd på .  Christoffer Andersen von Bergen var Sønn av Anders von Bergen, til Kjølberg tysk ættene . Han hadde også tilhørlighet rund vestlandet . Da tenker jeg litt på Anders Holme på Holmen er mulig etterkommer av Anders Von Bergen ett par ledd lengre bak ?  Dna er dna men jeg tror vi må se litt rundt på vestlandet etter tyske adelsslekter som kom til Bergen rundt 1500-1600 tallet . Er det noen her som tør og leke litt med kilder og navn ? ang Anders Von Bergen finner jeg lite om han fikk barn kun en sønn mulig  Christoffer AndersenChristoffer Andersen von Bergen men der stopper linjen . Kan dette være svaret ? Kan Anders Elias ha Tyske aner er fra von Bergen slekten i mannslinjen ? hvem vet . finnes det andre Tyske slekter med navn Anders eller noe i samme gate som kom til Bergen vestlandet på denne tid ? finnes det ikke noen form for kilder ?  er vi helt låst i denne sak ?

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.