Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

På 29.1.2017 den 23.37, Jan Harald Fosse skrev:

En merkelig historie med en ydna linje til fra Fosse til Preussen (eller Preußen, Merkelig må jeg si . eller er jeg enig med deg Øyvind er meget rar historie med en Y DNA linje som også går samme vei som historien .

 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Konklusjonen er da 100 prosent fakta . YDNA linjen er bevist som Tysk og fra Brandenburg-Preussen . Det er hva YDNA  67 testene viser samt bernadotte og falk dna ydna 37tester , Fosse fars linje er Tysk fra Brandenburg-Preussen med med noen Matches som beviser at fars-linjen ikke går i Norge så langt tilbake som noen hevder    . Det som er fakta også et at vi ikke kan bortforklare dette . Der med styrker min analyse at noe er feil i kirkebøker eller i kilde materielle vi som er brukt til og bevise fars-linjen til Fosse  . Så bygden og historien kan da ha en sannhet i seg  . Det er hva disse tester sier . 0 Matches i Norge til nå . samt flere Matches i Tyskland også 37-35 fra Bernadotte senter sine tester  .     

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel så langt vi kan komme fra å ha bevist noe som helst.

 

Ikke bare er ingen skikkelig bevis fremlagt, men denne Fosse-fadesen av forsøksvis DNA-kobling mot genealogi er igrunn i ferd med å nå nye høyder når det gjelder fullstendig mangel på etterrettelighet.

 

Hvilken som helst barneskoleelev vil kunne påvise store logiske brister i mesteparten av det som er fremsatt i denne debatten.

 

Jeg tviler vel egentlig på om noen fra Fosse-familien noen gang vil være villig til å innrømme at man har vært på villspor i årevis.

 

Trist, men sant.

 

Betenkt hilsen

 

Are

  • Liker 3
  • Takk 3
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

37 Marker 
Country
Match Total
Country Total
Percentag e
Comment s   

 

Germany 149 Total Matches 

Brandenb urg (1)  Total Matches 
East Prussia (1) Total Matches 
Prussia 4     37 Marker .  Total Matches 

 

 

Så bevis har nok Fosse slekten .  Jeg har dessverre ikke lov og legge ut navn på personer vi har direkte Matches  med på offentlig forum .  Med fare for at dere gjentar dere selv så har jeg valgt og legge ut hva vi har ang Total Matches fra 37  testen , Da Bernadotte og falk dna tester sitter på egne DNA  baser .  men fakta er jo av og til vanskelig og svelge for noen her tenker jeg . 

 

mvh jan 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jan Harald Fosse skrev:

Jan Harald.  

Nå må du snart gi deg! - "Konklusjonen er da 100 prosent fakta . YDNA linjen er bevist som Tysk og fra Brandenburg-Preussen . Det er hva YDNA  67 testene viser samt bernadotte og falk dna ydna 37tester , Fosse fars linje er Tysk fra Brandenburg-Preussen med med noen Matches som beviser at fars-linjen ikke går i Norge så langt tilbake som noen hevder    . Det som er fakta også et at vi ikke kan bortforklare dette . Der med styrker min analyse at noe er feil i kirkebøker eller i kilde materielle vi som er brukt til og bevise fars-linjen til Fosse  . Så bygden og historien kan da ha en sannhet i seg  . Det er hva disse tester sier . 0 Matches i Norge til nå . samt flere Matches i Tyskland også 37-35 fra Bernadotte senter sine tester  ."

 

3 timer siden, Jan Harald Fosse skrev:

 

 

37 Marker 
Country
Match Total
Country Total
Percentag e
Comment s   

 

Germany 149 Total Matches 

Brandenb urg (1)  Total Matches 
East Prussia (1) Total Matches 
Prussia 4     37 Marker .  Total Matches 

 

 

Så bevis har nok Fosse slekten .  Jeg har dessverre ikke lov og legge ut navn på personer vi har direkte Matches  med på offentlig forum .  Med fare for at dere gjentar dere selv så har jeg valgt og legge ut hva vi har ang Total Matches fra 37  testen , Da Bernadotte og falk dna tester sitter på egne DNA  baser .  men fakta er jo av og til vanskelig og svelge for noen her tenker jeg . 

 

mvh jan 

 

 

 

Bygdehistorien har ingen ting for seg og Fosse-slekten har ingen bevis.

Veldig trist at du/dere ikke tar noe innover deg/dere.

 

Mvh Rigmor

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jan Harald Fosse skrev:

 

 

 

37 Marker 
Country
Match Total
Country Total
Percentag e
Comment s   

 

Germany 149 Total Matches 

Brandenb urg (1)  Total Matches 
East Prussia (1) Total Matches 
Prussia 4     37 Marker .  Total Matches 

 

 

Så bevis har nok Fosse slekten .  Jeg har dessverre ikke lov og legge ut navn på personer vi har direkte Matches  med på offentlig forum .  Med fare for at dere gjentar dere selv så har jeg valgt og legge ut hva vi har ang Total Matches fra 37  testen , Da Bernadotte og falk dna tester sitter på egne DNA  baser .  men fakta er jo av og til vanskelig og svelge for noen her tenker jeg . 

 

mvh jan 

 

 

Du kan legge ut navn på meg og min bror, du har jo match med oss.

Antall matcher du her legger ut er totalt uinteressante.

Sett deg inn i DNA før du fortsetter å debattere!

 

 

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arnfrid Dommersnæs Mæland skrev:

Du kan legge ut navn på meg og min bror, du har jo match med oss.

Antall matcher du her legger ut er totalt uinteressante.

Sett deg inn i DNA før du fortsetter å debattere!

Det skal jeg . Etter Øyvind 67 Test viser den Matches 0 i Norge . Etter Sverige testene viser 37 mot 35 til Tyske slekter . Det er kun en sak jeg er interessert i og det er at kilder fra fosse i dag til Holme er feil ! 

3 timer siden, Arnfrid Dommersnæs Mæland skrev:

 

 

image.thumb.png.23d2869919f4b287471c52100702dcae.png

image.png

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra Norges best dna forsker her på arkivet samt fra dna  Norges prosjekt  Ja, vi kan jo håpe at det dukker opp enda nærmere slekt i resultatlista også da, denne Ronald er nok også ganske fjernt i slekt. ikke noe og henge seg opp i .

 

 

 

De Matches vi har fra Svenske dna senter  viser tydelig at YDNA  linjen er fra  brandenburg og preussen . med flere navn og gode YDNA matches mot våres 37 har vi -36  og 35 matches .    så da kan vi avslutte og lete etter Anders Holme sin far eller forfedre . Det jeg prøver og forklare her er at farslinjen ikke FF tester men YDNA  .

 

 

En grei forklaring om det er noe dere lurer på .

21317572_10214655236553803_9022206883877456207_n.jpg

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Arnfrid Dommersnæs Mæland skrev:

Du kan legge ut navn på meg og min bror, du har jo match med oss.

Antall matcher du her legger ut er totalt uinteressante.

Sett deg inn i DNA før du fortsetter å debattere!

 

 

 Arnfrid hva er grunnen for så frekke svar fra deg hele tiden ?  som her Sett deg inn i DNA før du fortsetter å debattere! sån har du holdt på lenge . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lars.O.Wangensteen skrev:

Det er mange her inne som kan 100 ganger mer om DNA enn deg Jan Harald !

 

 

Helt enig med deg Lars , derfor bruker vi fagfolk også fra DNA Norges prosjekt og andre . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jan Harald Fosse skrev:

 

 

Helt enig med deg Lars , derfor bruker vi fagfolk også fra DNA Norges prosjekt og andre . 

Navn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jan Harald Fosse skrev:

 

Du kjenner alle sammen . samt Statsarkivet i Bergen Yngve . 

Og disse fagfolkene støtter dere i at kirkebøkene er feil. og at dere er etterkommere av Keiseren?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jan Harald Fosse skrev:

Det skal jeg . Etter Øyvind 67 Test viser den Matches 0 i Norge . Etter Sverige testene viser 37 mot 35 til Tyske slekter . Det er kun en sak jeg er interessert i og det er at kilder fra fosse i dag til Holme er feil ! 

image.thumb.png.23d2869919f4b287471c52100702dcae.png

image.png

image.png

Hva skal dette skjermbildet vise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arnfrid Dommersnæs Mæland skrev:

Hva skal dette skjermbildet vise?

 

1 time siden, Arnfrid Dommersnæs Mæland skrev:

Hva skal dette skjermbildet vise?

At det er 0 matches på min fetters ydna 67 test og ikke noe slektskap i Norge i moderne tid . 37 testen i Sverige som viser  Tysk opphav og matches der mulig de har egne daterebaser med dna , det er hva jeg er blitt fortalt     . Hør  med Yngve  . Det jeg prøver og forklare er at Anders Holme kan ikke være rett . Samt at da er det feil i kilder vi bruker .  Dette er fra en YDNA 67 TEST fra øyvind

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Jan Harald Fosse skrev:

 

At det er 0 matches på min fetters ydna 67 test og ikke noe slektskap i Norge i moderne tid . 37 testen i Sverige som viser  Tysk opphav og matches der mulig de har egne daterebaser med dna , det er hva jeg er blitt fortalt     . Hør  med Yngve  . Det jeg prøver og forklare er at Anders Holme kan ikke være rett . Samt at da er det feil i kilder vi bruker .  Dette er fra en YDNA 67 TEST fra øyvind

Men kjære deg, les da hva det står! Han kan ikke få treff på en test som ikke er tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arnfrid Dommersnæs Mæland skrev:

Men kjære deg, les da hva det står! Han kan ikke få treff på en test som ikke er tatt!

 

 

Men det er tatt 67 tester av andre  ikke din heller matcher her . Men spørsmålet var om Fosse fars-linje kunne ha kommet til Norge på slutten av 1600 tallet eller  1700 tallet siden alle disse matches på 37 testene . da de matcher 36-35 . så om det var mulig og finne ut av dette ?  Da er saken oppklart oven for meg og disse tester . Fikk du Forresten  brev ang tyske jørgen Tormhøllen og joachim tormøllen  jeg ga til Yngve ?    

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at utvalgte medlemmer av familien Fosse igrunn er mer interessert i å spre halvsannheter og fortsette med å fremlegge DNA-materiale som aldri vil kunne bevise noe reelt opp i mot faktiske historiske kilder.

 

Å påvise at bevisbyrden ikke er møtt i denne debatten, er så oppe i dagen at selv skoleelver uten kunnskap om hvordan gyldige konklusjoner skal kunne trekkes fra det fremlagte materialet, med en gang vil skjønne at noen hele tiden forsøker å villede andre. Noe av dette er faktisk såpass elementært at bla. Øyvind og Jan Harald Fosse gjentatte ganger setter seg selv i den offentlige genealogiske skammekroken.

 

Debattinnleggene deres er jevnt over svært svakt funderte og inneholder stort sett løse påstander og slagord. DNA-materiale i form av fordekte og fragmenterte rapporter, er fremlagt på en slik måte at de igrunn ikke har noen som helst bevisverdi.

 

Det elementære ligger i at for å koble en nålevende person sin DNA -profil til en fortidig persons profil, på en troverdig måte, så må man samtidig kunne positivt identifisere hvordan den fortidige person kan inneha den hevdede plassering i den DNA-rapport som blir fremlagt. Med hensikt avstår jeg her fra DNA-tekniske termer, idet hovedpoenget jo er at genetikkens adapsjon til genealogien ikke kan foregå uten den tilhørende bevisføring. Det gjenstår fortsatt svært mye pedagogisk arbeid, før vi er i stand til å kunne anvende DNA-forskning i positiv vitenskaplig symbiose med genealogien.

 

Litt brutalt sagt så er Genealogi juss, mens Genetikk er biologi. Altså tilhørende to (tilsynelatende vidt) forskjellige vitenskapsområder. I en genealogisk argumentasjonstilnærming må derfor de bevismidler som springer ut av genetikken måtte være gode nok til å gå inn i en juridisk argumentasjon. Det har jeg sett lite eller ingenting av i denne debatten.

 

Legg derfor samtidig merke til hva nåtidens krav til å dokumentere identitet i bunn og grunn hviler på: Vitneutsagn. Hva skal til for å få utstedt en fødselsattest i 2017? Hvem må bevitne at mor er mor og far er far? Om vi kan starte der, nemlig ved å søke den egentlige forståelse for hvordan man idet hele tatt kan vite at et menneske er det vi tar det for, med den tillagte og bestemte identitet og tilhørende livsopplysninger, så vil det kunne gi den nødvendige startpunktet for mer fruktbare diskusjoner rundt hvordan DNA kan implementeres i genealogi, om overhode mulig.

 

Så derfor synes jeg at visse enkeltpersoner i Fosse-familien snart bør begynne å gå alvorlig i seg selv. Man kan nemlig ikke jukse seg til et opphav man ikke har. Verre er det nemlig ikke. Nå avdøde professor Gerhard B Naeseth sa i sin tid om forfedre: "If you can't prove them, you can't have them". 

 

Men om ønsket derimot er så sterkt om å få påvist litt "blåfarget" blod i en åre eller to, og dermed i forsøket nødvendigvis ville måtte forkaste all vitenskap og etterrettelig fremgangsmåte, så kan jo alt hevdes og ingen ville måtte bevise noe som helst. I det herværende tilfelle, er jeg imidlertid redd for at vi må søke støtte i Ibsens Vildanden, for å forstå hva som egentlig rir denne Fosse-besettelsen av å være av særlig tysk og keiserlig opphav:

 

«Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme». 

 

Spørsmål som gjenstår er derfor om dette i all sin simple ekthet kun dreier seg om lykke og lykkejakt. Jeg tror det, men jeg vet selvsagt  ikke. Mon tro om man faktisk blir lykkeligere av å ha en falsk keiser i sitt anetre?

 

En fortsatt betenkt hilsen

 

Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 11
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

 

Arnfrid skriver følgende: Men kjære deg, les da hva det står! Han kan ikke få treff på en test som ikke er tatt!

 

Det er helt feil Arnfrid , På grunn av den store debatten i vinter om ekthet i testen fra Falck & Bernadotte, så ble vi bedt om å kaste vekk enda mer penger på og ta en ny test.

Det ble gjort, jeg tok en stor Y 67 test hos Family finder i USA,. Med hjelp av Anne M Berge.

 

Denne er godt dokumentert og de personene som skal ha tilgang til den har fått det. Alle mine Y og Dys er eller hva dere kaller de er lagt ut for lenge siden på Dna prosjktet.

 

Men unntak av gamlingen og Jan Harald finner de ikke noen i Norge som vi er linje på de siste 400 år. Selv ikke broren til Arnfrid eller den femmenningen som skulle vært tilgjengelig  ute i systemet.

 

Det beviser selvsagt ikke at Keiseren er min Oldefar. Det eneste som kan avkrefte  eller bekrefte der , er om vi får til det som var gjort en avtale på med Philip Kiril.

 

Are S Gustavsen: Du skriver mye bra her og jeg er faktisk stort sett enig med deg i mye.

Det komiske i denne saken er at jo mer det er gravd i den og mer latterlig den er for andre. Jo merkeligere er den.

Jeg har null peiling på DNA , men her har vi begynt med historien pluss alt som de fleste vet. Nå har vi vel tatt en 5-6 forskjellige Y dna tester og ingenting tilsier annet enn vi KAN være av Tysk opphav, selv om det ikke er så mye å rope hurra for. Vi er ikke av Norsk opphav.

 

Blåfarget blod har vel Jan Harald allerede bevist at han har om det var hensikten.

 

Legg press på Prins Philip Kiril så kommer vi i mål. Han har fått alle testene våre så det kan jo være en meget god grunn til at han ikke vil følge avtalen enda.

For mye sirkus eller treff.

 

For ordens skyld Are : Jeg blir ikke lykkeligere av det ene eller andre i denne saken. Det eneste som jeg hadde blitt glad for var en endelig avslutning.

Det trodde jeg vi hadde fått til en løsning på , men ting tar tid og Herrens veier er Uransakelige.

 

Jeg logget meg inn i saken i dag for at Jan Harald har vært inne, jeg er ikke alltid enig med han . Men han driver ikke med løgn, han er en redelig kar.

 

Mvh

Øyvind Fosse

 

For øvrig er det noen mennesker som vet hvem Anders Holme er.

Endret av Øyvind Fosse
  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men se #1163 og #1171, han skriver ' Etter Øyvind 67 Test viser den Matches 0 i Norge' og der står det 'Du har ikke kjøpt oppgradering til dette testnivået. kjøp en oppgradering.' Da må du forstå at han gir inntrykk av å ikke ha tilstrekkelig kunnskap om dette.

 

Du sier dine y67-resultater ligger på DNA-prosjektet; hvor? Hva er kitnr?

 

jeg skal pröve å finne ut hvem denne Anders Holme er. Når omtrent levde han, og hvor? Er det Brudvik som har funnet han?

 

hilsen Arnfrid

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnfrid.

 

Anders på Holme (født ca. 1623-d.1693 på Holme, Meland). Anders på Holme var leilending.

Den forrige brukeren på Holme het Halvor Arnesen, og kan ut fra navn og alder være far til Anders (født ca. 1623), men her er kildene for sparsomme med sine opplysninger til at noe sikkert kan sies.

Anders på Holme hadde en sønn Halvard/Halvor, som døde på Holme i 1738, gravl. desember 1738, 75 år gml. Født ca. 1663.

 

Mvh Rigmor

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Rigmor Waler skrev:

Hei Arnfrid.

 

Anders på Holme (født ca. 1623-d.1693 på Holme, Meland). Anders på Holme var leilending.

Den forrige brukeren på Holme het Halvor Arnesen, og kan ut fra navn og alder være far til Anders (født ca. 1623), men her er kildene for sparsomme med sine opplysninger til at noe sikkert kan sies.

Anders på Holme hadde en sønn Halvard/Halvor, som døde på Holme i 1738, gravl. desember 1738, 75 år gml. Født ca. 1663.

 

Mvh Rigmor

Her har meg og deg prøvd og finne aner fra han , En liten stund tenkte vi på at farslinjen våres kunne mulig være kruckow siden ydna linjen går ut av Norge .  Kunne vert interessant og finne mer ut av dette  

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Jan Harald Fosse skrev:

Her har meg og deg prøvd og finne aner fra han , En liten stund tenkte vi på at farslinjen våres kunne mulig være kruckow siden ydna linjen går ut av Norge .  Kunne vert interessant og finne mer ut av dette  

Det var du som begynte å snakke om Kruckow Jan Harald, ikke jeg. 

Jeg har hele veien forsøkt å helle kaldt vann i blodet ditt, når du har kommet med det ene fantasifulle etter det andre, når du tok kontakt med meg på Facebook. Vi vet ikke mer om Anders på Holme og at han "kanskje" kan ha vært sønn av Halvor Arnesen. - Om han så var er hans farfar en Arne. -

 

Mvh Rigmor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rigmor Waler skrev:

Det var du som begynte å snakke om Kruckow Jan Harald, ikke jeg. 

Jeg har hele veien forsøkt å helle kaldt vann i blodet ditt, når du har kommet med det ene fantasifulle etter det andre, når du tok kontakt med meg på Facebook. Vi vet ikke mer om Anders på Holme og at han "kanskje" kan ha vært sønn av Halvor Arnesen. - Om han så var er hans farfar en Arne. -

 

Mvh Rigmor

Stemmer det Rigmor . vi måtte være åpen for at Bergen var en hanseatisk by sa Yngve på kontoret til meg . klart det sa jeg , da tenkte jeg på Anders kruckow + et par til siden dna viste den vei mot Tyskland , Da tenkte jeg på deg Rigmor og tok kontakt med deg ;) og vi prøvde oss på disse linjer , du kom med mye bra også Rigmor . Siden oldemor har flere aner fra Kruckow så kunne det være en mulighet at farslinjen også var Kruckow . 

Endret av Jan Harald Fosse
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.