Gå til innhold
Arkivverket

Ancestry.com - a mean, lean genealogy machine


Per Helge
 Del

Recommended Posts

Jeg må bare få lufte min tilfredshet med ancestry.coms digitale slektstreløsning. Særlig om man leter etter personer i USA, er det jo intet mindre enn genialt. I utgangspunktet opprettet jeg treet mitt for å holde orden på de forskjellige personene i familien jeg lette etter i ancestry-kildene, men jeg oppdaget jo raskt at treet fungerte som en søkefabrikk. Jo flere opplysninger jeg la inn i treet, jo flere tips om nye kilder fikk jeg. Bare ved å legge inn en fødselsdato på en person har jeg flere ganger opplevd få tips om kilder som har gitt meg mange opplysninger om personen - opplysninger som igjen har utløst et helt skred av kildetips. Selvsagt sender ikke alle forslagene deg videre til riktig person, men overraskende ofte er det full klaff. Og kildene som dukker opp, er ikke bare folketellinger og immigrasjonslister, av og til blir man henvist videre til andre personers digitale slektstrær, og da kan det virkelig begynne å svinge. Denne uken har jeg fått mailet gamle familiefotos av personer jeg ellers bare kjente gjennom navnet og datoer, og andre har lovet å videreformidle spørsmål til eldre slektninger.

Alt jeg får vite, mater jeg inn i slektstreet jeg har opprettet, og nye kildetips drypper stadig inn. Jeg sier som Bob Hund: Nu är det visst revolution på gång!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig lesning, Per Helge :)

 

Er personene/navnene på treet søkbare via Google? Jeg synes det er et viktig poeng, at man via søk får tips om andre som er i (og/eller gransker i) samme slekt.

 

Forleden kom jeg over ancestry.se

 

Er denne implementert i ancestry.com? Svaret er nok helst ja, men det er nå veldig kjekt å få det bekreftet (eller ei) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ancestry.se er samme greia, så vidt jeg vet. Hvor søkbart treet ditt skal være, bestemmer du faktisk selv. Jeg forsker på annen slekt enn min egen, som følge av et prosjekt jeg holder på med, og har derfor unntatt det fra i det hele tatt å dukke opp i søk på ancestry (om åpne trær dukker opp i google-søk, vet jeg ikke). Men jeg har delt treet med de medlemmene av slekten jeg har kommet i kontakt med. Jeg tror ikke treet forsvinner om du betaler for en måneds abonnement, og deretter melder deg av. Slik at du kan ha treet ditt stående, og hente det opp igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som er bra med Ancestry.com, men se opp for alle som ukritisk "høster" bilder og opplysninger fra ditt tre. Har opplevd at min slekt har blitt kobla til helt ukjente slekter. Toppen var da min bestemor plutselig var emigrert og bosatt i Minnesota med en helt ny familie, vedkommende hadde også kopiert mine bilder og brukt i sitt familietre. Sendte mld. men har aldri fått svar.

Jeg har nå vært nødt til å "låse" slektstreet.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.