Gå til innhold
Arkivverket

Foto av ukjent skole (?) - kanskje Trøndelag


Arne Langås
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Under gjennomgang av bilder i Åsen Museum og Historielags eie (Åsen i Nord-Trøndelag) har jeg kommet over to kort som trolig viser en internatskole (folkehøgskole?). Det ene har påskrift, men det framgår verken hvem som er avsender eller hvor det er tatt. Det er nærliggende å tenke seg at det er et sted i Trøndelag, men dette blir bare antakelser. Er det noen som kan kjenne igjen hvor disse bildene er tatt? De er ikke datert, men jeg vil tippe at 1920-tallet eller der omkring.

 

Se også bildene her Ukjent skole (trolig) Ukjent skole (trolig) for høyere oppløsning.

 

Mvh

 

Arne Langås

post-190-0-01807000-1377808757_thumb.jpg

post-190-0-17247500-1377808762_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for forslaget. Jeg har vært inne på tanken, men får det ikke til å stemme med bygningene der. Både Trøndertun og bygningen på bildet har seteritak, men for mange andre ting avviker. Trøndertun er avbildet (høsten 1938) på Digitalt Museum (http://www.primusweb.no/things/gauldal-folkehgskole-trndertun/TFM-SVB/FTTF.SCH.ALF.G.04.18-20/gallery?owner_filter=TFM-SVB&name=Skolevesen&search_context=1&count=1567&pos=4). Der har hovedbygningen 11 vindusakser og en bygningskropp uten tilbygg. Den etterlyste bygningen har 10 vindusakser (delvis ulik høyde på vinduene) og et vinkelbygg mot gårdsplassen (til venstre på bilde 2). Bygningene omkring stemmer heller ikke. Kan hele anlegget på Trøndertun ha gjennomgått en større ombygging før 1938? Hovedbygningen skal være oppført i 1921-22 (jf. Norges bebyggelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den etterlyste bygningen har 10 vindusakser (delvis ulik høyde på vinduene) og et vinkelbygg mot gårdsplassen (til venstre på bilde 2).

 

Det som oppfattes som et vinkelbygg er vel låven, som ses godt på bilde 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde først det var Namdal folkehøgskole i Grong, men de har bare har bare en etasje på et lignende bygg.

 

Ja hvis det ikke kan være påbygd seinere?

 

Piperekka på taket på Trøndertun-bygget stemmer vel ikke helt overens med Arne`s bilder, men kan jo

være forandret det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setteritak skal vere sjeldant, les eg ein stad....

 

Men folkehøgskular må vere sterkt overrepresenterte. I tillegg til Trøndertun og Namdal har iallfall Bakketun (Verdal) og Tynset slikt tak (men det er ikkje dei heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også var inne på tanken om at det kunne være Namdals folkehøgskole hvor jeg gikk på musikklinja 1975-76, og mener å huske at jeg kanskje har sett et lignende gammelt bilde av den. Den ble jo startet på et

annet sted i Namdal i 1884, og jeg tror det var i ca 1913 at skolen ble fast i Grong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle. Takk for bidragene. Flere steder er nevnt - og som påpekt i #9 er nok seteritak overrepresentert blant folkehøgskoler - men den avbilda plassen kan ikke være noen av disse. Trøndertun er nevnt flere ganger, men denne bygningen avviker for mye, ikke bare husets lengde, men også helt andre bygninger rundt. I tilfelle det likevel er der, må det ha skjedd mange endringer. Jeg heller mot at det er et sted som ikke er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Mysteriet er løst. Bildene er fra arbeidsskolen på Bjørset i Bolsøy (nå Molde), lokalt kalt "Trepekkar'n". Skolen het i tida 1919–33 "Møre fylkes arbeidsskule", fra 1933 "Møre og Romsdals arbeidsskule". Den omtales bl.a. i Eivind Hasles artikkel "Trepekkar'n på Bjørset" i Romsdal Skogelag Årsskrift 1994 (s. 7). Flere bilder av skolen ligger på Digitalt museum, bl.a. https://digitaltmuseum.no/021016856384/more-og-romsdal-arbeidsskole-i-landflyktighet-15-04-1940-til-15-06-1940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.