Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker fra Brønnøy


Leif Kvitnes
 Del

Recommended Posts

Hei

For ca 5 år siden snakket jeg med dere på tlf. om kirkebøker fra Brønnøy da jeg syntes de begynte å komme litt på etterskudd i forhold til andre deler av landet.

Fikk da beskjed om at dere stadig sendte ut purringer om fortgang i innlevering av kirkebøker. Det ville kanskje hjelpe om jeg også maste litt.

Har mange ganger vært på kirkekontoret og spurt om dette, men føler at jeg har møtt veggen fullstendig. Arkivansvarlig har på disse 5 årene ikke klart å gi noe svar på om når de vil sende inn flere bøker. Siste svaret jeg har fått er at "vi ikke sender fra oss bøker før etter 80 år etter siste innskrevne og dette betrakter jeg som en grunnregel.

 

For Brønnøy ligger det ute kirkebøker fram til 1918 og for Velfjord fram til 1926, men da kun for fødte og døpte. Er jo klar over sperre grensene, men andre deler av landet er jo kommet mye lengere. Antar at de følger samme regler. Ser ut som om jeg blir forholdsvis gammel før dette skjer :)

 

På forhånd takk for alle svar

 

 

Limer inn kopi av mail fra arkivansvarlig:

 

Hei. Da det er jeg som er arkivansvarlig for Brønnøy, skal jeg prøve å svare på denne henvendelsen. Jeg har en følelse av at vi kanskje tidligere har snakket "litt forbi hverandre".

Når det gjelder kirkebøker for dåp, konfirmasjon, vielser, død gjelder 80 års regelsen. Dvs. at vi ikke sender fra oss bøker før etter 80 år etter siste innskrevne. Dette betrakter jeg som en grunnregel.

 

I 2009 fikk vi fra Statsarkivet i Trondheim en innkalling om innsending av gammelt arkiv. Det gjaldt papirarkiv og protokoller fra hele prostiet. Vi sendte da alt som vi kunne sende.

I forbindelse med gjennomgangen i Statsarkivet av de innsendte materialer, har vi også senere sendt inn mere. Dette tilsier da at vi har sendt arkiv fra oss når vi har fått innkalling fra Statsarkivet.

 

Når det gjelder gjennomgangen av materialet i Statsarkivet, så har nok dette tatt lang tid. Brønnøy/Brønnøysund og Velfjord har ennå ikke fått kvitteringsliste på at materialet er gjennomgått og kommet på plass i hyllene. Det gjelder da også det elektroniske.

 

Jeg foreslår at du sender oss en oversikt over de opplysninger som du trenger, så skal vi undersøke om vi kan hjelpe her på kontoret.

 

 

 

Med hilsen

for prosten i Sør-Helgeland

-----------------------

Anne-Elise Krokvik

sekretær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

 

Regelen er at ministerialboka (den boka presten førte) skal innleveres senest 80 år etter at den er avsluttet. Når det gjelder klokkerbøkene, skal de sendes inn så snart de er avsluttet. Dette har mange kirkekontor gjort. Brønnøy ser ut til å praktisere 80-årsregelen for alle kirkebøkene.

 

Mvh

 

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.