Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til oppslag i bygdebok for Aurland, Sogn og Fjordane, gårdene Flåm og Ryum.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Johannes Monsen skal angivelig være fra Flåm i Indre Sogn (Aurland) og født omlag 1702. Den 12.11.1730 giftet han seg med Anne Sjursdtr. Flåm ca 1706-1788. Hun var datter av Sjur Arnesen Dyrdal/Flåm og Gørund Gundersdtr. Brekke/Flåm. Mulig far Mons Johannessen

 

Paret bosatte seg på gården Ryum. Men jeg søker opphavet til Johannes Monsen. Jeg er ikke sikker på at han var født i Flåm, men kanskje bygdeboka for Aurland kan fortelle hvem han var og hvor han kom fra.

 

Håper noen med tilgang til nevnte bygdebok vil gjøre meg en tjeneste med å se hva som eventuelt står om denne Johannes Monsen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein.

 

Takk for innlegget ditt. Det gir jo i det minste en pekepinn på hvem som er foreldrene, men jeg har lært meg ikke nødvendigvis å stole på disse familielenkene på nett. Her står det jo bl. a at Johannes Monsen var gift med en Johanne Sjursdtr. mens det korrekte er at han var gift med Anne Sjursdtr. Jeg håper derfor fortsatt på at noen kan sjekke bygdeboka å se hva det står om Johannes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune!

 

I den av de 2 nye "BB" for "Aurland" 11 A, så finner jeg under gnr.1 "Ty", en "Johannes Ty" g.m. "Brita Monsdtr. Flåm".

 

Barn : 1) "Mons" f. 1668 til "Ryo/ Ryum", 2) "Hans" f. 1669 til "Låvi", 3) "Tomas" (1683-1733) til "Flåm", 4) "Brynjel" (1684-1733) til "Tunshelle", 5) "Peder" (1686-1749) til "Brekke".

 

Fortsettning kommer i löpet kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svehn og takk for hjelpen så langt. Da var han altså født på Ty og mora var fra Flåm. Da venter jeg spent på fortsettelsen senere i dag. :rolleyes: :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under gnr. 38 "Flåm" finner jeg "Mons Johannesen Flåm/ Ryo" (1668-1733), kona ukjendt.

 

Under gnr. 40 "Ryo/ Ryum" finner jeg "Mons Johannesen Ty/ Ryo" (1668-1733, kona ukjendt.

 

På begge gårdene nevnes bare en sönn "Johannes" (1703-1752), til "Flåm"

 

Under "Flåm" finner jeg "Johannes Monsen Flåm/ Ryo" g. 1730 m. "Anne Sjursdtr. Flåm". Av i alt 10 barn i sammen, var det bare 5 som levde opp.

 

Enka "Anne S." g. 1753 m. "Sjur Östens. Berekvam".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.