Gå til innhold
Arkivverket

Strømsø mini 10, manglende sider


Inger Karin Haarbye
 Del

Recommended Posts

Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 10 (1792-1822)

http://www.arkivverk...ead?idx_id=8468

 

Fra folio 138 går det direkte til folio 161 (tilsvarende for 188-271). Finnes det sider der som ikke er skannet (og som inneholder data)?

 

 

Utgangspunktet er at jeg leter etter konfirmasjoner i Strømsø rundt 1800, og at jeg ikke finner noen i perioden ca. 1774-1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 10 (1792-1822)

http://www.arkivverk...ead?idx_id=8468

 

Fra folio 138 går det direkte til folio 161 (tilsvarende for 188-271). Finnes det sider der som ikke er skannet (og som inneholder data)?

 

Utgangspunktet er at jeg leter etter konfirmasjoner i Strømsø rundt 1800, og at jeg ikke finner noen i perioden ca. 1774-1815.

 

Sidene er ubeskrevne, jf. innførsel på første ark, trolig laget i forbindelse med restaurering av kirkeboka en gang på 1900-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

 

Siden kirkeboken ellers ser fullstendig ut, så er det kanskje ikke konfirmasjoner i denne kirken den aktuelle perioden, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden kirkeboken ellers ser fullstendig ut, så er det kanskje ikke konfirmasjoner i denne kirken den aktuelle perioden, da.

 

Presten kan ha ført konfirmasjonene i ei annen bok som siden har gått tapt, eller han fant det ikke bryet verdt å notere dem. Inntil 1812 var det jo ikke noe fast mal (skjema) for hvordan ei kirkebok skulle føres. Christiania-biskopen Hersleb ga 1732 en instruks for hvordan han ønsket kirkebøkene ført, blant annet hvilke handlinger som skulle registreres, men siden konfirmasjonen ble påbudt først 1736, tror jeg ikke den er nevnt i instruksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste kommunikantprotokollene jeg har sett i fra århundreskiftet 17/1800 har med konfirmantene. Ser av arkivportalen at kommunikantprotokollene begynner i 1775 http://www.arkivport...-04000000000858

Ser at det er ført egene bøker (2 stk) med konfirmanter og kommunikanter fra 1740-1774, så kanskje dette fortsetter i kommunikantprotokollene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dette var nyttig informasjon. Disse er jo ikke lagt ut på digitalarkivet, så da må jeg kanskje ta meg en tur til Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.