Gå til innhold
Arkivverket

De fleste slektsbøkene på www.wangensteen.net forsvinner etterhvert fra nettstedet


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

For noen år siden startet jeg med å skanne og tilgjengeliggjøre slektsbøker, og bøker som var relatert til genealogi

 

I dag har jeg publisert over 450 bøker, og mange hundre artikler. Dette startet jeg med før jeg viste at NB Digitalvil skanne og publisere alle bøker i Norge fram til år 2000.

Nå ser jeg at flere av de slektsbøkene jeg har skannet og publisert også ligger på NB Digital

 

Det blir uhensiksmessing at jeg skal betale serverkostnader på Webhuset for mine publiseringer, når alle har tilgang på det samme på NB Digital.

 

Jeg hadde også planer om å gi hele samlingen til NSF, og det kommer jeg nok til å gjøre selv om jeg ikke tror NSF vil publisere dette med samme grunn jeg har.

 

Men jeg har alle bøkene som søkbare PDF-filer, så hvis det er noen som kunne tenke seg det, så ta gjerne kontakt (low1954@gmail.com). "Sponsorsiden" på hjemmesiden er nå åpnet for alle en liten periode http://wangensteen.n...nsor-sider.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi skal huske på, og som kan gjøre det aktuelt fremdeles å ha en del bøker på nett hos NSF, er at Bokhylla kun har tilgang for norske IP-adresser. Dermed vil slektsinteresserte utenlands ikke ha samme mulighet som oss her på berget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi skal huske på, og som kan gjøre det aktuelt fremdeles å ha en del bøker på nett hos NSF, er at Bokhylla kun har tilgang for norske IP-adresser. Dermed vil slektsinteresserte utenlands ikke ha samme mulighet som oss her på berget.

 

Det er jeg enig i Rune :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt poeng.

Jeg har ingen mulighet til å bruke NB.NO på grunn av denne ip sperren, så at samme bok eventuelt ligger ett annet sted uten slik sperre er jeg veldig glad for.

For øvrig synes jeg at denne sperren er noe tullete, og bør fjernes på slike type bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg støtter siste bidragsyter, Glenn! Eg har i fleire år irritert meg over desse "sperrene" for oss som av ymse orsaker oppheld oss i utlandet. Eg kjenner meg diskriminert av "mine eigne".

 

Ikkje berre gjeld dette slike databaser, men òg til dømes NRK. Dei påstår at dei ikkje kan senda til utlandet. Kan det tenkjast at detter er ein "sjølvpålagd" sperre? Det er jo ikkje noko problem utanfor Tyskland å henta ned TV-program frå til dømes Tyskland via nettet! No er det ikkje slik å forstå at eg saknar noko særleg det som vert sendt på norsk TV; til det er kvaliteten etter mitt syn for det meste langt under pari, og etter at dette nye digitale TV-systemet vart innført i Noreg, har ikkje eg hatt mottakarutstyr til å sjå på norsk TV i det heile, korkje der eller her, men ikkje ein gong Vestlandsrevyen eller Dagsrevyen kan eg følgja med på her i Tyskland, dersom eg skulle ønskja det!

 

Nei, vekk med slike meiningslause og diskriminerande sperrer!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Lars.

Dagsrevyen ble sendt direkte på nett inntil for omtrent 2 år siden, nå er den vanligvis tilgjengelig ca kl 22. Er ikke nrk jeg savner mest, men kunne tenkt meg nb.no. Ihvertfall fint at NSF er åpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ergrer meg også grenseløst over IP sperren på nb.no for oss bosatt i utlandet. Når det gjelder grunnen til dette så ser det ut til at det skyldes avtalen med Kopinor. I denne avtalen står det (paragraf 4): "Materialet kan gjøres tilgjengelig på Nasjonalbibliotekets internettsider for brukere med norske IP-adresser. Videre kan Nasjonalbiblioteket etter konkret forespørsel gi andre brukere tilgang for særskilte formål, i hovedsak forsknings- og utdanningsformål, etter nærmere definerte kriterier."

 

Selv om det sikkert er en (god?) grunn til at denne paragrafen eksisterer i avtalen, så ser det ut til at det er mange nordmenn som faller utenfor tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Jeg var født og oppvokst i Norge, men er nå gift og bor i Canada. Veldig irriterende at jeg ikke kan se på bygdebøker på nett når jeg er like norsk som noen som bor i Norge!

 

Det vi skal huske på, og som kan gjøre det aktuelt fremdeles å ha en del bøker på nett hos NSF, er at Bokhylla kun har tilgang for norske IP-adresser. Dermed vil slektsinteresserte utenlands ikke ha samme mulighet som oss her på berget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i dag hatt en lengre telefonsamtale med formannen i NSF Rune Nedrud, og han kunne bekrefte at alle bøkene jeg overfører vil bli liggende på NSFs server tilgjengelig for medlemmer av foreningen, også for de med utenlandsk ip-adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.