Gå til innhold
Arkivverket

Daniel Gabriel Spode og Kirsten Larsdatter Derboe i Arendal


Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Er det noen som kjenner opphavet til dette ekteparet i Arendal?

 

Ps. Har hørt at han også ble nevnt som parykkmager i Oslo?

 

Jeg trenger ikke mer om hun som kom til Porsgrunn, da dette er kjent for meg.

 

 

mvh Jørn Olsen Skien

http://www.eidangerslekt.org/

 

 

 

 

Daniel Gabriel Spode og Kirsten Larsdatter Derboe sin familie

 

 

Daniel Gabriel Spode, f. omkring 1740.

 

De giftet seg i Arendal i 1769.

 

Arendal - Cop 16.03.1769

Mons Daniel Gabriel Spode og Mademoiselle Kirsten Larsdatter Derboe

Caut: Mons. Tim Bilenborg og Mons. Siwert Siwertsen Arendal

 

Gift 16.03.1769 i Arendal, med Kirsten Larsdatter Derboe, f. omkring 1740.

 

 

I. Ingebor Cathrine Danielsen, f. 1769 i Arendal, døpt 23.12.1769 i Arendal.[ii]

 

Mons. Daniel Spodes og Mad. Kirsten Larsdatters Dtr. Ingeborg Cathrine

Faddere: Mad. Johanne Margr. Hr. Kruses, Jomfr. Aasille Dedekam, S. Søren Dedekam, Mons. Christen Bang og Colett Dedemak.

 

II. Ertemine Renatha Danielsdatter, f. 1773 i Arendal,[iii] døpt 09.08.1773 i Arendal.[iv]

 

Mons. Daniel Spodes og Mad. Kirsten Larsdatter Derboes Dtr. Irtemine Renate

Faddere: Mad. Barbra Sivert Sivertsens, Jomfrue Helvig Lund hos Daniel Larsen, Mons Ole Neuwert, Mathias Pettersen, Hartwig Godsken Apoteger sønn.

 

Gift 08.01.1799 i Porsgrunn,[v] med Torbjørn Olsen, f. ca 1775.3

 

III. Florentine Juliane Danielsen, f. 1776 i Arendal, døpt 03.06.1776 i Arendal.[vi]

 

Mæster Daniel Spodes og Mad. Kirsten Madsdatter Dtr. Florentine Juliane

Faddere: Prostinde Coldstrups, Mad. Christine Sl. Brantes?, Jomfr. Lovius Groos, Sl? Cancelieraad Thyrholm, S. Thomas Toft, Mons Herlow Herlowsen.

 

 

Kirkebok for Arendal, Ministerialbok nr. A 1 (1703-1815), skannet av digitalarkiver, side 363.

 

[ii] Kirkebok for Arendal, Ministerialbok nr. A 1 (1703-1815), skannet av digitalarkiver, side 249.

 

[iii] 1801 tellingen.

 

[iv] Kirkebok for Arendal, Ministerialbok nr. A 2 (1771-1815), skannet av digitalarkiver, side 5.

 

[v] Porsgrunn, Vielser og Trolovelser 1764 til 1839registrert av Gard Strøm på "Gamle Gjerpen".

 

[vi] Kirkebok for Arendal, Ministerialbok nr. A 2 (1771-1815), skannet av digitalarkiver, side 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når datteren gifter seg med Lyng, Christopher HenekeI., så står dette om ektemannen:

 

Gift 3. gang 30. april 1808 i Kragerø med Florentine Juliane Spode, døpt 3. juni 1776 i Arendal og død 27. april 1809 i Kragerø, datter av haandverker Daniel Spode og Kirsten Madsdatter. (her er vel moren oppført med feil navn) Han giftet seg også 4. gang

 

KIlde Norske prokuratorer (Finne-Grønn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet!

 

At Derboe egentlig kan ha vært Darboe kan jo være en mulighe,t men det står Derboe der jeg har sett det. Men gårdsnavnet var jo ganske likt da?

 

mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, navnene er like, og siden Daniel Gabriel Spode og Kirsten Larsdatter Derboes eldste datter het Ingeborg syntes jeg det var interessant. Men dette kan nok være et blindspor.

Tar med at skiftet etter Lars Haagensen på Darboe (gift med Karen Nielsdatter) i 1765 heller ikke viser noen datter Kirsten.

 

Buskerud fylke, Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 13b, 1764-1766

 

Jeg trenger ikke mer om hun som kom til Porsgrunn, da dette er kjent for meg.

 

Usikker på hva du mener her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente her, sikkert litt dumt formulert, er at ingen behøver å leite frem barna deres i Østre Porsgrunn osv. da dette er kjent for meg, men jeg er usikker på hvem denne Torbjørn Olsen er som hun giftet seg med så helt kontroll har jeg ikke. Jeg tenkte jeg ville spare folk for arbeid.

 

mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

II. Ertemine Renatha Danielsdatter : Gift 08.01.1799 i Porsgrunn,[v] med Torbjørn Olsen

-Hadde vært fint med lenke til denne kirkebokinnførselen. (Da jeg ikke klarer å finne den)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Har hørt at han også ble nevnt som parykkmager i Oslo?

Det nevnes her: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=CHRABORG&personpostnr=481&merk=481

 

Med andre ord tyder dyder dette på at han neppe hadde opphav på Agdesiden. Det finnes vel ansatser til å spekulere på om han kom fra England?

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.