Gå til innhold
Arkivverket

Måtte en Andersson være en sønn av en Anders?


Gjest
 Del

Recommended Posts

Nicolai Andersson Rose skal være født i Aalborg, Danmark rundt 1760.

 

(Ikke tydet ennå) Tyding av giftemål i Norge: http://forum.arkivve...-elisabeth-alm/

 

I Aalborg på den tiden treffer vi bare på en som får barn med navnet Nicolai Rose, men han heter Gregorius Kristoffer Roose, altså ikke en Anders eller lignende.

 

Vi finner Nicolai Rose i registeret over Danske skippere, ett flott oppslagsverk må sies.

 

Id: 4618 Alder: 32 Lbnr: 6586 Død: Fornavn: NICOLAI Fødested: ÅLBORG Efternavn: ROSE Bosiddende: Borgerskab: Eksamensdato: 1790-02-20

 

Her heter han ikke Andersen eller Andersson om du vil, og skal være av 1758 årgang.

 

I Danmark har de noe som heter Nygaards sedler, vi har selv en del slike oppslagsverk i Norge som ofte kan løse en slektssak eller to.

 

I Nygaards sedler finner vi Gregorius Kristoffer Rose, han får 3 stk Nicolai, to av dem dør ung mens den tredje er født 1762:

 

Ålborg amt - Fleskum herred - Ålborg Vor Frue sogn - (1715-1777) LENKE

  • Døbt: Nicolai Gotfred Roose - døbt 28. sep. 1762 i Vor Frue kirke, Ålborg Vor Frue sogn, Fleskum herred, Ålborg amt, Danmark - Fødte (1715-1777) Opslag 574

Father: Georg Christopher Roose

Mother: Maren Nielsdatter

 

 

Nicolai Rose kom som styrmann til Bergen, hvor han ble meddelt borgerskap som skipper den 8-4-1800. Han ble transportert fra Siellands Distrikts extra rulle.

 

Navnet Gottfred blir brukt på Nicolai sitt barnebarn i Norge. To av Nicolais barn blir døpt Andreas Nicolai.

 

 

Mitt spørsmål er som følger:

 

Kunne man hete Andersson selv om man ikke var sønn av Anders? og kunne man hete Andersson om man var sønn av Andreas?

 

 

Ikke alt lar seg løse, men kanskje denne?

 

mvh

 

Kåre Beyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt spørsmål er som følger:

 

Kunne man hete Andersson selv om man ikke var sønn av Anders? og kunne man hete Andersson om man var sønn av Andreas?

 

 

Ikke alt lar seg løse, men kanskje denne?

 

mvh

 

Kåre Beyer

 

Ja, det finnes eksempler i Christiania på at barn er døpt f.eks. "Peder Andersen" uten at Anders-navnet har noen tilknytning til foreldrene så jeg skulle anta at dette også forekom i Aalborg, Bergen eller andre byer. Litt mer vanlig (eller mindre uvanlig) var f.eks. å bli døpt "Erich Ancher" uten at familien hadde kjent tilknytning til Ancher-familien. Den mest kjente i Christiania er nok "Paschal Paoli" som nesten utelukkende er omtalt med dåpsnavnet, du finner han og broren som arrestanter på Festningen i Christiania ved folketellingen 01.02.1801 (de to eneste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til flere tilfeller hvor et "sen-navn" er ble brukt som fast etternavn i Danmark. Mest kjent er kanskje Dinesenfamilien (bl. a. Karen Blixens pikenavn) som tok i bruk navnet Dinesen på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til flere tilfeller hvor et "sen-navn" er ble brukt som fast etternavn i Danmark. Mest kjent er kanskje Dinesenfamilien (bl. a. Karen Blixens pikenavn) som tok i bruk navnet Dinesen på 1700-tallet.

 

Mulig jeg misforstod spørsmålet eller at vi mener det samme, men slike eksempler som du peker på Kari, er det flere av i Christiania også og er slett ikke uvanlig på midten av 1700-tallet. Mitt eksempel tilsvarer at en Ole Olsen Bøhme og Anne Pedersdatter (konstruerte navn) får en sønn som de døper "Niels Andersen" som senere blir omtalt som "Niels Andersen Bøhme" eller bare "Niels Andersen", dette uten at man finner noen Anders i slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfellet Dinesen starter det med Dynis Jørgensen (ca 1657-1711), sønn Jørgen Dynisen (1706-1741), sønnesønn Anders Dinesen (1737-1785). Så her starter det altså med en "Dines". Vi vet at barn kunne gis mellomnavn/etternavn etter mora, bestemora eller et annet kvinneledd, gjerne som mellomnavn som senere kunne bli brukt som fast etternavn.

 

Sønnesønnen Anders Dinesen var gift med Serine Kraft, datter av den norske filisof og professor i Sorø, Jens Kraft (1720-1765) som var sønn av Anders Kraft og sønnesønn av prest i Enebakk, Peder Evensen, og Kirsten Jensdatter Kraft. Her er det altså farmorens etternavn som blir slektsnavnet.

 

Det hendte også at en tidligere ektefelles navn ble brukt. Et eksempel: Mettea Dau (1691-1761) var først gift med en som het Alsbach, deretter en Thrane og til slutt med Hans Egede som tidligere hadde vært gift med Gjertrud Rasch. Mettea hadde en sønn i første ekteskap som fikk navnet Alsbach. Hun fikk ikke flere barn. Denne sønnen giftet seg med sin siste stefars datter, slik at Mettea Dau og hennes siste ektefelle Hans Egede (som ikke hadde barn sammen) fikk felles barnebarn (farmor og morfar). Disse barnebarna fikk forskjellig etternavn/mellomnavn. Både Alscah, Thrane, Egede og Rasch ble brukt. Rasch er jo da mormorens navn, mens Thrane er ste-bestefarens navn.

 

Jeg må vel også fortelle om Hans Pedersen Libak (1798-1873) fra Hole i Buskerud. Libak var navnet på eieren av den gården moren bodde på (tjenestefolk).

 

Anders og Andreas ble ofte brukt vekselsvis for samme person. Jeg kan altså egentlig ikke svare på spørsmålet, men om dette hadde vært min slekt ville jeg ha lett etter en Anders/Andreas Anders/Andreasen ikke bare i rett linje bakover, men litt "på skrå" også.

 

Det skal ikke være enkelt, men morsomt er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders og Andreas ble ofte brukt vekselsvis for samme person.

Anders er en nordisk form av Andreas, som er gresk (så vidt jeg husker). Vi har også formen Andres.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et eksempel fra København der Jens Wulff og Anne Lisbeth Larsdatter i 1746 døper sønnen Lars Pedersen (hans fulle navn skulle da bli Lars Pedersen Jensen Wulff), muligens oppkalt etter Anne Lisbeths far.

Et problem i eksempelet i #1 er at Nicolai Gotfred Roose ikke er døpt Andersen. Jeg ville derfor være forsiktig med å godta at det er samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ja, en person med navnet Anderson (Andersen) er sønn av Anders.

Men, fra siste halvdel av 1800-tallet har jeg funnet personer som har beholdt farens etternavn (patronymikon) som sitt etternavn.

Dette var nok mest brukt i byene. Jeg har flere sønner/døtre av Jonas Andersen som har brukt Andersen som etternavn.

 

Mvh

Else Edvinsen Granum

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har

Jeg har også sett at Andreas og Anders blir brukt om hverandre, spesielt i Sverige.

Min oldemor fra Sverige heter i Norge Anna Marie Andersdatter, i Sverige står hun oppført som Anna Maja Andreasdotter.

Mvh

Else Edvinsen Granum

-_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.