Gå til innhold
Arkivverket

Rykk tilbake til start


Geir Antoniussen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Nå har jeg "rykket tilbake til start" og må starte å lete på nytt etter mine tipptippoldeforeldres opphav.

Min tipptippoldefar John Olsen og Anne Olsdatter har jeg antatt kom fra Norderhov (Soknadalen) i Buskerud. De får 9 barn i årene 1829-1851. I 1861 utvarndrer John (64 år) og Anne (58 år) med 5 av barna. I 1862 utvandrer det 6 av deres barn.

Med god hjelp fra en ekspert på Soknadalens slektshistorie dukket det opp et 10 barn Maria Johnsdatter som er født 15/3-1827 i Sør-Aurdal. Nummer 30 i vedlagte link.

 

Ved konfirmasjonen til Maria Johnsdater i 1842 I Soknadalen står det at hun er født i Lands prestegjeld og flyttet for 15 år siden, sammen med sine foreldre til Soknadalen. Dvs i 1827. Har sett på innflyttede i Soknadaken i Norderhov men ikke funnet noen. Kanskje noen kjenner til de i utflytterlista i Sør-Aurdal.

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sør-Aurdal, Ministerialbok nr. 3 (1825-1840), Fødte og døpte 1827, side 16-17.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9380&idx_id=9380&uid =ny&idx_side=-10

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603960146.jpg

 

Da jeg sannsynligvis har aner fra Sør-Aurdal og Oppland der jeg trodde de var fra Norderhov og Buskerud, må jeg starte å samle opplysninger på nytt :

 

John Olsen var 64 år da han dro til Amerika, dvs at han var født ca i 1797.

Anne Olsdatter var 58, dvs født i ca 1803.

 

Håper noen kan hjelpe meg med opplysninger om John og Anne, Når de er født og evt deres foreldre. Når ble de gift osv.

.

Det står et navn bak John Olsen i kirkeboken, jeg har fått hjelp til å tyde dette som Skaraeje.

 

Er det evt. en bygdebok som kan hjelpe meg med opplysninger.

 

Jeg er usikker på hvor vanlig det var men : Avstanden mellom Soknadalen og Bagn er ikke så stor, kunne John Olsen og Anne Olsdatter opprinnelig komme fra Norderhov og Buskerud, flytte til sør-Aurdal, være der noen år og så flytte tilbake ?

 

Her er et innspill jeg fikk når jeg spurte på DIS NORGE slitt slektsforum under sør-Aurdal i Oppland.

 

 

Døypte i Sør-Aurdal prestegjeld 1825-1840

 

Prot. ref. Side Lp.nr. År Døypt Sokn/Kyrkje

230 Sør-Aurdal MINI 3 17 30 1827 15.04.1827 Bang

Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødd dato Fødd år

688 Barn Maria K 15.03. 1827

689 Far Inderst John Olsen Skaraeje

690 Mor Anne Olsdt

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&fil namn=dp05401825&gardpostnr=230&personpostnr=689&merk=689#ovre

 

Mvh

Geir Antoniussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølgje FamilySearch finst det ingen høvelege vigsler i Oppland fylke for ein John Olson med ei Anna Olsdotter, sjølv om det kan tenkjast ikkje alle prestegjeldi er medkomne i nemnde basen.

 

Derimot ser då dette paret svært so "mistenkjeleg" ut, vigde i Norderhov 28.11.1824 (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8528&idx_id=8528&uid=ny&idx_side=-239):

 

John Olson Almeeiget, 29 år

Anna Olsdtter Almeeiget, 23 år

 

Aldrane til desse høver jo godt med dine tipptippoldeforeldre!? Men er det kanskje dette paret du har TRUTT var tipptippoldeforeldri dine, og som du no har stroke or anetavla di?

 

Eg har sjølv røter frå Soknedalen (mor mi var fødd der), og kan stadfesta at samkvenet mellom det meste av Norderhov og Sør-Aurdal, og til dels ogso Land, var svært so vanleg. Kanskje John og Anna tente nokre år i Sør-Aurdal eller Land og so flytte attende til Soknedalen?

 

Lukke til vidare med granskingi di!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser forresten at John Olson og Anna Olsdotter i Almeeiget, innerstfolk, får ein son Ole, fødd 10.3.1825 og døypt i Haug kyrkje (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8536&idx_id=8536&uid=ny&idx_side=-129), altso FØR dei flytte frå Norderhov!

 

Har du denne Ole òg mellom borni til "din" John Olson og Anna Olsdotter?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølgje FamilySearch finst det ingen høvelege vigsler i Oppland fylke for ein John Olson med ei Anna Olsdotter, sjølv om det kan tenkjast ikkje alle prestegjeldi er medkomne i nemnde basen.

 

Derimot ser då dette paret svært so "mistenkjeleg" ut, vigde i Norderhov 28.11.1824 (http://www.arkivverk...y&idx_side=-239):

 

John Olson Almeeiget, 29 år

Anna Olsdtter Almeeiget, 23 år

 

Aldrane til desse høver jo godt med dine tipptippoldeforeldre!? Men er det kanskje dette paret du har TRUTT var tipptippoldeforeldri dine, og som du no har stroke or anetavla di?

 

Eg har sjølv røter frå Soknedalen (mor mi var fødd der), og kan stadfesta at samkvenet mellom det meste av Norderhov og Sør-Aurdal, og til dels ogso Land, var svært so vanleg. Kanskje John og Anna tente nokre år i Sør-Aurdal eller Land og so flytte attende til Soknedalen?

 

Lukke til vidare med granskingi di!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

 

takk, takk

 

Det var den John Olsen og Anne olsdatter jeg begynte. Differansen mellom de er 6 år. det stemmer med utflytting til amerika.

 

Har de flyttet mellom steder, bør det jo vises i innflyttende og utflyttede lister.

 

Jeg får fortsette å grave

 

Mvh

geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Her er datteren Maria Johnsen meldt flyttet i 1842. Det står at hun flyttet fra Sør-aurdal for 15 år siden, dvs i 1827.

Tilsvarende merknad står ifb. med hennes konfirmasjon i 1842. Det er nok en døpsattest som er skrevet ut "på etterskudd".

 

Hennes foreldre John og Anne bør finnes igjen i utflyttede fra Sør-aurdal i 1827 og i innflyttede i 1827 under Norderhov. Har forsøkt å finne de, men foreløpig ikke klart det.

 

Det står at hun kom fra Land prestegjeld, er det det samme som Sør-Aurdal når jeg leter i kirkebøker ? Land kommune er vel noe annet ?

 

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 10 (1837-1847), Inn- og utflyttede 1842, side 468.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1111&idx_id=1111&uid=ny&idx_side=-425

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051111050425.jpg

 

Mvh

Geir Antoniussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser forresten at John Olson og Anna Olsdotter i Almeeiget, innerstfolk, får ein son Ole, fødd 10.3.1825 og døypt i Haug kyrkje (http://www.arkivverk...y&idx_side=-129), altso FØR dei flytte frå Norderhov!

 

Har du denne Ole òg mellom borni til "din" John Olson og Anna Olsdotter?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

 

Hei.

 

Ja, har sett at det ble født en Ole i 1825. Hvis dette er "mine" John Olsen og Anne Olsdatter så kan dette være deres første barn. Det blir født en Ole i 1829 når de har flyttet til Soknadalen. Hvis det samme foreldre har jeg antatt at Ole den yngste døde.

 

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er diverre ikkje altid at flytting vert ført i kyrkjebøkene. Mange prestar tok ikkje dette like nøye som andre. Eg har talrike døme på manglande flytteinnføringar, særleg frå tidi før 1840. I Luster har me ogso fleire påviselege døme på at utvandrarar til Amerika ikkje står i kyrkjebøkene! So, dersom nokon manglar i flyttelistene, er dette IKKJE noko prov for korkje det eine eller det andre.

 

Elles lyt eg nemna at det i dette tilfellet godt kan ha vore to born med same namn, Ole, for båe bestefedrene heitte Ole, og det er ikkje uvanleg at dei to eldste sønesønene då fekk same namn! Til dagleg vart det då gjerne "Stor-Ola" og "Vetl-Ola". Eg har ogso sett døme på TRE søsken med same namn! Berre dei ikkje byrjar som eg har sett døme på i Tyskland at to brør med berre to år imellom heitte Wilhelm Friedrich og Friedrich Wilhelm..!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er diverre ikkje altid at flytting vert ført i kyrkjebøkene. Mange prestar tok ikkje dette like nøye som andre. Eg har talrike døme på manglande flytteinnføringar, særleg frå tidi før 1840. I Luster har me ogso fleire påviselege døme på at utvandrarar til Amerika ikkje står i kyrkjebøkene! So, dersom nokon manglar i flyttelistene, er dette IKKJE noko prov for korkje det eine eller det andre.

 

Elles lyt eg nemna at det i dette tilfellet godt kan ha vore to born med same namn, Ole, for båe bestefedrene heitte Ole, og det er ikkje uvanleg at dei to eldste sønesønene då fekk same namn! Til dagleg vart det då gjerne "Stor-Ola" og "Vetl-Ola". Eg har ogso sett døme på TRE søsken med same namn! Berre dei ikkje byrjar som eg har sett døme på i Tyskland at to brør med berre to år imellom heitte Wilhelm Friedrich og Friedrich Wilhelm..!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk

 

O.S Johnson "utvandringshistorikk fra Ringeriksbygdene" skriver i bind III på side 267 : " John Olsen Kjossæteren og hustru Anne Olsdatter utvandret med 7 barn til Amerika, ikke alle på samme tid. Barnene Torine og maren gifter seg med.....Datteren Maria utvandrer i 1861 sammen med mannen John Kjos. Så står det videre at " sønnene Stor-Ola og Vesle Ola, samt Gunder og Andreas utvandret sannsynligvis i løpet av 1860 årene".

 

I kirkeboka over utflyttede reiser foreldrene John og Anne med barna Gunder, Maren, Torine og Johan i 1861. Maria reiser også i 1861. Ola som er født i 1829 reiser i 1862.

 

Da er det kanskje 2 Ola,er vesle Ola som er født i 1829 og store Ola som er født i 1825 ??? Barna som O.S. Johnson ref. er jeg kjent med, men jeg trodde at vesle ola og store ola var feil.

 

Da er det kanskje ikke så usannsynnlig at John Olsen gifter seg med Anne Olsdatter i 1824 i Norderhov. De får sitt første barn i 1825. Flytter til sør-aurdal for en liten periode, Maria Johnsdatter blit født og de flytter tilbake til Soknadalen. Vesle Ola blir født i 1829.

 

Jeg trenger bare bevis for at de har flyttet ut av Soknadalen til Sør-aurdal og tilbake. Alternativt kan det jo finnes bevis for at John og Anne har en opprinnelse fra Sør-Aurdal.

 

Hmmm, dette ble litt av en nøtt.

 

Håper noen kan hjelpe meg med et "fasitsvar"

 

Mvh Geir Antoniussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.