Gå til innhold
Arkivverket

Bygdebok for Aurland, Sogn og Fjordane. Hjelp til oppslag igjen.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg må nok en gang be om hjelp til et oppslag i Bygdebok for Aurland, Sogn og Fjordane. Det gjelder gårdene Bøtun og Hjellum.

 

Trolig en gang rundt 1725 giftet Gunder Andersen Hjellum (1688-1772 seg med Gjertrud Endresdtr. Bøtun (1701-1779) Familien bodde på Hjellum og fikk i alle fall 9 barn sammen, Problemet mitt er at jeg ikke finner foreldrene til vverken Gunder eller Gjertrud.

 

Gunder var trolig tjener på gården Onstad i 1701.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=1701nba&gardpostnr=12719&merk=12719#ovre

 

 

Så om noen kunne ha bryderiet med å slå opp på Hjellum og Bøtun for å sjekke om det står noe der som kan fortelle meg hvem som var foereldrene til Gunder og Gjertrud, ville det ha vært flott. Jeg mangler kun opphavet til disse to før den generasjonen i min kones slektstre er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for innspillet ditt Ann-Mary

 

Ja, jeg har litt tidligere i kveld funnet skifte etter Sigri Simonsdtr. Hjellum i mars 1723 og der nevnes barna Ingeborg, Siri og Anders. Trolig har Gunder giftet seg på nytt sent 1723 eller tidlig 1724 for jeg finner en sønn Ole døpt i juli 1724. Men jeg skulle gjerne ha visst hva som står om denne familien i Bygdebok for Aurland, og hvem som var foreldrene til Gunder og Gjertrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter denne opp igjen i håp om at det er noen som har tilgang til bugdebok for Aurland og som er villig til å gjøre et oppslag for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Svehn. Jeg håpet du skulle se det. Sendte deg også en personlig melding for ett par dager siden ang dette, men tenkte kanskje du var bortreist siden jeg ike fikk svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Aurland bygdebok (Undredal og Nærøy) var Gunder Andersen Hjellum (1690-1772) gift 2 ganger, først med Sigrid Simonsdtr. Stigen ( -1722). De hadde 3 barn. Gunder gift (2) 1723 med Gjertrud Endresdtr. Bjørnetun (1700-1779) fra Leikanger. De hadde 12 barn. Gunder var sønn av Anders Eriksen Undredal ( -1700) og Brita Larsdtr. I bygdeboka står det at "Anders var truleg son til Erik Undredal, brukar i 1666. Erik var mykje truleg son til Erik Sjursen Bakka. Brita var truleg dotter til Lars Gundersen Hjellum".

 

Gjertrud Endresdtr. Bjørnetun ble døpt i Leikanger 18.7.1700. Hun var datter av Endre Nilsen Bjørnetun (1665-1741) i hans første ekteskap med Mari Ingebriktsdtr. Åsen (1669-1722), de giftet seg i april 1690.

 

Endre var sønn av Nils Christoffersen Haug, Sogndal (1630-1683) og Gjertrud Endresdtr. ( -1694). Mari var kanskje datter av Ingebrikt Lagmannsås (1615-1705) og Marta Knutsdtr. ( -1691).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Aurland bygdebok (Undredal og Nærøy) var Gunder Andersen Hjellum (1690-1772) gift 2 ganger, først med Sigrid Simonsdtr. Stigen ( -1722). De hadde 3 barn. Gunder gift (2) 1723 med Gjertrud Endresdtr. Bjørnetun (1700-1779) fra Leikanger. De hadde 12 barn. Gunder var sønn av Anders Eriksen Undredal ( -1700) og Brita Larsdtr. I bygdeboka står det at "Anders var truleg son til Erik Undredal, brukar i 1666. Erik var mykje truleg son til Erik Sjursen Bakka. Brita var truleg dotter til Lars Gundersen Hjellum".

 

Gjertrud Endresdtr. Bjørnetun ble døpt i Leikanger 18.7.1700. Hun var datter av Endre Nilsen Bjørnetun (1665-1741) i hans første ekteskap med Mari Ingebriktsdtr. Åsen (1669-1722), de giftet seg i april 1690.

 

Endre var sønn av Nils Christoffersen Haug, Sogndal (1630-1683) og Gjertrud Endresdtr. ( -1694). Mari var kanskje datter av Ingebrikt Lagmannsås (1615-1705) og Marta Knutsdtr. ( -1691).

 

SORRY, jeg fikk ett forhinder "RUNE", men det gjikk jo bra likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du skal ha takk likevel Svehn. Jeg regnet med at det var kommet noe i veien. Men jeg fikk hjelp og da er jeg storfornøyd. Ha en god helg Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.