Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde et skifte i Aurland, Sogn 1772.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp vedr et skifte på gården Hjellum i Aurland i Sogn etter Gunder Andersen Hjellum. Jeg vet at enken er Gjertrud Endresdtr og at de sammen hadde barna Lars, Endre, Elling, Anne, Mari og Birthe.

 

Men jeg tror han har vært gift før og har sønnen Anders som var død samt datteren Sigri fra det ekteskapet. Kan noen ta en rask titt på skiftet og bekrefte evt avkrefte mine funn. Er der flere barn nevnt og nevnes navn på første kona?.

 

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Ytre Sogn sorenskriveri, Skifteprotokoll A 9 , 1772-1782, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24167/74/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081124640464.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første kona het Sigri Simonsdatter. Med henne hadde Gunder en sønn og to døtre.

 

Sønnen Anders var død og hadde etterlatt seg datteren Mari Andersdatter. (12 og tre-kvart år gammel).

Eldste datter het Ingebor Andersdatter? (må være feil for Gundersdatter), og hun var gift med Ole Erichsen Feet.

Andre datter var Sigri Gundersdatter, som var gift med Thor Torgiersen Loven.

 

I andre ekteskap var barnas navn slik du nevner .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Inge. Det var det jeg kom frem til også, for jeg fant et skifte etter Sigri og der var det noe lettere å lese. Ingeborg ble gift i 1736, Gunder må ha giftet seg første gang trolig før 1715. Det var skifte etter Sigri i mars 1723 og han har trolig giftet seg på nytt samme år. Jeg fant en sønn Ole født i 1724.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.