Gå til innhold
Arkivverket

Sognepresten i Jevnaker Peder Madsen Lyche f i Helsingør 1651?


Per Jacob Desserud
 Del

Recommended Posts

I et tidligere innlegg i brukerforumet i vår hadde jeg et spørsmål om hans sønn Peder som ble prest i Melhus. Jeg fikk god respons, og det kom også fram at Hr Peder hadde en bror Lauritz Madsen Lyche som var prest i Roskilde, og ifølge Wibergs præstehistorie seinere rektor i København (hvilken skole?).

 

Bl.a. svarte Randi Broli: ” Da ble det bekreftet at Lauritz Madsen Lyche i Roskilde var bror av Peder Madsen Lyche i Jevnaker. En Laurids Madsen ble døpt i Sankt Olai, Helsingør 13/8 1658, oppslag 42. Foreldrene var Mads Pedersen Hospetalsmester [tydet jeg det til for noen år siden] og Mette Barfod. Jeg antar at disse er de riktige foreldrene. De har flere barn døpt i samme kirke. Moren kalles både Thomasdatter og Barfod”

 

Ved søk i studentmatrikler i ved Københavns universitet finner jeg under 1667 Petrus Matthiæ Lyckius (Lychius i note) fra Helsingør (bind 1 s 150), som kan være den senere sogneprest i Jevnaker, og under 1678 Laurentius Matthiæ Lyche fra Helsingør (bind 2 s 84) som kanskje er broren. Det kunne vel bety at Peder var ca 10 år eldre enn Laurids, og altså født ca 1648.

 

Jeg har nå bladd i Kirkeboken for Sankt Olai, og det kan se ut som Peders dåp er på begynnelsen av året 1751, under Opslag 168, trolig Dom. 3tia p. Epiphanias (= 3 søndag etter Kristi Åpenbarelse) hvis det øverst på siden står Søndagen derefter, for på siden foran står det tydelig Dom. 2 p. Epiphanias. Videre er det en anmerkning foran innføringen, som jeg ikke greier å lese. Jeg greier ikke å legge inn noen lenke

 

Hvis 1651 stemmer, kom Peder Madsen til universitetet som 16-åring. Det som er spennende at han kom til Jevnaker allerede i 1668 som studiosus, som medhjelper for presten Anders Hansen Paus/Paust. Da var han altså bare 17 år. Kunne han være ferdig med studiene da? Han var seinere personlig kapellan for Hr. Anders, og deretter sogneprest til han døde i 1718. Jeg har ikke funnet noen god grunn til at han reiste til Jevnaker, men mest sannsynlig har det vært en forbindelse til Anders Paus eller kona, på en eller annen måte.

 

Peder Madsens dåpsinnførsel.pdf

 

Kan noen se på dåpsinnføringen, bestemme dåpsdato og evt tolke merknaden. Broli skriver ”De har flere barn døpt i samme kirke”. Hvem var disse barna, og under hvilke oppslag kan man finne dåpsinnføringene? Faren Mads Pedersen er ikke ført med noe yrke ved innføringen i 1751

 

 

 

Hilsen

 

Per Jacob Desserud, Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmerkningen ved Peder Madsens dåp har jeg tydet til "13 Uger fortillig". Det er nok prestens måte å påpeke at Mette kom for tidlig i barselseng ift vielsen. Kanskje det ble straff?

 

Dagen tydet jeg til fredagen derefter, ): etter Dom 2. p. Epiphanias.

 

Da jeg drev med dette for et par år siden, fikk jeg opp endel barn med far Mads Pedersen på FS, men bare fire med mor Mette. De andre to:

 

Thomas 13. p. Trin. 1652 oppslag 231. Farens yrke er "Schriffver".

 

Fredrich Dom. Trin. 1660 oppslag 82. Mads er Hospetalsmester og Mette kalles Barfod.

 

Det kan ha vært flere, men det var en lakune i kirkeboken 1653-56. Fikk ikke opp noen barn etter 1660, men det er jo mulig at en av foreldrene døde. Jeg tør altså ikke å garantere at dette er rett familie, men hvis Bastian Svendsen har riktig fødselsår og -sted på Peder, så ser det slik ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.