Gå til innhold
Arkivverket

Andreas (Anders) Evensen født i Kyllinge 1774


Arne Hove Ødegård
 Del

Recommended Posts

Hei

 

En av mine tippoldefedre, Andreas (Anders ?) Evensen ble født i Kyllinge sogn i 1774. Han giftet seg med Ingeborg Evensdatter Storhove-eie 27.12.1815 i Fåberg kirke, Oppland og døde 19.08.1940 på Høstmæling-eie, Fåberg, Oppland.

Jeg søker hans /foreldre/forfedre.

 

Arkivmiljøer mener at Kyllinge sogn kan antas å være dagens Tjølling. Hvertfall har jeg pt ikke bedre antakelser. Fra kirkebøker/folketelling 1801 ser jeg at det kan være flere aktuelle kandidater i Tjølling, hvertfall med romslighet mht fødselsår så lenge jeg ikke har eksakt fødselsdata. For å finne riktig person må man nok vite/finne ut når/hvordan denne personen forflyttet seg fra Kyllinge sogn til Fåberg og det har jeg ikke klart å finne ut.

Jeg har så langt klart å finne ut at Andreas (Anders ?) og Ingeborg fikk 5 barn sammen, alle i Fåberg, Oppland : Karen 18.09.1817, Pernille 07.01.1820, Even 30.07.1822, Anders 15.02.1827 og Maria 18.04.1829.

 

Er det noen som vet mer om Andreas (Anders ?) Evensen og hans foreldre/forfedre ?

 

Mvh

Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He Mette

 

Ikke så mye hjelp i det som finnes i bygdebøker/kirkebøker/folketellinger for Fåberg mht å finne ut hvor Andreas (Anders ?) Evensen kommer fra...desverre :-)

 

Mvh

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel Kylling i Romsdalen kun et gårdsnavn (i Kors sogn, Grytten prestegjeld), så hvis din kilde kobler "Kyllinge" med ordet "sogn", er ikke Kylling så aktuelt.

 

Hvilken kilde omtaler "Kyllinge sogn" som Andreas Evensens fødested?

 

Svar til meg selv: Ved trolovelsen 26/11-1815 omtales han som Uk. Anders Evensen fra Kyllinge Sogn.

 

Andreas Evenssøn huusmand død 19/8-1840 på Høstmælingen og gravlagt 31(?)/8-1840, 66 år gml.

 

Fødselsåret kan da, under forutsetning av at det er samme mann (noe du sikkert har kontrollert), settes til ca. 1774.

 

Jeg kan imidlertid ikke se at det er født noen Anders eller Andreas Evensen i Tjølling omkring 1774. De nærmeste kandidatene er Andreas, døpt 28/8-1785 som sønn av Even Hansen på Østre Halsen i Tjølling, og Andreas, døpt 20/5-1787 som sønn av Even Halvorsen på Hasle i Tjølling. Begge disse var i live ved folketellinga 1801 og bodde fremdeles på hhv Østre Halsen og Hasle. I Tjølling fantes da også en Anders Evensen, 20 år, i tjeneste på Østby. Han er vel da ikke født i Tjølling, men det er da heller ingen forutsetning for at han skal kunne være mannen du leter etter. Det eneste du vet, er at Anders/Andreas Evensen i 1815 sies å være fra Kyllinge Sogn. Det trenger ikke bety at han var født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian

 

Takk for fine vurderinger vedr. min utfordring med å finne Andreas (Anders ?) sin opprinnelse. Som du påpeker er det slett ikke sikkert han er født i Kyllinge, det at det operes med 2 ulike fornavn gjør også saken vanskelig å løse. Statsarkivet på Hamar har gjort et hederlig forsøk, men kom heller "ikke i mål". Takk for at du undersøkt Kyllinge sogn så nøye fra ditt faglige ståsted :-).

 

Mvh

Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.