Gå til innhold
Arkivverket

Skannede originaldokumenter fra folketellingene, er de tilgjengelige?


MSH
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er veldig glad i primærkilder når jeg`nå langsomt men sikkert dokumenterer meg bakover i slekten. Derfor lurte jeg på om man kan få tak i skannede bilder av folketellingene i sin originalform?

 

Det ligger forskjellige grensesnitt av folketellingene i søkbar form på nettet, men det innebærer jo faren for feil ved transkribering osv, samt at de historisk sett ikke er så spennende (selv om de er utrolig nyttige som hjelp på veien)

 

Så, kan man via folketellingene få tilgang til den tilsvarende originalkilden?

Hvis ikke (jeg har lett litt uten hell), vil dette bli gjort tilgjengelig på et senere tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i primærkilder når jeg`nå langsomt men sikkert dokumenterer meg bakover i slekten. Derfor lurte jeg på om man kan få tak i skannede bilder av folketellingene i sin originalform?

 

Det ligger forskjellige grensesnitt av folketellingene i søkbar form på nettet, men det innebærer jo faren for feil ved transkribering osv, samt at de historisk sett ikke er så spennende (selv om de er utrolig nyttige som hjelp på veien)

 

Så, kan man via folketellingene få tilgang til den tilsvarende originalkilden?

Hvis ikke (jeg har lett litt uten hell), vil dette bli gjort tilgjengelig på et senere tidspunkt?

 

Folketellinga 1891 er under skanning fra original og publiseres her (tellinga vil snart bli lenka opp fra "Finn kilde"). Folketellingene 1801, 1865, 1875 og 1900, samt mindre deler av folketellingene 1870 og 1885 er skanna fra mikrofilm og vil bli publisert etter hvert. Først ut er folketellinga 1865 i løpet av høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Folketellinga 1891 er under skanning fra original og publiseres her (tellinga vil snart bli lenka opp fra "Finn kilde"). Folketellingene 1801, 1865, 1875 og 1900, samt mindre deler av folketellingene 1870 og 1885 er skanna fra mikrofilm og vil bli publisert etter hvert. Først ut er folketellinga 1865 i løpet av høsten.

 

I forbindelse med at vi registrer folketellingen for Kristiania i 1923 blir det utlagt link til de skannede bildene av folketellingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
På 7.9.2013 den 22.50, Bjørn Haaland skrev:

 

I forbindelse med at vi registrer folketellingen for Kristiania i 1923 blir det utlagt link til de skannede bildene av folketellingen


Noen år siden det forrige innlegget i dette emnet nå, men pr. dd får jeg bare feilmelding (se eksempel) når jeg forsøker å åpne de skannede bildene i Kommunal folketelling 1923 for Kristiania kjøpstad.
Er dette noe som vil bli ordnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 7.9.2013 den 22.23, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Folketellinga 1891 er under skanning fra original og publiseres her (tellinga vil snart bli lenka opp fra "Finn kilde"). Folketellingene 1801, 1865, 1875 og 1900, samt mindre deler av folketellingene 1870 og 1885 er skanna fra mikrofilm og vil bli publisert etter hvert. Først ut er folketellinga 1865 i løpet av høsten.

 

Hei, følger opp dette igjen: 

I forbindelse med at jeg selv ft deltar i registreringen av FT 1920 i Kristiania, lurer jeg på om dere vet hvorfor linkene til den scannede versjonen av Kommunal folketelling for Kristiania 1923 ikke fungerer?

https://www.digitalarkivet.no/source/63298

Jeg får kun opp feilmelding der det står at "lenken må være feil".

I de tilfeller jeg er i tvil om tolking, så hadde det vært veldig greit å kunne se de scannede personsedlene fra 1923, i stedet for kun det som allerede er transkribert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Takk for svar og lenke 🙂

 

Det jeg mener, er at det ved oppslag på personer som er med i FT 1923 for Kristiania, står at seddelen er skannet. Det er når man trykker denne linken at man får en feilmelding. 

image.png.c43ef9fa227e8880f7762c7ad2501787.png

 

 

Dersom man følger lenka i mitt forrige innlegg ser man at det der står at hele folketellingen er skannet: 

image.thumb.png.e54773e0d0274a140eddea8cc9c8c8dd.png

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg reknar med at du er klar over at databasen berre inneheld ein liten del av det som er registrert, og at resten av det som er registrert ligg i denne databasen:

https://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php

 

Så får ein håpe at @Kristian Hunskaar (Arkivverket) eller nokon andre etter kvart kan svare på spørsmålet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hanne Astad og @Torbjørn Igelkjøn : Det er lagt inn bildereferanser i transkriberingene, men FT1923 for Kristiania har aldri blitt publisert i skanna versjon. Nå er det lenge siden jeg har hatt befatning med FT1923 for Kristiania, men en sentral problemstilling var at en del av bildene inneholdt informasjon som ikke kunne være fritt tilgjengelig på Internett, og at det ikke var godt nok spesifisert hvilke og/eller at hele tellinga skulle gjennomgås først. Muligens var det også ytterligere komplikasjoner.

 

Ettersom tida har gått, nærmer vi oss tidspunktet hvor denne tellinga er 100 år gammel. En logisk konsekvens vil være at det da ikke lenger er grunnlag for å sperre noen av bildene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg håpar at det då er mogeleg å få gitt melding til rette vedkommande, slik at den skanna teljinga kan bli publisert med eller utan klausul, evt. også at klausulen kan bli vurdert fjerna slik at ein slepp å vente til 2024 for å kunne nyttiggjere seg av teljinga.

 

Om bileta vert publisert med klausul skulle det vel også vere mogeleg å gje dei som arbeider med nasjonal FT1920 for Oslo/Aker tilgang til bileta frå FT1923 for Oslo/Aker.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, @Torbjørn Igelkjøn og @Kristian Hunskaar (Arkivverket) 🙂 

 

Jeg synes Torbjørn sitt forslag var veldig bra, det hadde vært fint å kunne se FT1923 i skannet versjon når jeg holder på med FT1920.

Kommer jeg over informasjon i FT1920 som jeg vet er klausulert markerer jeg dette med rødt, slik at jeg kan gi beskjed om dette når jeg skal oversende den ferdige lista mi. En slik retningslinje kunne man jo ha lagt til, så hadde man slått to fluer i en smekk?

 

 

 

Endret av Hanne Astad
presisering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hanne Astad skrev:

Kommer jeg over informasjon i FT1920 som jeg vet er klausulert markerer jeg dette med rødt, slik at jeg kan gi beskjed om dette når jeg skal oversende den ferdige lista mi.

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med dette. All personinformasjon i FT1920 er underlagt taushetsplikt fram til 1.12.2020.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med dette. All personinformasjon i FT1920 er underlagt taushetsplikt fram til 1.12.2020.

Ja, det vet jeg selvfølgelig, men når jeg skal sende den tilbake til dere så regner jeg med dere vil vite at det står på en av sedlene at en person er adoptert?

 

Red: tenkte ikke at det er 100 år siden nå, har sittet litt lenge i dag og blandet med 1923 😄

Endret av Hanne Astad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hanne Astad skrev:

Ja, det vet jeg selvfølgelig, men når jeg skal sende den tilbake til dere så regner jeg med dere vil vite at det står på en av sedlene at en person er adoptert?

 

Red: tenkte ikke at det er 100 år siden nå, har sittet litt lenge i dag og blandet med 1923 😄

 

Det er ingen grunn til å bruke tid på å markere det, nei. Da hadde det stått i instruksen til registratorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg håpar at det då er mogeleg å få gitt melding til rette vedkommande, slik at den skanna teljinga kan bli publisert med eller utan klausul, evt. også at klausulen kan bli vurdert fjerna slik at ein slepp å vente til 2024 for å kunne nyttiggjere seg av teljinga.

 

Om bileta vert publisert med klausul skulle det vel også vere mogeleg å gje dei som arbeider med nasjonal FT1920 for Oslo/Aker tilgang til bileta frå FT1923 for Oslo/Aker.

 

Hele FT1923 for Kristiania er søkbar hos Slekt og Data, så det er vel i første omgang ikke prekært også å få ut bildene. Det vil være viktigere å få hele tellinga søkbar i Digitalarkivet, og så får bildene komme etter hvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje. Men dersom dei som transkriberer FT1920 skal ha nytte av bileta frå FT1923 må desse leggjast ut raskt. Då er det også viktig å få lagt inn resten av databasen i Digitalarkivet, sidan dette vil vere eit viktig verktøy for å finne fram i dei skanna bileta.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Kanskje. Men dersom dei som transkriberer FT1920 skal ha nytte av bileta frå FT1923 må desse leggjast ut raskt.

 

Jeg kan ikke se hvilken ekstra nytte de skal ha av bildene, når hele tellinga er søkbar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Jeg har et konkret eksempel som jeg kan sende deg i privat melding, - der er ikke bare navnet endret fra FT1920 til -23, men også kjønnet på vedkommende. I dette tilfellet hadde det vært kjekt å se den skannede seddelen fra 1923. 

Det er også en del andre tilfeller der jeg ser at min tolkning av et navn ikke er det samme som man har transkribert det til tre år senere. Da hadde det også vært kjekt å kunne sammenligne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det er nyttig å kunne støtte seg til andre kilder enkelte ganger for hint og/eller bekreftelse. Men transkripsjonen av FT1923 vil trolig være riktig i mer enn 95 % av tilfellene.

 

Når det da vil være en god del merarbeid forbundet med å publisere bildene nå, sammenliknet med publisering i 2023, er dette ikke en prioritert sak. Videre er det bare den delen av FT1923 som er lagt ut i Digitalarkivet, som har tilgjengelige bildelenker, så for at den skanna tellinga skulle være til å finne fram i, må den indekseres på gatenavn. Slik indeksering kan vi imidlertid få "gratis", dersom transkripsjonen ferdigstilles først.

 

Og: Oslo byarkiv er nå selv en aktør i Digitalarkivet, som publiserer skanna arkivmateriale. De har bl.a. skanna noen av de litt eldre kommunale folketellingene i farger og har publisert disse. Oslo byarkiv bør da selv få styre publisering av sitt arkivmateriale, og for alt jeg vet kan det tenkes at de vil skanne FT1923 i farger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

FT1923 som er publisert i søkbart format gjennom Digitalarkivet her har en kommentar om at materialet er "ufullstendig", og at man ila 2022 sammen med Ancestry vil publisere nytt materiale med fargefoto.

https://www.digitalarkivet.no/source/63298

 

Byarkivet sin hjemmeside linker for samme FT til en side som ikke finnes, og linkene ovenfor her ser også ut til å være døde...

https://www.disnorge.no/cms/midlertidig-s-k-i-kommunal-folketelling-1923-kristiania

https://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php

 

Noen som har en vei inn til FT1923 for Oslo, transkribert eller scannede versjoner?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.