Gå til innhold
Arkivverket

Høyesterett, Voteringsprotokoll


Anne-Grethe Syvertsen
 Del

Recommended Posts

Ved fangeprotokollen for Christiania Tugthus har vi funnet dokumenter om Eline Johannesen (Johansen) med opplysninger om at hun kom inn 17.12 1862 og slapp ut 17.12 1867.

 

Saken var oppe i Høyesterett 02.12 1862. Burde vi ikke da finne saken i denne protokoll ført inn på eksakt dato?

 

Høyesterett, Voteringsprotokoll (RA/S-1002/E/Eb/L0108), 1862-1863, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n..._read/63053/16/

 

Finner ikke saken omtalt her. Er det noe jeg har misforstått?

Tar eventuelt gjerne i mot andre tips om hvor jeg kan lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket domsakt nr 2823 i Chr. Tukthus Domsakter, eske nr 343, hvis den er bevart kan det ligge domspapirer fra alle retter hun var innom også høiesterett. Hvis hun har blitt dømt igjen senere kan dokumentene fra nr.2823 blitt overført til neste sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket domsakt nr 2823 i Chr. Tukthus Domsakter, eske nr 343, hvis den er bevart kan det ligge domspapirer fra alle retter hun var innom også høiesterett. Hvis hun har blitt dømt igjen senere kan dokumentene fra nr.2823 blitt overført til neste sak.

 

Antar du må ha sjekket opp saken ettersom du henviser til domsakt nr. 2823. Finner igjen samme nummer i dokumentene jeg mottok fra Statsarkivet. Ikke visste jeg hva det nummeret henviste til, så tusen takk :)

 

Håpet jeg skulle finne kilder på nettet som kunne bekrefte om det er rett person jeg søker før jeg tar turen til Statsarkivet. Har du noen formening om hvorfor jeg ikke finner saken omtalt i Voteringsprotokollen? Ble ikke alle ført inn der da? Eller fantes det flere protokoller fra samme periode?

 

Vi har også funnet Elen Johannesdtr. oppført i sjeleregisteret for Kristiania Tukthus i 1863. Om dette er samme person som Eline johannesdtr. som er ført inn i fangeprotokollen er noe uklart. Alder og stavemåte på navn er noe "svevende". Antar alle ble ført inn i sjeleregisteret, så om Elen og Eline var to forskjellige piker så burde vel begge være ført opp i registeret? Eller kunne noen utelates?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg kan oppgi domsakt nr 2823 er at jeg har fotografert registrene i noen av fangeprotokollene, Angående Voteringsprotokollen kan jeg ikke si noe om, kanskje ikke alle saker havnet i den protokollen, I domsprotokollene for Høiesterett vil du sikkert finne saken, (noen ganger bare et kort referat) mulig det finnes bilags pakker til dommene, som jeg regner med inneholder noe av de samme som finnes i domsakt 2823 fra Chr. Tukthus, Om Elen og Eline er samme eller 2 forskjellige vil fangeprotokollene fortelle. Hvis du ikke har sett domsakten 2823 i eske 343 fra Christiania Tukthus ville jeg ha startet med den, siden du da kan få kopi av alle rettene i samme pakke. (sparer masse tid på det.) Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpet jeg skulle finne kilder på nettet som kunne bekrefte om det er rett person jeg søker før jeg tar turen til Statsarkivet. Har du noen formening om hvorfor jeg ikke finner saken omtalt i Voteringsprotokollen? Ble ikke alle ført inn der da? Eller fantes det flere protokoller fra samme periode?

 

Jf. omtalen av Høyesteretts arkiv i Arkivportalen, ble det ført hele 19 protokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Chr. Tukthus fangeprotokoller finner jeg henne nevnt i 3 registre. Rekke II, protokoll 9, side 141, Rekke IV, protokoll 2, side 97, Rekke VI, protokoll 5, des1862.

 

Tusen hjertelig takk, Tom :)

 

Fra Statsarkivet har vi fått tilsendt kopi av den ene som du har fotografert: "Fangeprotokoller, II 9, 1857-1964, folio 141".

 

Du sier at du også finner henne i "Rekke IV, protokoll 2, side 97" og "Rekke VI, protokoll 5, des1862". De to siste har vi ikke mottatt. Har du inntrykk av at det er samme person som er nevnt i alle tre registrene? Eller kan det være to piker med lignende navn?

 

Fra Statsarkivet fikk vi også kopi som viser at Eline var ført inn i Avgangsprotokoll, 1867-1870 (bekrefter at hun sonet tiden ut)

 

Har også motatt to kopi fra arkivets domsakter, nr. 2823 Det første ble skrevet i anledning Elines oversendelse til tukthuset i desember 1862 og inneholder i grunn bare et signalement av henne. Det andre dokumentet ble skrevet i 1871 ”i Anl. Justissag mod Eline Johannesdatter Karlsen”. Dokumentet er skrevet av Paul I. Gløersen, og han ber om å få ”hendes Akter”.

 

Bortsett fra avgangsprotokollen er dokumentene forholdsvis greie å tyde, men kan ikke se noen eksakt fødselsdato. Dette gjør det selvfølgelig vanskeligere å bevise at det er rett person vi har dokumenter på. Kan jeg bry deg med å se etter om fødselsdato er oppført i protokoll 2 eller 5?

 

Har ikke dokumenter fra selve dommen, så den gjenstår å finne. Prøvde å søke i Arkivportalen etter domsakt 2823, eske nr. 343, men det ble for innviklet for meg. Får vel sende en mail til Statsarkivet å høre om de fortsatt har "eske nr 343" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Grethe, siden du hadde fått et dukument fra 1871, ser det ut som hun har fått en ny dom, siden advokaten ber om hennes tidligere domsakt. jeg har ikke protokoll IV-2 og VI-5 bare registeret der står bare domsakt nr. I de registrene jeg nevner henvises det til samme domsakt nr.2823. I registret på fangeprotokoll II-11, side 157 (1872) nevnes ei Eline Johannesdatter Carlsen dom nr 4641, hvis din Eline har blitt gift Carlsen etter at hun slapp ut i 1867 er dette en mulighet, kanskje domsakt nr 4641 i Chr. Tukthus domsakter, rekke II, eske nr.47 inneholder den tidligere dommen. Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... siden du hadde fått et dukument fra 1871, ser det ut som hun har fått en ny dom, siden advokaten ber om hennes tidligere domsakt. .... I registret på fangeprotokoll II-11, side 157 (1872) nevnes ei Eline Johannesdatter Carlsen dom nr 4641, hvis din Eline har blitt gift Carlsen etter at hun slapp ut i 1867 er dette en mulighet

 

Hei Tom!

 

"Vår" Eline ble ikke gift før i 1875, men hun er datter av Johan Carlsen. Mulig derfor Johannesdatter Carlsen. Noe som forsterker at det er rett person vi har funnet. Det som forvirrer er at "vår" Eline er født 1834 og ikke 1836/37/38, beregnet ut fra alder som de forskjellige fengselsdokumentene opplyser. Men det er vel her som ved andre kilder at alder kan være noe "svevende"?

 

Og takk for at du fant henne i fangeprotokollen fra 1872. Domnr. er notert!

Desverre ligger ikke sjeleregister for 1872 ute på nett (siste er fra 1870). Skulle så gjerne hatt rett fødselsdato på Eline som satt på Tukthuset, for å bekrefte at det er "vår" Eline som var der.

 

Igjen tusen hjertelig takk for god hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt kontakt med Statsarkivet tidligere. Fikk tilsendt kopi av de dokumenter som tidligere er nevnt her. Fikk også en informativ mail om hvert dokument. Virkelig god service de yter. Desverre fant de ingen eksakt fødselsdato i fangearkivet.

 

Etter hva jeg forstår er arkivet etter Tukthuset omfattende. Har derfor full forståelse for at Arkivverket ikke kan bruke mer tid på å lete i de rette dokumentene for å bekrefter fødselsdato. Derimot kan jeg sende de en mail og høre om domspapirene fortsatt finnes. Om de så gjør får jeg ta turen inn og selv studere papirene ;)

 

Igjen tusen takk for all hjelp Tom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei Anne-Grethe

 

Ser at dette er antagelig også "min" ElenaJohansdatter Carlsen fra Hof Finnskog i Åsnes.  Har du funnet ut noe mer vedrørende høyesterett og straff og annet?

 

Elena er min sønns tipp tipp oldemor.

 

Fra Bendichte Oladotter Nymoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.