Gå til innhold
Arkivverket

Leting etter en person og ev. etterkommere av denne i USA


Bjørn Bakke
 Del

Recommended Posts

Jeg har tidligere fått kjempegod hjelp i dette forumet til å finne etterkommere i USA. Nå er den siste brikken jeg prøver å finne ut av, men så langt ikke enkelt..

 

Altså: Peder Ramsmoen f. 19.05.1887 på Tynset - d. 28.02.1960 i Hennepin, Minnesota. (har dødsattesten hans) I Amerika het han Peter Moe.

Han var gift med Alice (tror begge foreldrene var fra Sverige) - deretter skilt. De hadde to døtre - Elizabeth og Irene. (Se 1940 Census under). Jeg vet med sikkerhet via et familiemedlem i USA at den yngste - Irene - døde forholdsvis ung av en sykdom. Hun var også et stort musikktalent. Så - kun ett barn er igjen, Elizabeth Moe.

Jeg er svært interessert i å finne ut hvor det ble av henne - om hun fortsatt lever og hvor etterkommere av henne nå er.

 

Er det noen i dette forumet som kan hjelpe?

 

Hilsen

Bjørn Bakke

 

 

1940 UNITED STATES FEDERAL CENSUS

https://familysearch.org/1940census/

ANCESTRY.COM http://www.ancestry.com/1940-census/usa/Wisconsin/Alice-Moe_2pmcg2 Alice Moe in the 1940 Census

Age 57, born abt 1883 Birthplace Michigan Gender Female Race White Home in 1940 1312 Hammond Avenue Superior, Douglas, Wisconsin Household Members Age Head Peter Moe 53 Wife Alice Moe 57 Daughter Elizabeth Moe 31 Daughter Irene Moe 19

Elizabeth - http://www.ancestry.com/1940-census/usa/Wisconsin/Elizabeth-Moe_2pmcg4

Irene - http://www.ancestry.com/1940-census/usa/Wisconsin/Irene-Moe_2pmcg6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Prøvde å legge inn litt mer detaljerte opplysninger fra folketellingen, men det gikk galt...

 

Men; ser at hun står oppført med 0,- i inntekt, noe som tyder på at hun ikke er i arbeid ( i en alder av 31 år). Det dukker ikke umiddelbart opp flere treff på navnet hennes, men jeg skal lete litt videre.

 

Mvh Bente

 

Nytt forsøk:

Name: Elizabeth Moe Age: 31 Estimated Birth Year: abt 1909 Gender: Female Race: White Birthplace: Michigan Marital Status: Single Relation to Head of House: Daughter Home in 1940: Superior, Douglas, Wisconsin Map of Home in 1940: View Map Street: Hammond Avenue House Number: 1312 Inferred Residence in 1935: Superior, Douglas, Wisconsin Residence in 1935: Same Place, Michigan Sheet Number: 1B Number of Household in Order of Visitation: 44 Attended School or College: Yes Highest Grade Completed: College, 4th year Weeks Worked in 1939: 0 Income: 0 Income Other Sources: No

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Elizabeth har fått feil fødselsår i 1940. Hun er nok født i november/desember 1918 ut fra Folketellingene i 1920 og 1930.

 

 

Name: Elizabeth M Moe Age: 1

[1 2/12] Birth Year: abt 1919 Birthplace: Wisconsin Home in 1920: Superior Ward 5, Douglas, Wisconsin Race: White Gender: Female Relation to Head of House: Daughter Marital Status: Single Father's Name: Peter Moe Father's Birthplace: Norway Mother's Name: Alice Moe Mother's Birthplace: Michigan Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Peter Moe 33

[35] Alice Moe 37 Elizabeth M Moe 1

[1 2/12]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et slektstre på Ancestry: (Rimelig sikker på at dette er rett person, selv om vedkommende som har laget treet har annen dødsdato på Peter Moe).

 

 

Fra Wisconsin Marriages:

Name: Moe Estimated Birth Year: 1919 Age: 55 Gender: F (Female) County of Residence: Douglas Spouse: Louis J Thompson Spouse's Estimated Birth Year: 1922 Spouse's Age: 52 Spouse's Gender: M (Male) Spouse's County of Residence: Douglas Marriage Date: 15 Jun 1974 Marriage County: Douglas Certificate Number: 012905 Microfilm Roll Number: 39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Prøvde å legge inn litt mer detaljerte opplysninger fra folketellingen, men det gikk galt...

 

Men; ser at hun står oppført med 0,- i inntekt, noe som tyder på at hun ikke er i arbeid ( i en alder av 31 år). Det dukker ikke umiddelbart opp flere treff på navnet hennes, men jeg skal lete litt videre.

 

Mvh Bente

 

Nytt forsøk:

Name: Elizabeth Moe Age: 31 Estimated Birth Year: abt 1909 Gender: Female Race: White Birthplace: Michigan Marital Status: Single Relation to Head of House: Daughter Home in 1940: Superior, Douglas, Wisconsin Map of Home in 1940: View Map Street: Hammond Avenue House Number: 1312 Inferred Residence in 1935: Superior, Douglas, Wisconsin Residence in 1935: Same Place, Michigan Sheet Number: 1B Number of Household in Order of Visitation: 44 Attended School or College: Yes Highest Grade Completed: College, 4th year Weeks Worked in 1939: 0 Income: 0 Income Other Sources: No

 

Siste svaret ditt "rimer" med det jeg har funnet ut tidligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et slektstre på Ancestry: (Rimelig sikker på at dette er rett person, selv om vedkommende som har laget treet har annen dødsdato på Peter Moe).

Fra Wisconsin Marriages:

Name: Moe Estimated Birth Year: 1919 Age: 55 Gender: F (Female) County of Residence: Douglas Spouse: Louis J Thompson Spouse's Estimated Birth Year: 1922 Spouse's Age: 52 Spouse's Gender: M (Male) Spouse's County of Residence: Douglas Marriage Date: 15 Jun 1974 Marriage County: Douglas Certificate Number: 012905 Microfilm Roll Number: 39

 

 

Dette er interessante opplysninger Bente!

Jeg legger ved dødsattesten til Peter. Dødsdatoen hans her må være korrekt. (28. februar 1960). Noe jeg fant veldig interessant og pussig i dødsattesten er at Martin Moe er the coroner's informer - ikke noen barn.. Hvorfor er ikke Elizabeth nevnt her? Og - hans bror Martin sier at Peter har aldri vært gift! (Han var gift - og skilt) Vel, dette har vel kanskje ingen betydning i å finne Elizabeth..

Får ikke lastet opp dødsattesten - .pdf var for stor...

 

Dette er interessante opplysninger Bente!

Jeg legger ved dødsattesten til Peter. Dødsdatoen hans her må være korrekt. (28. februar 1960). Noe jeg fant veldig interessant og pussig i dødsattesten er at Martin Moe er the coroner's informer - ikke noen barn.. Hvorfor er ikke Elizabeth nevnt her? Og - hans bror Martin sier at Peter har aldri vært gift! (Han var gift - og skilt) Vel, dette har vel kanskje ingen betydning i å finne Elizabeth..

Får ikke lastet opp dødsattesten - .pdf var for stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et slektstre på Ancestry: (Rimelig sikker på at dette er rett person, selv om vedkommende som har laget treet har annen dødsdato på Peter Moe).

 

Fra Wisconsin Marriages:

Name: Moe Estimated Birth Year: 1919 Age: 55 Gender: F (Female) County of Residence: Douglas Spouse: Louis J Thompson Spouse's Estimated Birth Year: 1922 Spouse's Age: 52 Spouse's Gender: M (Male) Spouse's County of Residence: Douglas Marriage Date: 15 Jun 1974 Marriage County: Douglas Certificate Number: 012905 Microfilm Roll Number: 39

 

 

Veldig interessant Bente!

 

Idee hvordan jeg nå går videre for å finne ev. barn av Elizabeth M. og ektemann Louis J Thompson?

 

Du er jammen flink! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :-)

 

Skal jeg tippe, er det kanskje ingen etterkommere ettersom Elizabeth var 55 da hun giftet seg..?

 

Dersom du ønsker, kan jeg ta kontakt med eier av treet, og høre om vedkommende har flere opplysninger. Har gjort det flere ganger tidligere, og som regel fått positiv respons.

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :-)

 

Skal jeg tippe, er det kanskje ingen etterkommere ettersom Elizabeth var 55 da hun giftet seg..?

 

Dersom du ønsker, kan jeg ta kontakt med eier av treet, og høre om vedkommende har flere opplysninger. Har gjort det flere ganger tidligere, og som regel fått positiv respons.

 

Mvh Bente

 

 

 

Yes! Hadde vært supert om du kunne ta kontakt med eier av treet, thanks!

 

Mvh Bjørn

 

Da ville jeg samtidig finne ut når lillesøsteren Irene døde, thanks! (hun døde ung)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Louis J Thompson

United States Social Security Death Index birth: 20 March 1922 death: 29 April 2003 Superior, Douglas, Wisconsin

 

 

 

Published May 02, 2003, 12:00 AM

 

Louis Thompson, 81, died Tuesday, April 29, 2003. VISITATION:A public visitation 6 to 9 p.m. Friday, in Northern Lights Elementary School Gymnasium in Superior, and continue one hour prior to the 11 a.m. service Saturday, in Faith United Methodist Church. Should friends desire memorials may be made to the Louis J. Thompson Scholarship Fund, in care of Superior School District.

Tags: obituaries

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&ved=0CEMQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.duluthnewstribune.com%2Fevent%2Fobituary%2Fid%2F84195%2F&ei=kDQwUoCoKNSk4AT6zYDICw&usg=AFQjCNFt1t7LqObjc_zH6PR2zM3peRp8TQ&sig2=d5K54YNuEDRTtrYpIAiAZA&bvm=bv.51773540,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Louis Thompson

 

 

Louis Thompson, 81, died Tuesday, April 29, 2003. VISITATION:A public visitation 6 to 9 p.m. Friday, in Northern Lights Elementary School Gymnasium in Superior, and continue one hour prior to the 11 a.m. service Saturday, in Faith United Methodist Church. Should friends desire memorials may be made to the Louis J. Thompson Scholarship Fund, in care of Superior School District.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Louis J Thompson

United States Social Security Death Index birth: 20 March 1922 death: 29 April 2003 Superior, Douglas, Wisconsin

 

 

 

Published May 02, 2003, 12:00 AM

 

Louis Thompson, 81, died Tuesday, April 29, 2003. VISITATION:A public visitation 6 to 9 p.m. Friday, in Northern Lights Elementary School Gymnasium in Superior, and continue one hour prior to the 11 a.m. service Saturday, in Faith United Methodist Church. Should friends desire memorials may be made to the Louis J. Thompson Scholarship Fund, in care of Superior School District.

Tags: obituaries

 

http://www.google.no....51773540,d.bGE

 

Tusen takk til deg også Ann-Mary!

Jeg kan ikke finne noe navn på ev. barn vedr. Louis Thompson's død. Hvor bør jeg lete etter ev. barn?

Klarer du å finne the obituariy for hans kone, Elizabeth Moe? Andre navn bør vel være nevnt i forbindelse med hennes død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Da er det sendt mail til eier av treet, så får vi krysse fingrene for at det kommer et svar.

 

Mvh Bente

 

 

Det hadde vært supert - krysser fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hjelp!

For å gjøre en lang historie kort - Peter Moe ovenfor er IKKE min Peter Moe, for en nedtur!!

 

Men - fakta som er korrekt, og som forhåpentligvis vil gjøre det mulig å oppspore nålevende etterkommere i Amerika - håper noen av dere kan hjelpe - igjen! :-)

 

"Min" Peter Moe er født Tynset 19. mai 1887 - døde 28. februar 1960 i Minneapolis, Hennepin, Minnesota - Gravlagt i Mound Cemetery, Brooklyn Center Minnesota. Ved siden av hans grav ligger Gertrude Moe f. 1875 - d. 1941. I følge kilder skal hun være fra Nordland. Og - i og med at hun ligger ved siden av Peter, bør en vel anta at dette var hans kone?

Det jeg er på leting etter nå er tre ting:

* Bryllupsattesten til disse to

* Dødsattesten til den yngste dattera - Bertha Moe. Hun døde ung av en sykdom - ca. 11 til 12 år gammmel. Var en talentful fiolinspiller forøvrig. Ligger hun også på samme gravlunden?

* Den eldste dattera het Margaret Moe, ble gift med en fra Sverige - reiste til Sverige på ferie, har jeg blitt fortalt. Hvem er denne mannen? Hadde de barn? Vil gjerne komme i kontakt med ev.nålevende barn!

 

Håper noen av dere igjen - kan hjelpe. Må si jeg har fått utrolig mye god hjelp tidligere!

 

Med hilsen

Bjørn Bakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Peter Moe

United States World War I Draft Registration Cards
Name Peter Moe
Event Type Draft Registration
Event Date 1917-1918
Event Place Superior City no 1, Wisconsin, United States
Gender Male
Nationality Norway
Birth Date 19 May 1887
Birthplace Tonset, , Norway

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/K87H-FXB

View the original document. 

----

Peter Moe

United States World War II Draft Registration Cards, 1942
Name Peter Moe
Event Type Draft Registration
Event Date 25 Apr 1942
Event Place Minneapolis, Hennepin, Minnesota, United States
Age 54
Race White
Complexion Ruddy
Employer C M And St Paul R R Co
Birth Date 19 May 1887
Birthplace , Norway
Eye Color Blue
Hair Color Brown
Height 5 7
Weight

160

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:QKCC-CN6Y

Peter Moe står ikke med noen kone  i 1942.

View the original document. 

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.