Gå til innhold
Arkivverket

mosvig 1816


fruen
 Del

Recommended Posts

hei. Jeg skal søke opp en dåp i denne tiden. Men finner ikke kirkebok for aktuell periode. Finnes det kirkebøker som ikke har blitt skannet? Eller skal jeg søke under andre bøker. Hvilke kan jeg da se under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke noe under ytterøy heller som går ned til 1816. Men jeg leiter etter Dorthea kristine andersdtr, fra mosvig født ca 1816. Far er trolig anders andersen, funnet fra vielsen hennes

Gifter seg med hvem? og link til vielsen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke noe under ytterøy heller som går ned til 1816. Men jeg leiter etter Dorthea kristine andersdtr, fra mosvig født ca 1816. Far er trolig anders andersen, funnet fra vielsen hennes

Jeg har fått tydet vielsen hennes no, og der står det ytterøy. Men finner fortsatt ikke noe. Prøver meg på frosten, men der er det i kronoligisk rekkefølge, og jeg forstår ikke skrifta hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er sikker på dette er riktig dame siden du sa hun het Dorthea Kristine? Her heter hun bare Dorthea og faren er Anders Andersen. Du sa ikke hvem hun giftet seg med ol. Det er mer enn en kandidat i området så hvem hun giftet seg med hadde vært supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Beklager den. Der jeg har funnet henne i barnas dåp osv heter hun Dorthea kristine. Faren heter anders andersen etter hva jeg har sett tidligere. Dorthea giftet seg med Benjamin børresen f.1818 Skogn.

 

17 | 16 November | Ungekarl og Skomager Benjamin Børresen Hopin(?) og pige Dorthea Kirstine Andersdatter Over Renden | Fød paa Frosten, opholder sig i Alstadhaug sogn. / Ytterøen | 20 / 22 | Huusmd Børre Olsen Eggeval | Søemand(?) Anders Andersen | Andreas Peter Levanger(?) og Niels Johannessen Hopin(?), Inderster | 21de October / 28de Do / 4de Novbr | Brudgommen | | Begge vaccinerede, Han efter Elsæthers Attest af 13de Septbr 1826. og Hun efter Pedersens Do af 18de Septbr 1824(?)

Skogn, Alstahaug

Ministerialbok nr. 717A06 /1 (1836-1849), Ekteviede 1839, side 287.

Men du er sikker på dette er riktig dame siden du sa hun het Dorthea Kristine? Her heter hun bare Dorthea og faren er Anders Andersen. Du sa ikke hvem hun giftet seg med ol. Det er mer enn en kandidat i området så hvem hun giftet seg med hadde vært supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette jeg fant, helt riktige navn og slik må du spørre mer kyndige folk om. Lykke til videre med forskningen. http://familysearch.org/search anbefales til å søke opp slikt, enkelt/dobbelt fornavn og etternavn, land og fylke og årstall feks som her vi leitet etter 1816 så velger du 1814 til 1818 som tidsrom. Da treffer du garantert det du leter etter.

 

Dorthea Andersdatter, født 9 sept 1816, døpt 13 oct 1816. Far Anders Andersen (Nærvig) og mor Hellena Hendriksdatter

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Ytterøy, Ministerialbok nr. 722A03 (1756-1816), Kronologisk liste 1816, uten sidenr.

Permanent sidelenke:

Permanent bildelenke:

 

Benjamin Børresen, født 17 sept 1818, døpt 20 sept 1818. Far Børre Olsen og mor Marit Baardsdatter

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Frosta i Frosta, Ministerialbok nr. 713A04 /1 (1817-1827), Fødte og døpte 1818, side 18-19.

Permanent sidelenke:

Permanent bildelenke:

 

Giftemålet mellom Dorthea og Benjamin:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A06 /1 (1836-1849), Ekteviede 1839, side 287.

Permanent sidelenke:

Permanent bildelenke:

17 | 16 November | Ungekarl og Skomager Benjamin Børresen Hopin(?) og pige Dorthea Kirstine Andersdatter Over Renden | Fød paa Frosten, opholder sig i Alstadhaug sogn. / Ytterøen | 20 / 22 | Huusmd Børre Olsen Eggeval | Søemand(?) Anders Andersen | Andreas Peter Levanger(?) og Niels Johannessen Hopin(?), Inderster | 21de October / 28de Do / 4de Novbr | Brudgommen | | Begge vaccinerede, Han efter Elsæthers Attest af 13de Septbr 1826. og Hun efter Pedersens Do af 18de Septbr 1824(?)

 

Barn: Henrich Mortinus Benjaminsen, født 7 may 1839, døpt 7 jul 1839.

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A06 /1 (1836-1849), Fødte og døpte 1839, side 30.

Permanent sidelenke:

Permanent bildelenke:

 

Barn: Bonzach Benjamensen, født 7 Jan 1841, døpt 28 Mar 1841.

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A06 /1 (1836-1849), Fødte og døpte 1841, side 42.

Permanent sidelenke:

Permanent bildelenke:

 

Barn: Ole Andreas Benjaminsen, 9 Oct 1842, døpt 1. Jan 1843.

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A06 /1 (1836-1849), Fødte og døpte 1843, side 58.

Permanent sidelenke:

Permanent bildelenke:

 

Barn: Johan Christopher Benjaminsen, født 27 Jul 1845, døpt 30 Nov 1845.

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A06 /1 (1836-1849), Fødte og døpte 1846, side 77.

Permanent sidelenke:

Permanent bildelenke:

 

Barn: Bina Kirstine Benjaminsdatter, født 9 Mar 1848, døpt 11 Jun 1848.

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A06 /1 (1836-1849), Fødte og døpte 1848, side 94.

Permanent sidelenke:

Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk kåre. Jeg har funnet til sammen 7 barn selv. Og alt du har funnet fra giftemål og barn stemmer med det jeg har funnet. Det var dåp av Dorthea og benjamin børresen jeg hadde problemer med å finne og tyde. Ser nå etter å ha ført inn dine opplysninger at dem fikk 8 barn etter mine funn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.