Gå til innhold
Arkivverket
Aase R Sæther - Gloppen

Fjerde april 1938 - kva er nytt den dagen?

Recommended Posts

Aase R Sæther - Gloppen

Er det nokon med tilgang til Aftenpostens arkiv (eller anna) som kan fortelje meg kva som er på avis-framsidene den dagen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knut Frode Hansen

En norsk kvinne og to svenske ektepar kommet bort i snestormen under skitur i Jämtlands fjell.

Ung Oslo-mann alvorlig skadet ved bilulykke i Asker

12 mann druknet på Møre-kysten. «Rokta» av Bergen gikk på grunn og fikk livbåtene knust.

Voldsom storm volder store ødeleggelser i hele Syd-Norge.

I tillegg resultatet av innsamlingene etter ulykkene på Lofothavet og nøden på Trøndelagskysten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ronny R. Haugen

Aftenpostens aftenutgave samme dag opplyser bl.a. at det er sett livstegn på "Rokta" - mann sett på dekk. Og skituren i Jämtlandsfjellene krevde fire liv. Direktør Gustafsson reddet. De øvrige funnet som lik.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Tusen takk! Kan du ta med 5.april og?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knut Frode Hansen

Lysende sjømannsdåd av fører og besetning på "Christian Bugge" og sjøfolk fra stedet. 6 brakt i land i live. 2 redningsmenn omkom da båten de satt i ble tatt av brottsjø.

De omkomne fra "Rokta"

Maskinist Harald Knudsen

Stuert Kristoffer Vatterdal

Kaptein Lars Eide jr

Kristoffer Alsaker

Alfred Alsaker

Kristian Børven

De to redninsmennene som omkom var:

Otto Tendøy

Knut Løvås

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Takk for hjelpa!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan Arthur Hansen

Henger meg på her med en etterlysning om det står noe i Aftenposten om et forlis 30 oktober i 1934 da D.S Fridtjof Eide grunnstøtte/forliste ved Rørvik i Nordland. Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knut Frode Hansen

Har ikke funnet noe. Har sjekket frem til 03.11.1934

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kurt Dahlstrøm - Herøy

Henger meg på her med en etterlysning om det står noe i Aftenposten om et forlis 30 oktober i 1934 da D.S Fridtjof Eide grunnstøtte/forliste ved Rørvik i Nordland. Mvh. Johan Arthur Hansen

Hei. "Nordlands Avis" som du finner digitalisert i Nasjonalbiblioteket, nevner forliset av d.s Fritjof Eide ved Rørvik (i Namdalen, Nord Trøndelag) i utgavene 30.11 og 7.12 1934. Mvh Kurt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Johannessen

Forliset er nevnt i Aftenposten 28.11.1934, og flere senere notiser. Kort beskrevet grunnstøtte "Fridtjof Eide" om kvelden 27.11.1934, ved Prestøygavlen sør for Rørvik, i tett snøvær.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan Arthur Hansen

Hjertelig takk for hjelpen til alle tre! Min far var ombord da den grunnstøtte. Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.