Gå til innhold
Arkivverket

Sersjant Knut Olsen Barsten (f. 1851 i Nesset)


Stig Ove Voll
 Del

Recommended Posts

Knut Olsen Barsten ble født i Nesset i Møre og Romsdal 14. mai 1851, som sønn av Ole Pedersen og Anne Eriksdatter.

 

Rundt 1871 skal han ha blitt innrullert ved underofficersskolen i Trondhjem, og ble uteksaminert våren 1874. Han fikk sersjants rang fra 1. august 1874. Han giftet seg i 1876 og søkte seg over til landvernet, og skal hele tiden ha oppholdt seg i Nesset. Han skal ha tjenestegjort i 30 år.

 

I "Norsk underoffiserskalender" for 1886 skal det stå at han tjenestegjorde i Trondhjemske infanteribrigade, Sunnmøre landvernbataljon.

 

Er det noen som kan gjøre noen oppslag for å finne ut mer om sersjant Barsten for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort et lite søk i Arkivportalen på landvernbataljon, og det kan se ut som statsarkivene har materiale fra de distriktene de har ansvaret for. Kanskje det kan finnes flere opplysninger i Statsarkivet i Trondheim, som har ansvaret for arkivene for Møre og Romsdal, Trøndelagsfylkene og Nordland. Jeg går ut fra at det er Knut Olsens militære karriere du ønsker opplysninger om?

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig. Jeg har søkt litt i Arkivportalen, men finner ikke nøyaktig det jeg er ute efter. Derfor har jeg også sendt en henvendelse til Statsarkivet i Trondheim for å høre om de kan hjelpe meg videre.

 

Uansett kan det vel tenkes at noen her har tilgang til bøker med militære biografier, hvor flere detaljer fremkommer.

 

Tjenestetiden til Knut Barsten var 1874-1904, så jeg vil tro han må være nevnt flere steder. Han var sersjant i hele perioden, og han søkte seg over til landvernet rundt 1876 for å slippe å flytte rundt omkring. Han hadde jo en gårdsdrift å ivareta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva skolen i Trondheim faktisk het, men jeg kan tenke meg at det var noe slikt som

Underofficersskolen i Trondhjem/Trondheim

Trondhjems/Trondheim underofficersskole

5. brigades underofficersskole

Trondhjemske infanteribrigades underofficersskole

 

Så i første omgang hadde det vært interessant å finne hans avgangseksamen fra våren 1874, og ikke minst utnevnelsen som sersjant 1. august 1874.

 

Derefter hadde det vært fint å vite hvilket kompani han tilhørte i årene frem til han søkte seg over til landvernet.

 

Så skulle jeg gjerne visst nøyaktig når han gikk over til landvernet, og hvordan karrieren hans var derfra.

 

Og ikke minst dimitteringsdatoen efter 30 års tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.