Gå til innhold
Arkivverket

Søk etter personar i Tyskland


Egil Russøy
 Del

Recommended Posts

Kanskje, hadde eg berre visst kor eg skulle leite.

 

Kanskje det er lettare om eg legg ut kva informasjon eg er på jakt etter.

 

Det gjeld Hauptmann (Dvs Kaptein) Carl Von Uthmann, busatt i Berlin 1898, gift men utan etterkommarar.

 

Det er for så vidt det eg veit om han. Eg er på jakt etter det meste av informasjon, men det viktigaste er alder (også på kona), millitær tilknytning, evt. Adel osv.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har man jo Familysearch - familysearch.org

 

takk for tipset

 

eg fann denne, men eg er usikker på om det er rett person

 

Name: Erdmann Carl Von Uthmann

Gender: Male

Burial Date: 26 Jul 1900

Burial Place: Zuehlsdorf

Death Date: 24 Jul 1900

Death Place: Berlin, Brandenburg, Germany

Age: 41

Birth Date: 1859

 

mvh egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en lenke til addressbok for Berlin 1898:

 

 

http://digital.zlb.de/viewer/image/01405003X_1898/1412/

 

Der finnes det kun en Uthmann (jeg sjekket også Utmann):

 

v. Uthmann, P., Hauptm. i. Kais. Alexander-Garde-Gren. Rgt. Nr. 1, NW Schiffbauerdamm 33.“

 

Jeg fikk opplyst i slektsforumet at P. står for Paul og at han 1900 allerede var Major.

Men foreløpig altså intet om en Carl/ Karl Uthmann

 

Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en lenke til addressbok for Berlin 1898:

 

 

http://digital.zlb.d...003X_1898/1412/

 

Der finnes det kun en Uthmann (jeg sjekket også Utmann):

 

v. Uthmann, P., Hauptm. i. Kais. Alexander-Garde-Gren. Rgt. Nr. 1, NW Schiffbauerdamm 33.“

 

Jeg fikk opplyst i slektsforumet at P. står for Paul og at han 1900 allerede var Major.

Men foreløpig altså intet om en Carl/ Karl Uthmann

 

Mvh Britt

 

Takk Britt.

 

Namnet har eg funne i eit brev som eg har fått lånt, som han har skrive til ein norsk ven, og skildra korleis han kunne reise til Berlin via Hamburg.

 

Eg ser at han står oppført i adresseboka, men at han der står oppført med "Uthemann". (nesten nederst, tredje kolonne).

 

Eg ser no at det i brevhodet står oppført det som må vere ei adresse i Tyskland, som stemmer med den som står i adresseboka). Uthmann/Uthemann har tydelegvis vore mykje i Norge, for brevet er skrive på godt forståeleg norsk (dvs. "dansk").

 

Er det mogeleg at du kan be om eit søk på Carl von Uthemann?

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil,

det var nok rette Karl von Uthmann du hadde funnet på Familysearch!

 

Jeg har fått en skannet kopi av boken "Jahrbuch Deutsche Adels-genossenschaft, Berlin" fra 1899.

Bilde 1 viser en oversikt av Karls foreldre og hans søsken. Broren Pauls første sønn må være den Bruno von Uthmann som var militærattache i Stockholm inntil kapitulasjonen i 1945 (der finnes noen artikler om ham på nettet).

Karl og alles hans søsken var født i "Ober-Maliau" - hvor nå det kan være. Kanskje et gammel eller et "fortysket" navn på et sted/ en by i Skandinavia? Det kunne forklare hvorfor Karl skrev godt forståelig norsk/ dansk.

 

Bilde 2 viser en oversikt over offiserer i det regimentet der både Paul og Karl var Hauptmann.

 

Jeg frykter at det vil være vanskelig å finne ut noe om hvem Karl ble gift med.

 

Mvh Britt

 

post-2947-0-74962600-1379094377_thumb.jpg

post-2947-0-16878600-1379094401_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Britt. Da har eg fødselsåret hans og stadfesting av at han var av adeleg opphav.

 

Eg ser at Maliau i alle fall er eit stadnamn i Malaysia, så vidt eg forstår det. Kan Karl sine foreldre ha budd der ei stund?

 

Så vidt eg forstår det var faren hans ridder av Johanitterordenen. Er det den adelege tittelen, eller er det noko anna?

 

Eg håpar du kan overbringe ein takk til hjelparane dine i Tyskland også.

 

Om det er nokon som finn noko meir om Karl, så tar eg gjerne imot. Tilknytninga til Norge hadde vore veldig kjekt å få belyst.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott Anne-Lise! Jeg har i de siste dagene googlet mye på „Uthmann/von Uthmann“ og også på "ober-maliau", men hadde ikke funnet det du fant - ei heller noen henvisning til Preußen.

Jeg hadde også lest en del om Maliau i Malaysia, Egil, men følte meg temmelig sikker på at det ikke var der barna av „vår“ Uthmann var født.

Og jeg hadde kanskje bitt meg fast i en bemerkning fra han som sendte meg kopien fra adelsboken – nemlig om en Uthmann som skal være innehaver av et firma i Sverige ved navn Maliau.

 

Men etter at Anne-Lises la inn den lenken sjekket jeg videre og fant at „Obermaliau“ er/var i Schlesien (også kjent som som Preußisch-Schlesien – re Wikipedia). Og ved nærmere lesing står det vel også i kopien jeg la ut at Karls far var „Landeshauptmann von Schlesien“.

 

„Ritter des Johaniterordens“ var en utmerkelse – visstnok forbeholdt adelige, så vidt jeg har forstått av historien om Johanniterordenen, som jo har en lang tradisjon. Karls far er riktignok nevnt som „Rechtsritter“, men jeg finner ham ikke oppført i Wikipedia under den tilsvarende kategorien. Men adelig må han i alle fall ha vært – og han var altså Rittergutsbesitzer”.

 

Her i Tyskland er det ikke så enkelt å søke etter aner – det er knapt noe å finne online. Her kan man ikke bare be noen om ett raskt oppslag i en eller annen bygde-/slekts-bok. Ofte må man skrive til kommuner/ menigheter. Men mange data er selvsagt gått tapt i kriger, særlig i 1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Anne Lise og Britt. Kanskje hjelp det at fleire googlar, for no dukkar karl opp fleire stadar, mellom anna her:

 

http://books.google.no/books?id=LP5JAQAAIAAJ&q=obermaliau&dq=obermaliau&hl=no&sa=X&ei=Zw40UpP_NYf_4QScnoCwDQ&ved=0CGwQ6AEwCQ

 

Eg forstår det slik at dette må vere ei oversikt over "elevar" ved det kongelige ridder-akademiet. Dessverre får eg ikkje fram heile teksten, og ikkje forstår eg alt heller, men han skal ha vore 18 1/2 år gamal,og var elev der i 6 år.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egil, jeg fikk nettopp bekreftet at Karl døde 1900/1901 - i ranglisten over den preuss. armee var han i 1901 notert som avdød. Broren Paul døde 1918. Ellers venter jeg på svar om informasjoner om fam. "von Uthmann" som skal stå i noen bøker over borgerlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert Britt. Då kan vi legge til grunn at det må vere han som døydde 24. juli 1900.

 

Kunne du sett på linken i innlegg 17, og sjå om du får noko ut av den?

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg nesten glemt... - skal se nærmere på det i morgen. Hele avsnittet om Karl får jeg heller ikke opp, en får ikke lest alt online. De vil jo helst selge bøkene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, boken dreier seg om det kongelige ridder-akademi Liegnitz (Legnica, Polen).

De første linjene som vises etter søk på Ober-Maliau forstår jeg som det kun er en oversikt av navn (ingen Uthmann) - ledelsen/ de som underviste? - så nevnes Senior/er for elevene, men uten navn.

 

Det andre avsnittet (side 30) er navn av foreldrene og deres bosted, men det har du jo allerede.

 

 

Videre på side 30:

7) "Karl von Uthmann fra Ober-Maliau ved Breslau, 18 1/2 år, evangelisk, sønn av Landeshauptmann for Schlesien.

 

Han var f.o.m. Untertertia (= 8. klasse) 6 år elev (Zögling) ved akademiet, 2 å i Prima (=12.+13. klasse) og innehadde i det siste halvåret tillitsvervet (=Ehrenamt) for...." - kanskje det var han som var Senior for elevene (noe sånt som tillitsmann?)

 

Videre tekst vises dessverre ikke - det blir da kun henvist til at "google-books" kun har rettighet til å vise utsnitt av boken.

"Untertertia" og "Prima" er gamle betegnelser for årgangsklasse i skolevesenet. Teksten ovenfor viser altså at Karl var elev ved akademiet fra 8.-13. klasse, til han tok artium.

 

Jeg er selv ikke så kjent med disse gamle betegnelsene, men jeg har fått dette bekreftet av venner.

 

Vennlig hilsen fra Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, 8. mars 1877 var muntlig eksamen. Han fikk artium - "mit Erlass der mündlichen Prüfung". Jeg måtte forhøre meg litt her for å finne ut hva det skulle bety. Det betyr at Karl slapp å ta muntlig eksamen fordi han uansett hadde bestått.

 

.post-2947-0-47367700-1380145864_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.