Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp i Elverum/Sørskogbygda, Hedmark dødsfall 1965.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Det er muligens et fåfengt forsøk på å få svar på dette, men de dummeste spørsmålene er jo de som aldri blir stilt.

 

Ole Andreas Konradsen Venø, ble født på Venøy i Selje, Nordfjord 10.02.1882 og ble trolig gift på Island rundt 1906 med Vigdis Steinum Johnsdottir. De flyttet til Haugesund rundt 1911, for samme år fikk de en datter 09.11.1911 i Haugesund som fikk navnet Margrethe Karoline. De hadde også en datter Gudrun Petrine f. 1915 og død 1918 i Haugesund. Dessuten hadde de en sønn Martin trolig født på Island mellom 1906 og 1910.

 

I 1930/31 bor de fortsatt i Haugesund. I 1935 døde Vigdis og ble gravlagt der, og i dødsannonsen nevnes kun barna Margrethe og Martin, sistnevnte fraværende. Ole er ikke nevnt der og han er ikke død i Haugesund før 1935.

 

Så kommer jeg til poenget. I Dis Norges gravminner finner jeg en Ole Venø gravlagt 08.12.1965 i Sørskogbygda, Elverum. Det er den eneste Ole Venø jeg finner og nå lurer jeg på om det er mulig å finne ut noe mer om ham i Elverum. Det står ikke noe fødselsår i gravregistreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er mannen du leter etter, men alderen passer bra. Han ser kanskje ut til å ha vært bosatt på Sætre pleiehjem i Sørskogbygda den siste tida.

 

Dødsannonse i Østlendingen 16.8.1965:

 

"Herved bekjentgjøres at Ole Venø døde i dag, 83 år gammel. Elverum/Jessheim, 11/8 1965. Grethe Lange. Begravelsen foregår ved Sørskogbygda kirke onsdag den 18. august kl. 13. Samling på Sætre pleiehjem kl. 12. Alle som vil følge ham til graven er hjertelig velkommen."

 

Sier navnet Grethe Lange deg noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ronny, og takk for et interessant bidrag. Grethe Lange sier ikke meg noe. Om dette er "min" mann, så døde kona hans i 1935 og det siste jeg visste om mannen var at han bodde i Haugesund i 1931/32. Hva han har bedrevet etter det er ukjent for meg. Det kan jo ha vært en som var ansatt/bestyrer el.l ved pleiehjemmet som hadde rykket inn dødsannonsen. De viste vel kanskje ikke at han hadde en datter.

Ole var jo ikke nevnt i dødsannonsen til kona i 1935. Han hadde åpenbart forlatt familien. Jeg tror hun hadde en sinnslidelse.

 

Som du sier så passer jo alderen meget bra, og Venø var i alle fall ikke et navn fra Hedmarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det selvsagt en mulighet for, jeg har imidlertid ingen opplysninger om henne etter morens død i 1935. Jeg har bare registrert at Ole ikke var nevnt i dødsannonsen etter kona, men de kan jo selvsagt hatt kontakt på et senere tidspunkt i livet. Jeg får imidlertid ingen treff i Dis Norges gravminner på etterlavnet Lange, fødselsår 1911 som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe på SAH som kan slås opp? (Har ikke satt meg inn i innholdet i tråden)

 

 

Hei Lars Ove.

 

Det er egentlig ikke så mye å sette seg inn i. Jeg lurer på om den Ole Venø som ble gravlagt i Sørskogbygda i 1965 er identisk med "min" Ole Andreas Konradsen Venø, og som ble født på Venøen i Selje, Nordfjord 10.02.1882. Han brukte navnet Ole Venø i den perioden han var bosatt i Haugesund ca. 1910-1932. Da hans hustru, Vigdis Steinum Johnsdtr. døde og ble gravlagt i Haugesund er han ikke nevnt i dødsannonsen. Han døde ikke i Haugesund, og må ha dratt fra byen en gang mellom 1932 og 1935.

 

Jeg kan sende en henvendelse til Statsarkivet på Hamar og håpe på at de kanskje kan bekrefte/avkrefte om dette er "min" Ole Venø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det Rune

 

Dødsfallmeldingen kan gi deg svar.

 

Det er gjort, så får jeg bare krysse fingrene for at Hamar er like samarbeidsvillig som Statsarkivet i Bergen (det er vel nesten for mye forlangt :) ), og at det i så fall blir et positivt svar sett med mine øyne. Da kan jeg i så fall avslutte jakten på den grenen av slektstreet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar på dødsmeldingen etter Ole Venø fra Statsarkivet på Hamar. Der står det at han var født i Haugesund 04.02.1882, og etterlot seg intet. Ingen arvinger nevnt. Jeg tror nok likevel dette kan tas som en bekreftelse på at det er "min" Ole Venø. Han var rett nok født 10.02.1882 i henhold til kirkeboka, men kom fra Haugesund en gang mellom 1992 og 1935 til Elverum.

 

For ordens skyld har jeg sjekket kirkeboka i Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.