Gå til innhold
Arkivverket

Risør: Flemming Madsen


Sigmund Steinsbø
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

jeg har testet min morfars YDNA, og får bare et treff som kan være i genealogisk tid; Flemming Madsen fra Risør.

 

Jeg vet ingenting om når han var fødd, bare det som fremkommer ovenfor, som er informasjonen en annen tester har lagt inn som informasjon om sin eldste kjente paternale stamfar…

 

Er det noen som har mer informasjon om Madsen, eller har han i sitt slektstre..?

 

 

Her er linken til alle YDNA testene som er registert i Norgesprosjektet for de som har interesse. Min morfars sett 249657 og Flemming Madsen sin etterkommer er 131954, begge står på side 2;

 

 

http://www.familytre...ection=yresults

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som klikker seg inn på linken, må ha litt tålmodighet, - det kan ta et minutt eller to å laste inn dataene. For de uinnvigde, representerer kodene i kolonnen «Haplogroup» en bestemt og unik historisk person, og som alle i den samme gruppen nedstammer fra.

 

Personen I1, som har en stor etterslekt etter seg, var til stede for ca. 4000 år siden og er forfar til 31% av den mannlige norske befolkningen. Personen med betegnelsen R1a1a, har ca. 25% av den norske befolkningen «i ryggen», og forskerne tror bestemt at han vandret rundt i Kaukasus for ca. 15.000 år siden. R1b1a2 er forfar for 32% av de norske mennene, denne karen levde for ca. 9.000 år siden. Hans etterkommere utgjør den største gruppen i Norge og også blant de med vesteuropeisk avstamning..

 

Tilsvarende liste finnes også for det kvinnelige DNA i Norge, - mtDNA. Får å se hvem som har testet for dette i Norge klikk inn på lenken;

 

http://www.familytreedna.com/public/Norway,Norway/default.aspx?section=mtresults

 

«Ur-mødrene» våre, - som også er historiske personer, har fått benevnelsen, H- Helena, U- Ursula V – Velda, J – Jasmine, K – Katrine T – Tara, X – Xenia. Disse utgjør størstedelen av alle europeiske kvinner.

 

I Norge har vi også en gruppe, W – Wilma som har fått navnet sitt etter Fred Flintstones kone.

 

Men, for ikke å glemme hovedpoenget med innlegget mitt, er det noen som vet hvem Flemming Madsen fra Risør var..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens et dumt spørsmål.

Siden hans navn er kjent må han ikke da selv ha levert inn sin "DNA" til testing. En som døde for lenge siden kan jo ikke det. Jeg synes navnet virker dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit,

 

Det fremkommer kanskje ikke godt nok av teksten over, men sammen med innlvering av DNA test, enten for det mannlige YDNA eller for kvinnelige mtDNA, så oppgir man henholdsvis eldste kjente stamfar eller stammor.

 

Flemming Madsen er eldste kjente stamfar til en person som har levert prøve med en genetisk avstand 4 til min stamfar, ved 37 markørs test. Dette skulle tilsi felles stamfar ca. 400 – 600 år tilbake i tid. (Ved DNA testing opererer man ikke med tidsgrenser slik jeg her gjør. Man snakker om sansynlighet; det er ca, 55% sannsynlig at testeren hvis eldste kjent stamfar er Flemming Madsen, og jeg finner felles stamfar før 12 generasjoner tilbake i tid og over 90% sannsynlig for at vi har funnet felles stamfar 20 generasjoner tilbake i tid..).

 

Min morfars stamfar, - Carl Fredrik Sternberg ble fødd ca. 1715, så ved å finne opphavet til Flemming Madsen, var tanken at dette kanskje kunne sette meg på sporet etter min morfars aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Der finnes to bøker skrevet av Kjell M. Nilssen om Risørs befolkning i tidligere tider. Den ene heter Øster-Riisøer, Strandsiddere og arbeidsfolk og den andre boken heter Øster-Riisøer, På Randvigs grund . Der står en god del av tidligere beboere i byen omtalt. Om jeg husker rett står det også omtalt en Fleming Madsen, mener han skulle være dansk . Har dessverre ikke bøkene, har bare lånt dem for en tid tilbake. Kanskje noen andre har bøkene og kan sjekke for deg :) Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp.

 

Når det gjelder Carl Fredrik Sternberg har jeg samlet det meste om han, så det er opphavet hans jeg prøver å finne. På en slektstavle er "Bastian" f. 1668 som far, men mer enn dette har jeg ikke...

 

Har bestilt bøkene som AnneL referer til på biblioteket.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.