Gå til innhold
Arkivverket

Etterkommere av Anders Nielsen og Randi Christiansdatter, Oslo


Ellinor Elise Simensen
 Del

Recommended Posts

Anders Nielsen og Randi Christiansdatter gift i Domkirken i Oslo 7 desember 1836.

 

Barn:

Betzy Andersdatter, født 6 oktober 1837

Christian Qvisling Andersen, født 14 september 1839

Niels Claudius Andersen, født 18 april 1842

 

Alle barna er døpt i Garnisonsmenigheten i Oslo.

 

Hvor ble det av denne famililen?

Noen som har informasjon?

 

Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld legger jeg inn noen lenker til informasjonen du har:

 

Anders var 'Provisor No 13 ved Arsenalet' står det ved dåpene:

 

Betzys dåp transkribert: http://digitalarkive...0828&merk=10828

 

Christian Qvislings dåp transkribert: http://digitalarkive...&merk=5619#ovre

 

Nils Claudius sin dåp i 1842:

Oslo fylke, Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 8 (1842-1859), Fødte og døpte 1842, side 12.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-15

(nr. 54)

 

Ved vielsen står det i tillegg at Anders er født i Nes på Romerike og Randi i Slidre:

Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 19 (1828-1847), Ekteviede 1836, side 412-413.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-214

(nr 3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke har oversett dem, har jeg ikke funnet barna konfirmert i Garnisonsmenigheten.

 

Heller ikke har jeg funnet familien i listene til Norway Heritage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke har oversett dem, har jeg ikke funnet barna konfirmert i Garnisonsmenigheten.

 

Heller ikke har jeg funnet familien i listene til Norway Heritage.

 

Jeg har heller ikke funnet barnas konfirmasjoner i Garnisonsmenigheten.

Ser at familien er bosatt i Øvre Slottsgate ved barnas dåp. Her står bemerkningen Rode 4. Mulig de kan være konfirmert i en annen kirke.

Finner en Betzy Andersdatter i Sandakerveien 25 i Oslo i FT-1875. Mulig dette kan være datteren.

 

Ellers ingen spor etter andre familiemedlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hele familier er utelatt fra tellinger er jo kjent, men om de lever, burde de vel dukke opp i noen av dem? :unsure:

Enten har flere av dem dødd tidlig; familien kan ha blitt splittet opp og om de ikke benytter alle navnene, er det flere å velge mellom, eller så har de emigrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hele familier er utelatt fra tellinger er jo kjent, men om de lever, burde de vel dukke opp i noen av dem? :unsure:

Enten har flere av dem dødd tidlig; familien kan ha blitt splittet opp og om de ikke benytter alle navnene, er det flere å velge mellom, eller så har de emigrert.

 

Ifølge en oversikt jeg har fra Oslo, tilhørte Øvre Slottsgate: Johannes Krets eller Vor Frelsers Kreds.

Skal lete litt der etter mulige konfirmasjoner eventuelt dødsfall.

Ja, det er mange muligheter å velge mellom og vanskelig å finne den rette i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal fortsette å lete litt, jeg også.

 

Jeg sakser fra Mads Ramstads innlegg (lenke i innlegg #7):

"Provisorordningen er en av flere måter kongen vervet soldater til tjeneste; i dette tilfelle ekstramannskaper til artilleritjeneste i garnisonsbyene. Provisorene er håndverkssvenner som verves mot at de får kongelig privilegium til å være selvstendige håndverkere i konkurranse med laugene."

 

Han henviser til boka han har skrevet om "Soldat og håndverker. Spenninger mellom militære og sivile næringsrettigheter i garnisonsbyene på 1700-tallet", utgitt av Tingbokprosjektet i 1996.

 

Da kan jo Anders ha vært håndverker på hvilket som helst område, og kanskje er dette ham i 1865? Kobberarbeider og enkemann og født i Nes med alder som angitt ved vielsen: http://digitalarkive...merk=29508#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange personer, Solveig. Hvor mange bodde egentlig i hovedstaden da? Jeg finner ikke igjen opplysninger om folketallet i Kristiania på den tiden, jeg mener å ha funnet en slik oversikt engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant også Christian Qvisling Andersen konfirmert i Vor Frelsers menighet i 1854. Broren har jeg ikke funnet, så det er mulig han døde som liten. Virker som det er den rette Anders Nielsen som er enkemann i FT-1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant også Christian Qvisling Andersen konfirmert i Vor Frelsers menighet i 1854. Broren har jeg ikke funnet, så det er mulig han døde som liten. Virker som det er den rette Anders Nielsen som er enkemann i FT-1865.

 

Ser forresten at barna står med Nielsen som etternavn ved konfirmasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Forsvarsbygg: "Ligger på tomten etter Mynten, Christian 4's myntverksted fra 1638, som ble revet i 1868 og som ga navn til Myntens bastion og senere til Myntgaten." (De må ha skrevet feil år for riving, for alle andre steder står det 1695, som Berit skriver.)

 

Bernt C. Lange har skrevet en bok om 'Mynten' på Akershus verksted-bastion-gate

http://books.google.no/books/about/Mynten_p%C3%A5_Akershus_verksted_bastion_gat.html?id=fhNUtwAACAAJ&redir_esc=y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.