Gå til innhold
Arkivverket

Ågot Torgeirsdatter f.ca.1670 i Aurskog,Akershus og hennes forfedere.


Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Jeg har problem med kildene. Jeg leter og leter i kirkebøker og skifter.

Dette har jeg samlet ved hjelpe av bygdebøker og lenker fra forskjellige sider på internett.

Er det noen som kan bekrefte noe om disse?

 

Ågot Torgeirsdatter (Nadheim?) f. ca.1670 d. 23.03.1741 på Berger i Aurskog.

 

Gift 1g. (ca.1695) med Peder Arvesen (Berger i Aurskog og Skogvold i Skedsmo)

Barn: Hans(1693), Berte(1695) og Torger(1697)

 

Gift 2g.(etter 1700) Gunder Pedersen (1677-1755)

Barn: Syver(1703), Gunhild(1705), Peder(1709) og Ole(1713)

 

Ågots far er: Torger Olsen (Norum?) f.ca.1640 i Sørum d.ca.1697 på Brånås i Skedsmo

Ågots mor er: Berte Syversdatter f.ca.1643 i Skedsmo d.ca.1718 på Brånås. Datter av Syver Lokshaug (?)

 

Torgers far er: Oluf Borgersen (Norum? i Sørum) (ca.1600-1670)

Torgers mor er: Ågot Christoffersdatter (Frogner) f.ca.1615 på Foss i Nannestad d.før 1684. Datter av Christoffer Torgersen Frogner (1570-????)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrevet mye om denne slekta i årbøkene for Romerike historielag. helt tilbake årbok 1978 bind X har jeg skrevet om Skedsmobonden som jordeier. Årbøkene ligger visstnok på nettet.

Enda mer får du fra bygdebøkene bl.a Sørum bygdebøker v. J E Horgen. Her får du fyldig opplysning om slekta fra Norum ( bd. 1)hvor Torger kommer fra. Bygdebok nr. 5 som vedrør Frogner sogn kommer 10 november dette året og omhandler gårdene Frogner og Børke. I min artikkel fra 1978 må jeg samtidig si at Kristoffer Torgersen Frogner kan ikke i dag gå god for patronymikon "Torgersen" ikke dokumentert. Han kan også blitt gm. enke etter sin forløper Torger Frogner (nevnt i hyldningen 1591) og på den måten brakt Torgernavnet inn i slekten. Kristoffer Frogners eldste datter Ågot er sikker nok (gm. Ola Norum), og hun blir da bestemor til din Ågot fordi hun er datter av Torger Olsen Norum som kjøpte Berg i Skedsmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg gjetter på at Ågot Torgeirsdatter og Peder Arvesen ble gift i år 1690. I hvert fall så nevnes det i skiftet som Ågot og andre ektemann Gunder holdt i levende live i 1739 et sølvstøp med initialene "P.A.S.A.T.D 1690".

 

Det er mulig jeg har noe mer info også. Må sjekke litt nærmere.

 

Men ble nysjerrig på om du har noen kilder til opplysningene omkring Torgeir Olsen og Berte Syversdatter? Lurer særlig på opplysningene om at Berte Syversdatters far kan ha vært Syver Lokshaug, at Oluf Norum skal ha hatt farsnavnet Borgersen - og at Ågot Kristoffersdatter skal ha blitt født på Foss i Nannestad.

 

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Per Otto. Jeg skal søke opp årbøkene. Bygdebøkene er bestilt.

 

Hei Håkon. Du får følge med på denne tråden for det jeg spør her om er kilder/bekreftelser om det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inge Nygård hjalp meg med skifte.

 

Det vil si att barna var andeledes fordelt mellom 1. og 2. ektemann enn mitt oppsett.

følge skiftet hadde Aagot 5 barn fra hennes første ekteskap:

 

Hans Pedersen (44), som var gift og bodde på "Braanaas" (Skedsmo)

Torgier Pedersen (39), som var gift og bodde på "Skougwold" (Skedsmo)

Syver Pedersen (36), som var gift og bodde på "Søndre Berger" (Aurskog)

Berte Pedersdtr., som var gift med Torgier Michelsen, og bodde på "Schøyen" (Nittedal)

Gunild Pedersdtr., som var gift med Hans Clemmetsen og bodde på "Aarnæs" (Fet)(Rælingen)

 

samt to barn i siste ekteskap:

Peder Gundersen (30), som var gift og bodde på "Jahr" (Aurskog)

Ole Gundersen (25)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ågot kan være fra Løken i Høland. Der finnes det en gård som heter Naddum.

 

Ja det stemmer.

 

Per Otto Ask skriver i #8 om Skedsmo-bonden som jordeier, men her begynner jeg å oppdage at det er en "familie" som har grener både forover og bakover (og eierskap) i gårder i Aurskog/Høland,Nittedal ,Gjerdrum, Skedsmo, Fet, Rælingen,Sørum og Nannestad.

 

Er det noen som har kommentarer eller informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horgen: Sørum bygdebok (utgitt 2003) bd 1 side 247 en fyldig redegjørelse om de eldste ledda på Østre Norum.. Boka er ikke på nett, men her står det bl.a TORGER OLSEN ca 1640-1697 HAR DATTERA ÅGOT GM. PEDER ARVESEN NORDRE BERGER, AURSKOG.

Hvis det er henne du leiter etter så får du en fyldig redegjørelse om denne slekta i dette bindet.

mvh POA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.