Gå til innhold
Arkivverket

Hva betyr det at Fattigkassen er oppført som pårørende yrke?


Karoline
 Del

Recommended Posts

Jeg søker i folketellingene etter personene knyttet til et bestemt bygg i Bergen.

i 1891 står det oppført at det bor en skreddermester der, samt hans kone og en rekke barn. Husfaren er bare oppført med skreddermester som yrke, men på konen står det under kolonnen pårørende yrke: "Skræddermester i Aalesund Fattigkassen"og på alle barna står det i samme kolonne: "helt af Skræddermester Fattigk."

 

Er det noen som kan avkode dette for meg? Betyr det at husfar jobbet som skreddermester, men konen og alle barna fikk understøttelse fra fattigkassen?

 

Tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker i folketellingene etter personene knyttet til et bestemt bygg i Bergen.

i 1891 står det oppført at det bor en skreddermester der, samt hans kone og en rekke barn. Husfaren er bare oppført med skreddermester som yrke, men på konen står det under kolonnen pårørende yrke: "Skræddermester i Aalesund Fattigkassen"og på alle barna står det i samme kolonne: "helt af Skræddermester Fattigk."

 

Er det noen som kan avkode dette for meg? Betyr det at husfar jobbet som skreddermester, men konen og alle barna fikk understøttelse fra fattigkassen?

 

Jeg antar at du tenker på disse personene i Stenkjældergaden.

 

Opplysningene i rubrikken Yrke er antakelig hentet fra originalkildens spørsmål nr. 10: For de i selvstændig eller i underordnet Stilling Erhvervende: Erhvervsgren (Hovednæring, Bierhverv) og stilling i samme. Mikael Olsen Frøisland er da vel da oppført som Skræddermester.

 

Opplysningene i rubrikken Pårørande yrke er antakelig hentet fra originalkildens spørsmål nr. 11: For de af Andre helt eller delvis Forsørgede: Forsørgerens livsstilling. Jeg oppfatter det da slik at Anne Lorentze Frøisland og barna dels er forsørget av skreddermesteren og dels er forsørget av fattigkassa. For barna er det spesifisert at dette til sammen forsørger dem helt.

 

For Mikael Olsen Frøisland er det i rubrikken Merknad registrert Aalesund. Jeg vet ikke sikkert, men opplysningen kan være hentet fra originalkildens spørsmål nr. 15: For de midlertidigt Fraværende: antakeligt Opholdssted.

 

Hvordan originalkilden ser ut, ser du ved å velge en tilfeldig personseddel i en tilfeldig kommune blant kommunene der FT1891 er skanna. Bergen er så langt ikke skanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.