Gå til innhold
Arkivverket
Tom Larsen.

Fredrikke Hagerup,

Recommended Posts

Tom Larsen.

På et bruktmarked i dag fant jeg et gammelt foto av ei Fredrikke Hagerup, (sept 1904, Fotograf Karl Anderson i Christiania.) Lurer litt på hvem hun var, er hun identisk med den F.H. som bodde 1900 i Harbitz gate 18 i Oslo, datter av Francis og Fredrikke Hagerup. Er det noen som har en slektsbok på familien Hagerup som kan sammenligne fotografiet.

post-3544-0-80025900-1379166154_thumb.jpg

post-3544-0-67932300-1379166196_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tom Larsen.

For moro skyld har jeg lekt litt med fargeblyantene, legger ved en håndfarget versjon av bildet, Hva synes brukerne er det ok å gjøre det.

post-3544-0-48884900-1379181241_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

Fint bilde.

 

Fredrikke født i 1883 var ganske riktig datter av statsminister, professor Georg Francis Hagerup 1853-1921 og Fredrikke Dorthea Bødtker 1853-. Mye fint folk bakover.

 

Såvidt jeg vet hadde hun bare søstre (Sophie, Aagot, Fanny Nicoline, Signe og Ingeborg).

 

Fredrikke var også navnet til Fredrikkes mormor (Fredrikke Sophie) gift med byfogd Job Dischington Bødtker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tom Larsen.

Leif, Takk for tilbakemeldingen, glad du likte bildet, jeg synes det er moro å legge på litt farger, blir litt mere liv i bildene. Tom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

Jeg oppdager litt uenighet om når Georg Francis Hagerup døde. I Borreminne 2005 opplyses at han døde rett etter at han kom tilbake til Norge fra Stockholm - i februar 1921, men i Eidsvollsmennene - familieskjema for Georg Francis Hagerup nevnes han død i mai 1921 og begraves 13. mai 1921 på Vår Frelsers gravlund.

 

Se http://borreminne.hi.../17-hagerup.htm

og http://data.eidsvoll...e=Eidsvollsmenn

 

Forklaringen er kanskje så enkel som at begravelser på gravlunden vanligvis ikke skjer om vinteren pga tele i bakken, men f.eks. i mai.

.

Har noen funnet selve begravelsen i Oslo ? Jeg er usikker på hvilken kirke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tom Larsen.

Leif, Takk igjen for din oppdatering, I Oslo skifteretts dødsfallsregister er han nevnt som død 8/2-1921. Tom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

Flott å få datoen. Takk for det.

 

Jeg håper vedkommende som har ansvaret for "Eidsvollsmennene etterkommere" er innom denne tråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tom Larsen.

Leif, her er en note fra Nordre Bergenhus Amtstidende lørdag 12 febr.1921. Tom

post-3544-0-06056300-1379278580_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tom Larsen.

Siden statsminister Hagerup var med i siste post legger jeg ved for moro skyld et raskt håndfarget bilde av hand også.

post-3544-0-02422500-1379282005_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag T. Hoelseth

Leif, Takk igjen for din oppdatering, I Oslo skifteretts dødsfallsregister er han nevnt som død 8/2-1921. Tom

8. februar 1921 er da også datoen som gjengis i alle leksikonverk jeg har sjekket i kveld. Men henvisningen til mai 1921 kan jo ha vært en tastefeil.

 

DTH

 

Fint bilde.

 

Fredrikke født i 1883 var ganske riktig datter av statsminister, professor Georg Francis Hagerup 1853-1921 og Fredrikke Dorthea Bødtker 1853-. Mye fint folk bakover.

 

Såvidt jeg vet hadde hun bare søstre (Sophie, Aagot, Fanny Nicoline, Signe og Ingeborg).

 

Fredrikke var også navnet til Fredrikkes mormor (Fredrikke Sophie) gift med byfogd Job Dischington Bødtker.

Her er familiegraven: http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/1248

 

DTH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tom Larsen.

Dag, takk for linken til graven. Tom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

8. februar 1921 er da også datoen som gjengis i alle leksikonverk jeg har sjekket i kveld. Men henvisningen til mai 1921 kan jo ha vært en tastefeil.

 

DTH

Takk for lenken til graven.

 

Jeg nevnte i #3 "Fredrikke var også navnet til Fredrikkes mormor (Fredrikke Sophie) gift med byfogd Job Dischington Bødtker" og fant etterpå at Fredrikke Sophie var født Sejersted. Dette ga meg en aha-opplevelse for jeg kom på at i min oldemor Emilie Richter (gift Frich) sin bok "Minner fra et langt og lykkelig liv" http://wangensteen.n...terFrichocr.pdf skriver en del om oberst Friderich Christian Sejersted i Stjørdal. Jeg legger ved et bilde av noe av det hvor det bl.a. fremgår at en av hennes faddere var oberstinne Sejersted (Margrethe Jacobsen Lund) og at hennes bestefar, kirkesanger Ole Augustinussen Wang kjøpte Mæle gård av oberst Sejersted (som ble blind). Da dette ble skrevet lang tid senere, så knyttes vel opplysningen om at obersten var blind til hans eldre år.

 

Obersten hadde bl.a. sønnen Johannes Mathias Sejersted 1797-1886 gift med Fredrikke Dorothea Heyerdahl 1800-1867 som er foreldrene til Fredrikke Sophie.

post-639-0-46134400-1379320897_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tom Larsen.

Leif, tusen takk for masse info, Tom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.