Gå til innhold
Arkivverket

Fredrikke Hagerup,


Tom Larsen.
 Del

Recommended Posts

På et bruktmarked i dag fant jeg et gammelt foto av ei Fredrikke Hagerup, (sept 1904, Fotograf Karl Anderson i Christiania.) Lurer litt på hvem hun var, er hun identisk med den F.H. som bodde 1900 i Harbitz gate 18 i Oslo, datter av Francis og Fredrikke Hagerup. Er det noen som har en slektsbok på familien Hagerup som kan sammenligne fotografiet.

post-3544-0-80025900-1379166154_thumb.jpg

post-3544-0-67932300-1379166196_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint bilde.

 

Fredrikke født i 1883 var ganske riktig datter av statsminister, professor Georg Francis Hagerup 1853-1921 og Fredrikke Dorthea Bødtker 1853-. Mye fint folk bakover.

 

Såvidt jeg vet hadde hun bare søstre (Sophie, Aagot, Fanny Nicoline, Signe og Ingeborg).

 

Fredrikke var også navnet til Fredrikkes mormor (Fredrikke Sophie) gift med byfogd Job Dischington Bødtker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdager litt uenighet om når Georg Francis Hagerup døde. I Borreminne 2005 opplyses at han døde rett etter at han kom tilbake til Norge fra Stockholm - i februar 1921, men i Eidsvollsmennene - familieskjema for Georg Francis Hagerup nevnes han død i mai 1921 og begraves 13. mai 1921 på Vår Frelsers gravlund.

 

Se http://borreminne.hi.../17-hagerup.htm

og http://data.eidsvoll...e=Eidsvollsmenn

 

Forklaringen er kanskje så enkel som at begravelser på gravlunden vanligvis ikke skjer om vinteren pga tele i bakken, men f.eks. i mai.

.

Har noen funnet selve begravelsen i Oslo ? Jeg er usikker på hvilken kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif, Takk igjen for din oppdatering, I Oslo skifteretts dødsfallsregister er han nevnt som død 8/2-1921. Tom

8. februar 1921 er da også datoen som gjengis i alle leksikonverk jeg har sjekket i kveld. Men henvisningen til mai 1921 kan jo ha vært en tastefeil.

 

DTH

 

Fint bilde.

 

Fredrikke født i 1883 var ganske riktig datter av statsminister, professor Georg Francis Hagerup 1853-1921 og Fredrikke Dorthea Bødtker 1853-. Mye fint folk bakover.

 

Såvidt jeg vet hadde hun bare søstre (Sophie, Aagot, Fanny Nicoline, Signe og Ingeborg).

 

Fredrikke var også navnet til Fredrikkes mormor (Fredrikke Sophie) gift med byfogd Job Dischington Bødtker.

Her er familiegraven: http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/1248

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8. februar 1921 er da også datoen som gjengis i alle leksikonverk jeg har sjekket i kveld. Men henvisningen til mai 1921 kan jo ha vært en tastefeil.

 

DTH

Takk for lenken til graven.

 

Jeg nevnte i #3 "Fredrikke var også navnet til Fredrikkes mormor (Fredrikke Sophie) gift med byfogd Job Dischington Bødtker" og fant etterpå at Fredrikke Sophie var født Sejersted. Dette ga meg en aha-opplevelse for jeg kom på at i min oldemor Emilie Richter (gift Frich) sin bok "Minner fra et langt og lykkelig liv" http://wangensteen.n...terFrichocr.pdf skriver en del om oberst Friderich Christian Sejersted i Stjørdal. Jeg legger ved et bilde av noe av det hvor det bl.a. fremgår at en av hennes faddere var oberstinne Sejersted (Margrethe Jacobsen Lund) og at hennes bestefar, kirkesanger Ole Augustinussen Wang kjøpte Mæle gård av oberst Sejersted (som ble blind). Da dette ble skrevet lang tid senere, så knyttes vel opplysningen om at obersten var blind til hans eldre år.

 

Obersten hadde bl.a. sønnen Johannes Mathias Sejersted 1797-1886 gift med Fredrikke Dorothea Heyerdahl 1800-1867 som er foreldrene til Fredrikke Sophie.

post-639-0-46134400-1379320897_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Fredrikke Hagerup var tanten til min mormor Fredrikke Dorothe Signe, hennes mor het Fanny Nicoline og var søsteren hennes, morsomt... jeg heter Fanny, flott bilde. Jeg ser at det er skrevet bak bildet hoff fotograf. Jeg husker det ble fortalt at en tante arbeidet på slottet, tror det var kammerpike hos Dronning Maud hvis jeg ikke tar feil. Har noen brev her også som er stemplet fra stocholm den norske kongelige deligasjon 19.01.19 tror jeg det er stemplet. Det er fra en av søstrene som forteller at prinsesse Victoria og  Fredrikke Hagrup (fra dette bildet )har vært ute for å kjøpe kåpe, det er sendt til min oldemor Fanny. Klarer ikke legge ved bildet av frimerket, kanskje det har verdi.... 

Endret av fanny.evensen@gmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.