Gå til innhold
Arkivverket

Savner svar på e-post


Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Det falt bort i fjor etter en forumprogramvareoppdatering og moderator er klar over det.

Se også: http://forum.arkivve...r/#entry1520045

 

Se innlegg #3 i tråden Tips om ulike funksjoner og redigeringsmuligheter i forumene for hvordan en stiller inn dette: http://forum.arkivve...t/#entry1525301

 

Det hadde vært fint om DA kunne informere alle brukerne av forumet av dette snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som moderatoren i den lenken Anne-Lise henviser til mener varselsystemet fungerer. Jeg mener og huske at det var to problemstillinger; den første var at man etter oppdateringen av forumprogramvaren ikke fikk varsler i det hele tatt. Dette er etter det jeg kan se ordnet. Jeg får varsler både via det interne meldingssystemet og som ekstern epost. Den andre problemstillingen er den som (ihvertfall for meg) enda ikke fungerer: nemlig at lenken til emnet varselet omtaler ikke fungerer. Når jeg får varsler må jeg selv lete opp det aktuelle emnet. Ikke noe stort problem, men unødig uansett.

 

Tidligere var det ikke så nøye for meg fordi jeg var inne på forumet flere ganger daglig uansett. Men akkurat nå kan jeg ikke, av forskjellige grunner, besøke forumet daglig og da er plutselig varselsfunskjonene blitt viktigere for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ken,

 

Nei, det han mente var at han var blitt gjort oppmerksom på at jeg hadde lagt ut en tråd om det og at han syntes det var tilstrekkelig informasjon til dem og til forumet. Etter mitt syn er det ikke det.

 

Det er IKKE ordnet for alle brukerne at de skal få epostvarsel. Trådstarters spørsmål dokumenterer jo dette. Manglende varsling gjelder både nye og 'gamle' brukere.

 

Snart lager jeg en lenkesamling av alle de eksemplene det har vært hvor personen ikke har fått varsel om at det er svar, for jeg synes det er tungvint å opprettholde kommunikasjon når ingen svarer... Moderator har også fått spørsmålet på epost om hvordan standardinnstillingene for varsling er ved oppretting av nye brukere her i forumet. Min erfaring er at de fleste nye ikke får epostvarsel, men får med seg svar fordi de går inn på tråden. Legger en derimot inn et innlegg etter et par dager, er det ofte ikke noen respons.

 

Det er nettopp dette jeg synes er så trist, for siden også epostmuligheten er tatt bort, kommer en nesten ikke i kontakt med vedkommende. Jeg har sendt PM til flere, som da svarer etterpå at de ikke har fått epostvarsel. Vi ser av og til at noen har funnet en gammel tråd ved googling og de registrerer seg på forumet, for å komme i kontakt med trådstarter, som de kanskje er i slekt med. Bare tilfeldigheter gjør at trådstarter oppdager henvendelsen, for det kan ha gått et år eller to i mellomtiden og vedkommende er kanskje opptatt av annet enn slektsgransking.

 

I gamleforumet var det også flere tråder hvor diskusjonen pågikk over lang tid og svarinnleggene ikke kom med en gang, men først etter noen dager. En må kunne ha slike samtaler også og forvente at varselfunksjonene fungerer.

 

Den andre delen av problemet som oppsto i april / juni 2012, er at epostvarselet ikke har lenke til det nye innlegget i tråden. Det står bare getnewpost og ikke nummeret på innlegget. Dette problemet er fremdeles uløst. Det er ikke så viktig, synes jeg, for en finner saktens igjen tråden fra profilvalget Emner jeg følger, om det ikke lenger befinner seg på de første par sidene i forumet.

 

Det er verre, synes jeg, at en ikke vet at noen snakker til deg... At tekniske forhold, skal gjøre at forummedlemmer blir gjenstand for andres irritasjon, er jo ganske urettferdig. At innlegg i en tråd blir varslet, synes jeg er så viktig, at jeg nå vil be moderator om tilbakemelding på spørsmålene jeg har stilt.

 

(Jeg har lagt lenke i signaturen min til tråden med Tips om innstillinger og funksjoner i forumet og der står det hvordan en stiller inn slik at en får epostvarsel, blant flere andre nyttige tips.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er klart at om varslene ikke fungerer så må moderator ordne opp i det. Jeg får som sagt både epostvarsler og internvarsler for emner jeg følger og det var i grunnen derfor jeg trodde at det bare var lenkene som ikke fungerte nå. Jeg har ikke hatt så mye bruk for funksjonaliteten tidligere så jeg har ikke testet så veldig mye; kanskje viser det seg at det bare fungerer sporadisk også for meg når jeg nå begynner og benytte denne funksjonen litt mere. At det tilsynelatende fungerer for meg og ikke andre er jo mystisk. At noe er feil er jo tydelig; dette emnet har kommet opp noen ganger nå og fremdeles er det tydeligvis mange som sliter. Jeg venter også spent på og høre hva moderatorenes svar på spørsmålene dine er.

 

Kan det tenkes at man må trykke knappen "Følg dette emnet" over første innlegg i de emnene man vil ha varsler for at det skal fungere og at det er noe kluss med avhukingsknappen for "Abonner på alle emner jeg svarer i" i kontrollpanelet? Det er ihvertfall slik jeg mottar varsler; jeg huker av for "Epost" under "Varslingsmetode for svar til fulgte emner" under "Varselsinstillinger" i kontrollpanelet. Deretter trykker jeg knappen "Følg dette emnet" for alle emner jeg ønsker varsler. Som sagt jeg har ikke testet så jeg vet ikke hvor robust det er og om det får med seg alle innlegg eller bare fungerer sporadisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du behøver ikke trykke på Følg dette emnet, når du har de innstillingene du beskriver i kontrollpanelet. (Hake ved Abonner på alle emner jeg svarer i og hake ved epost som varslingsmåte) Da går alt dette automatisk og det vil fortsette å fungere inntil det eventuelt går like galt med en annen forumoppdatering i fremtiden. Det er imidlertid ikke alle som har oppdaget at disse innstillingene ble nullet ut i fjor, så om en ikke stiller inn på nytt, er kanskje det beste rådet at en skal trykke på Følg dette emnet. Selv trykker jeg bare på Følg dette emnet, når jeg ikke selv deltar i tråden, men er interessert i emnet.

 

Nye brukere som er vant til å delta på andre fora, som bruker liknende programvare, er imidlertid vant til epostvarsler ved nye innlegg, så det beste ville jo være om DA får laget nye standardinnstillinger ved oppretting av bruker, så brukerne ikke må gjøre dette annerledes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg forresten spørre deg om du får epost om nye innlegg i denne tråden, Ken? Over første innlegg, til høyre for Slutt å følge dette emnet-knappen, står det et 2-tall, som viser at det er bare trådstarter og jeg som følger emnet. (Navn kommer fram ved å trykke på ikonet ved tallet) Jeg er usikker på om dette tallet stemmer, eller om du, selv om du ikke står oppført der, likevel mottar varsel om nye innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke selv huket av for "Abonner på alle emner jeg svarer i" så om det fungerer for meg vet jeg ikke. Jeg har ikke mottat varsler for dette emnet men jeg har heller ikke klikket knappen "Følg dette emnet" for dette emnet, så tallet stemmer nok. Jeg har sjekket tilbake flere ganger i løpet av dagen så det er derfor jeg har svart i emnet. For og unngå mye epost fra forumet følger jeg bare emner av spesiell interesse i forbindelse med slektsdatabasen min. :)

 

EDIT: Nå klikket jeg knappen for varsel så da får vi se om det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg det er bedre å ha huket av Abonner på alle emner jeg svarer i, (for å sikre automatikk i å få varsel) og heller trykke Slutt å følge dette emnet-knappen i de tilfeller en ikke lenger trenger å bli varslet. Det vil overstyre automatikken i det enkelte tilfellet uten generelt å endre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ihvertfall varsel (både epost og internmelding - begge er samme meldingen):

 

[savner svar på e-post] Melding om nytt innlegg

  • Sendt: i dag, 13:34

  • Ken V. Nordberg, Anne-Lise Hansen har nettopp skrevet et innlegg i et emne med tittelen "Savner svar på e-post" som du abonnerer på.
    ----------------------------------------------------------------------
    (Det er mulig jeg sendte siste innlegg før du endret..)
    ----------------------------------------------------------------------
     
    Du kan lese emnet her: http://forum.arkivve...view=getnewpost
     
    Hvis du har satt opp abonnement på alle nye innlegg i denne tråden vil du få flere varsel når det kommer nye innlegg. Du vil kun motta en epost mellom hver gang du besøker forumet. Dette for å unngå at vi fyller opp innboksen din med epostvarsel.
     
     
    Du kan stoppe automatisk varsel av nye innlegg ved å logge inn i kontrollpanel og klikke på "Tråder abonnert på"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror nok at innstillingene virker, når man først har gjort dem, men de som ikke har noen innstillinger etter at de ble nullet ut, må bare sjekke dem, så de fungerer slik det var i ment i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer nok. At instillingene ble nullet ut ved forrige(?) oppdatering er jo synd, og at det heller ikke fungerer som det skal er synd og jeg håper moderator har dette på sin gjøremålsliste. Når det gjelder og automatisk huke av denne knappen for epostvarsel til nye brukere, så spørs det om dette kanskje kan karakteriseres som spam. Nå kjenner jeg ikke regelverket, men her i USA mener jeg at brukere må "opt-in" for slike varlser. Kanskje kan man legge dette inn som en del av avtalen man godtar når man registrerer seg som bruker?

 

For meg har det fungert bra og bare klikke "Følg dette emnet" for emner jeg er spesiellt interessert i (inkludert egne emner), men det er klart; funksjonen er jo bare nyttig dersom brukerne vet at den finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... nå så jeg noe enda verre: jeg huket av for knappen "Abonner på alle emner jeg svarer i" og "Umiddelbar" og plutselig er listen over "Innhold jeg følger" tom bortsett fra fire gamle emner fra langt tilbake. Det ser ut til at systemet automatisk fjernet varselsabonnementet mitt for alle emnene (inkludert dette som jeg la til for bare en halv time tilbake) bortsett fra fire gamle emner. Dette er jo veldig trist for nå mistet jeg alle disse gamle abonnementene... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg oppdaget at det ikke kom epost i fjor sommer, sjekket jeg innstillingene og huket av på nytt for Abonner på alle emner jeg svarer i.

Jeg mistet ikke noen emner jeg inntil da hadde på den listen. Det var synd om dette er permanent, Ken. Håper virkelig det bare er midlertidig og at emnene dukker opp igjen på listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig merkelig. Mange av emnene på listen var emner jeg selv hadde startet så jeg finner nok tilbake til flesteparten av dem uansett. Forhåpentligvis var dette bare en uheldig "glitch". Men hvorfor i all verden skulle 4 gamle emner (over ett år gamle) bli liggende igjen? Uansett, beklager, det var ikke meningen og ta over emnet, la oss se hva moderator har og si om spørsmålene dine nå han/hun eventuelt dukker opp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde du sikkert det avkrysset inntil det ble nullet ut i april eller juni i fjor.

 

Dette antar jeg du vet bedre enn meg, men arkivverket: " Ken V. Nordberg" og 'flere resultater fra forum.arkivverket.no. viser mange av dem, kanskje alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å velge Abonner på alle emner jeg svarer i, 'trykkes' automatisk Følg dette emnet. Siden du hadde dem trykket inn fra før (manuelt), 'trykket' den inn knappen som nå het Slutt å følge dette emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok hende det er det som har skjedd. Jeg kunne imidlertid sverget på at jeg har brukt "Følg dette emnet" knappen ganske så flitiig. Ihvertfall vet jeg med 100% sikkerhet at jeg brukte nettopp den knappen for dette emnet, og nå følger jeg plutselig ikke emnet lengre... Men som du sier, ett lite Google søk eller søk her på forumet finner nok igjen de fleste.

 

EDIT: Misforsto deg kanskje, hvis "Abonner på alle emner jeg svarer i" automatisk klikker knappen "Følg dette emnet" så er det kanskje logisk at det motsatte skjer når man fjerner haken for "Abonner på alle emner jeg svarer i". Det er kanskje det som skjedde da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke annet, er det jo en viktig erfaring å bringe videre til andre, synes jeg.

 

Det virker som det er tryggest å ha Abonner på alle emner jeg svarer i avhuket, for dersom en på et av emnene trykker knappen

Slutt å følge dette emnet, så innvirker ikke dette forøvrig på automatisk abonnement og varsling, men omvendt skjer altså det du nettopp opplevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Henter opp (forhåpentligvis) denne, som test på om emnet kommer øverst og med håp om svar fra forumadministrator.

 

Forumadministrator leser nok ikke nødvendigvis spørsmål i dette forumet. Jeg har tipset administratorene om at flere venter på svar om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.