Gå til innhold
Arkivverket

USA hjelp - Charles (Karl) Thidemand Thompson


haugland
 Del

Recommended Posts

Jeg har arbeidet med denne saken i mange år og mye opplysninger har jeg fått med god hjelp av brukere på dette nettet, men i det siste har det stått stille. Har brukt mange timer på alle, for meg kjente, nettsider i USA, men uten å komme videre.

Historie og bakgrunn har vært oppe på debattforumet gjenom mange år, men det har ingen hensikt å gå tilbake til disse, derfor skisserer jeg de opplysninger som er relevante nedenfor:

Historien er kort fortalt: Jeg leter etter opplysninger om Charles (Karl) Tidemand Thompson (Thomsen)og hans sønn Carl Thidemand Thompson. Kona Betty har jeg funnet tilbake til i NY i FT av 1940.

Charles sr var født i Larvik 7 Des 1887 av foreldre Jørgen Thomsen og hustru Thora Elise f Waale. Charles emigrerte fra Havre, Frankrike 23 Mai 1912 og ankom Port of St Andrews (senere Panama City Fl) 3 July 1912 ombord på fartøyet Remonstrant. Bosatte seg på Island Heights NJ., og arbeidet der som Capt på Atkinson familiens yacht(eierne av Victor Talking Maskin, senere RCA).

Giftet seg med Betty Josefine Andersen, f 23 Nov 1896, Gresvik Fredrikstad. Hun ankom US 29 Sept 1911 ombord på Stavangerfjord. Finner også Charles sitt registreringskort for WW I, da bor han fremdeles Island Heights, NJ.

Den 11 Mars 1921 blir Charles US borger 'Certificate of Naturalization No 1382961.

Den 5 Nov 1915 får Charles og Betty en sønn, Carl Thidemand Thompson, dette skjer også mens de ennu bor på Island Heights, NJ

Under folketellingen i 1930 befinner familien seg i Toms River NJ.

En eller annen gang, midt på 1930 tallet) flytter familien, (vet ikke om Carl jr følger med, ryktene sier nei, men at han ble igjen ( ”up North”) til Florida, og i Fl Divorce Index for 1937 er det oppført at Charles og Betty har fått skilmisse, Dade Fl.

I FT 1940 befinner Charles seg i Miami, Dade County Florida, han er der også oppført som Captain på Plesaure Yacht. I samme folketelling så finner jeg at Charles er gift på nytt med en Helen, f i New Jersey (44 år i 1940).

Jeg kjenner godt til fam Thomsen's bevegelser før Charles reiser til USA, så event opplysninger om disse er ikke intr.

 

Det jeg søker er å få opplysniger om følgende:

 

Hva skjer med Charles og Helen i Florida etter 1940, og hva har skjedd med Carl Thidemad Thompson (sønnen) etter FT 1930 ?

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Tidemand,født 7 des 1887.

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Larvik, Ministerialbok nr. I 9 (1884-1904), Fødte barn av dissentere 1888, side 343.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-352

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60609040637.jpg

 

 

Charles Thiedeman Thompson

United States World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 birth: 7 December 1887 Larvig, Norway, Norway draft registration: from 1917 to 1918 Ocean Conuty, New Jersey, United States

 

 

Charles Thidemann Thompson

New York, Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924 residence: Island Hights, N.J. immigration: 14 February 1922

 

 

 

Charles Thideman Thompson

Florida, Divorce Index, 1927-2001 divorce: 1937 Dade, Florida

  • spouse:Betty Elizabeth Thompson

Charlie Thompson, "United States Census, 1940"

 

Name: Charlie Thompson Titles and Terms: Event Type: Census Event Date: 1940 Event Place: Area C, Miami, Election Precinct 69, Dade, Florida, United States Gender: Male Age: 54 Marital Status: Married Race (Original): White Race: White Relationship to Head of Household (Original): Head Relationship to Head of Household: Head Birthplace: Norway Birth Year (Estimated): 1886 Last Place of Residence: Same Place District: 69-76 Family Number: 159 Sheet Number and Letter: 7A Line Number: 24 Affiliate Publication Number: T627 Affiliate Film Number: 631 Digital Folder Number: 005449622 Image Number: 00017 Household Gender Age Birthplace Head Charlie Thompson M 54 Norway Wife Helen Thompson F 44 New Jersey

 

https://familysearch...M9.1.1/VTZF-S5F

View image:

https://familysearch...-XQW:n747268156

 

 

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MNF8-HW4

 

 

 

 

 

?

Charles Thompson

Florida, State Census, 1945 birth: 1889 , , Norway residence: 1945 , Dade, Florida

 

Kona var født i Connecticut

 

 

Name:

 

Helen Thompson Titles and Terms (Original): Titles and Terms: Gender: Female Precinct Number: 065 Precinct: Miami, Dade, Florida Residence Place: , Dade, Florida Age (Formatted): 48y Birth Year (Estimated): 1897 Birthplace: , , Connecticut Race (Original): White Race: White Line Number: 46 GS Film number: 2425182 Digital Folder Number: 4280222 Image Number: 00286

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MNF6-2GW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary !

 

Som du ser over så nevner jeg WW I draft, det har jeg kopi av, reisen Feb 1922 kjenner jeg også til da han var hjemme i Norge i forbindelse med sin fars død, på returen så fulgte hans mor med til USA, og hun ble der i en god del år, men kom hjem rundt 1930 og dør i Oslo !

 

Jeg har også kopi av skilsmissepapiren fra 1937, så det er og bekreftet.

 

Det jeg er usikker på er dette med Florida State Census 1945, det er jo nærliggende å tro at det er rette mannen, men Charles var klart f i Larvik 7 Des 1887, jeg har kopi av hans dåp fra Metodistkirken som viser f år og dåp ! Nå kan det jo ha vært litt slurv med oppføring av f år, da han jo er f helt på tampen av året, og da blir det fort 1888, ser at alder er oppført med 56, så det er absolutt en mulighet, men det en gjerne skulle hatt var event hans kones resultater fra samme FT og så sett om de bodde på samme adr, hvis den står oppgitt !

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

 

Ann-Mary !

Ser at du også har med FT 1940, og den har jeg studert tidligere og det er klart rette mannen, men så sier det stopp hos meg, hvis ikke din henvisning til 1945 Census viser rette mannen, da er en 5 år lengre frem. Ville tro at han ikke beveger seg vekk fra FL senere og at spor må finnes i denne staten frem til hans død !

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary !

 

Jeg finner jo nu at mannen i 1945 FT er den rette ! Han er der med kona Helen, så dette stemmer bra. Jeg klarer ikke å skjønne hvor hun er f, iflg FT 1940 så var hun f i NJ, men her står noe annet !

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg ser at du søker etter Tidemand så det er mulig dette er en annen slekt. Men jeg var en gang på en kirkegård i Brooklynn, N.Y. der fikk jeg se en gravstein med navnet Tiedemann.

Det var Mathias W.Tiedemann og kone Clara D. Piemann. Skulle dette være av interesse så har jeg datoene.

mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel denne du mener,Arild?

 

Mathias W. Tiedemann

Father

New York, Births and Christenings, 1640-1962

  • spouse:Clara Piemann
  • child:Burgess Mathia Tiedemann

 

Matthias William Tiedemann

Father

New York, Births and Christenings, 1640-1962

  • spouse:Clara Dora Piemann Tiedemann
  • child:Clara Matilda Tiedemann

Find a grave.

Matthias William Tiedemann Birth: Apr. 4, 1854 Death: Jan. 13, 1919 trans.gif

 

Family links:

Spouse:

Clara Dora Pieman Tiedemann (1860 - 1923)

 

Children:

William F. Tiedemann (1887 - 1904)*

 

*Calculated relationship Burial:

Green-Wood Cemetery

Brooklyn

Kings County

New York, USA

Plot: Lot 31803, Section 130

Edit Virtual Cemetery info [?]

Created by: T.V.F.T.H.

Record added: Aug 21, 2010

Find A Grave Memorial# 57430564

http://www.findagrav...r&GRid=57430564

 

 

per Green-Wood online database, the following graves are located here:

 

Last Name First Name Burial Date Lot Section

TIEDEMANN CLARA DORA 8/25/1923 31803 130

TIEDEMANN CLARA M. 1/3/1975 31803 130

TIEDEMANN MATTHIAS WILLIAM 1/17/1919 31803 130

TIEDEMANN WILLIAM F. 9/3/1904 31803 130

 

Added by: Michael Towers

8/18/2012

http://www.findagrav...4&PIpi=65584426

 

Matthias W Tiedeman

Head

United States Census, 1910 birth: 1854 Germany residence: 1910 Brooklyn Ward 28, Kings, New York, United States immigration: 1870

  • spouse:Clara D Tiedeman
  • children:Clara M Tiedeman, George S Tiedeman, Le Roy E Tiedeman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det dette er en annen familie.

 

Det skulle være rart om en ikke kunne finne senere opplysninger om Charles, for ikke å snakke om sønnen Carl som ble f i 1915, alle f datoer og årstall her er korrekte basert på opplysninger fra kirkebøker, og Carl's f dato og fødested er fra farens søknad om US statsborgerskap. Alle disse papirene har jeg kopier av !

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være Betty i 1940?

 

 

1940 United States Federal Census

about Betty J Thompson

 

 

 

 

Name:

Betty J Thompson

 

Age:

45

 

Estimated Birth Year:

abt 1895

 

Gender:

Female

 

Race:

White

 

Birthplace:

Norway

 

Marital Status:

Divorced

 

Relation to Head of House:

Guest

 

Home in 1940:

New York, New York, New York

 

Map of Home in 1940:

View Map

 

Street:

2020 Broadway At 69 Street

 

House Number:

2020

 

Inferred Residence in 1935:

New York, New York, New York

 

Residence in 1935:

Same Place

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er Betty har sett denne når 1940 FT ble frigitt. Hun flyttet tydligvis til Ny, og det stemmer også med papirene fra skilsmissen i 1937.

 

Jeg har av og til lurt på om sønnen også kunne ha endt opp der, men har ikke klart å finne han til nu !

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det er Carl (sønnen) som jeg har funnet i Ft fra 1940. Der står det en Charles (faren het jo også Carl, men skrev seg som Charles). Denne Charles er 26 år i 1940, og f i New Jersey. Han er der gift med en Majorie og har to barn, en datter, 2 år, tror det er Synne hun heter (?) og en sønn Charles H 1 år. Jeg har vanskligheter med å se hva denne Charles arbeider med, så hvis noen finner han på 1940 FT så hadde det vært flott å få hjelp her ?

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel denne du mener:

 

Name: Charles Thompson Titles and Terms: Event Type: Census Event Date: 1940 Event Place: Montvale Borough, Bergen, New Jersey, United States Gender: Male Age: 26 Marital Status: Married Race (Original): White Race: White Relationship to Head of Household (Original): Head Relationship to Head of Household: Head Birthplace: New Jersey Birth Year (Estimated): 1914 Last Place of Residence: Haworth, Bergen, New Jersey District: 2-234A Family Number: 120 Sheet Number and Letter: 5B Line Number: 54 Affiliate Publication Number: T627 Affiliate Film Number: 2311 Digital Folder Number: 005461969 Image Number: 00729 Household Gender Age Birthplace

 

Head Charles Thompson M 26 New Jersey

 

Wife Marjorie Thompson F 25 Kentucky

 

Daughter Lynne E Thompson F 2 New Jersey

 

Son Charles H Thompson M 1 New Jersey

 

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/K4P1-D66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra ! Takk for hjelp, det hadde vært stort om det var mulig å finne hans far og mor, for å få en event bekreftelse på om det kan være rette mannen.

 

Ellers så ville jeg vel tro at begge disse barna kan være i live, og der er jo evnt også en mulighet til å finne ut om det kan være den rette personen. Det kan åpne seg noen muligheter her !

 

Mvh

 

Jan-Erling

 

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om denne Charles kan ha vært "draftet" til WWII, han var jo i rette alder og US inførte jo "drafting" i fb med 2. verdenskrig, så det er mulig at han kan finnes der. Jeg har forsøkt å finne ham, men så langt uten hell !

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Charles som jeg nevner i mitt forrige innlegg er sønnen, som var døpt også Carl Thidemad, f 1915. Jeg har skrevet Charles for han også, da jeg ser at faren også kalte seg Charles, selv om han var døpt Carl. Det er ikke uvanlig i USA at Carl blir Charles i vanlig bruk. Jeg har lett etter Carl i NJ over flere år, men aldri funnet noen som kan passe. Når jeg søker Charles så finner jeg den karen som det er ref til i innlegg 12 og 13, her er indikasjonene gode på at det kan være rette mann. Han vil jo i tilfelle ha vært i helt rett alder til event å være reg for mil tj under 2. verdenskrig. Charles sr som var f i 1887, er jo i live i 1945, iflg FT 1945 fra Florida, men der slutter alle spor.

 

Så kort fortalt operere jeg her med 2 Charles (Carl) sr f 1887 og jr f 1915. Det er klart at Carl sr har brukt Charles som sitt vanlige navn, jeg har kopi av hans US pass og der er han også oppført som Charles, på tross av døpenavnet, Carl, så det skulle ikke være så usansynlig at sønnen har fulgt samme praksis !? Hvis Ja, så kan det se ut som den pers ref til i 12 og 13 ovenfor kan være rette mannen. Håper dette ga noe mere klarhet rundt disse personene ?

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange feil i Census. F.år er ofte ca. og kan ha et par års avvik, - fødested er heller ikke alltid korrekt, og det er mange som heter Charles Thompson.

Når det gjelder New Jersey, hvis han ble boende der, er det heller sparsomt med info. som ligger ute. Det varierer voldsomt fra stat til stat.

Har også sett på dødsfall og på Social Security Index - for der er f.datoene som regel registrert, men Carl/Charles f. 5.11.1915 har jeg ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har gjort det samme, sjekket SSI, men inget treff som passer. Dette er en vanskelig sak, men jeg håper med flere i arbeid at en kan dumpe opp i noe som kan gi resultater !

 

Noe helt annet, er du slektning med PØS ?

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det skal jeg gjøre. Har røtter i det samme område selv.

 

Ellers har jeg søkt videre på de 2 x Carl/Charles Thompson. Merkelig at ingen av dem dukker opp på SSDI.

Får tro det legges inn flere opplysninger på Ancestry etterhvert. Har også forsøkt div. Directories/Records hvor f.dato ligger inne, men det har hjulpet lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for din intr ! En el annen gang så må det dukke opp noe, jeg ventet i 10 år, mellom FT 1930 og 1940, for å få bekreftet at Charles sr fortsatt var i FL, besøkte i mellomtiden også ti Miami, Fl for om mulig å finne noe der, men det ga heller ingen resultater. Tror at jeg nok kunne fått noe , der, hvis jeg hadde hatt 1940 opplysningene, og adr fra den gangen !

Jeg hadde også trodd at en el begge skulle dukket opp på SSDI, når jeg ser lønn og stillinger, så ville jeg trodd at de tok ekstra utgiftene ved å dekke seg opp i tilfelle behov !

En får lete videre !

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Forsøker meg litt igjen på dette emne, kanskje noen kan komme videre. ? Jeg står fast, her ! Det er viktig å lese innlegg 2, 11 og 12, da ungår en i tilfelle dobbeltarbeid.

Kan det være mulig å finne Charles sr 2. giftermål med Helen, da kan en finne hennes pikenavn, hun skal være f i Connecticut, og giftermålet må ha skjedd mellom 1937 og 1940 da Charles sr ble skilt i 1937. Fra Ft 1945 så finner en Charles og Helen i Maiami, Fl, så det er vel stor sansynlighet for at en også kan finne dødsfallet, her !?

I innlegg 12 så tror jeg at det er sønnen Carl (Charles jr ?) en finner. Kan en klare å finne noe mere ut av dette ?

 

Jeg håper at noen gode hjelpere kan komme inn å hjelpe meg videre fremover i denne saken ?

 

Med vennlioge hilsner og gode ønsker for "kvinnestafetten i OL"

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.