Gå til innhold
Arkivverket

Når et hus på gårdsbruk er bygget?


espenaa
 Del

Recommended Posts

1250 Haus kommune, Tunes store. Gårdsnr 83 bruk 10.

Skilt ut 1867.

I følge barnebarn av Mons Johannessen Herfindal som kjøpte gården i 1916 ble huset bygget i 1894.

Finnes det noe info på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om kommunearkivet har noe om dette, neppe vidløftige søknadsprosedyrer på den tid.

Men kan det finnes branntakst? Hvis huset er forsikret. Men kanskje klokere hoder enn mitt vet noe om dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen å legge ting dobbelt opp.

Det bare virket som brukernes eget forum var mer svar og få på når jeg sammenlignet med andre saker.

Jeg vet ikke hvordan jeg flytter emnet hit.

Derfor jeg laget en tråd her også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje fortsette å jakte på f.eks gamle foto og spor i eventuelle skifter, utskiftingsprotokoller......

Jeg har tilknytning til en gård i Nordfjord der man opprinnelig hadde et klyngetun, senere ble hus flyttet ut/bygget opp noe mer spredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg klarer ikke tyde delingsforretningen som er linket tili den andre tråden som ligger under statsarkivet Bergen.

Kan være det står noe spennende der.

Det er påstand om at huset er bygget i 1867 et par km herifra på et klyngetun for så og flyttet hit når gården ble skilt ut(1894 er sagt tidligere).

Men nå viser det seg at gården var skilt ut i 1867, så da er nok det årstallet ikke helt riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen å legge ting dobbelt opp.

Det bare virket som brukernes eget forum var mer svar og få på når jeg sammenlignet med andre saker.

Jeg vet ikke hvordan jeg flytter emnet hit.

Derfor jeg laget en tråd her også.

 

Dette var ikkje meint som noko kritikk, berre ei opplysning til den som les at det også finst ein tråd ein annan stad om same emnet. Den andre tråden var då også eit spørsmål til Statsarkivet i Bergen, sjølv om eg blanda meg inn.

 

Problemet er at jeg klarer ikke tyde delingsforretningen som er linket tili den andre tråden som ligger under statsarkivet Bergen.

Kan være det står noe spennende der.

Det er påstand om at huset er bygget i 1867 et par km herifra på et klyngetun for så og flyttet hit når gården ble skilt ut(1894 er sagt tidligere).

Men nå viser det seg at gården var skilt ut i 1867, så da er nok det årstallet ikke helt riktig...

 

Kan huset ha vorte flytta i samband med utskiftninga? I så fall skulle vel dette vere nemnt i eit ekstrakt av utskiftningsprotokollen, og dette ekstraktet er det vel vist til i panteregisteret.

 

Nemner elles at det finst eit eige forum for tydehjelp, så då vert det i tilfelle tre trådar om same emnet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det vi er litt spent på.

Om huset et eldre enn 1867..

Isåfall hvor gammelt.

Vi skal bygge om hele huset til våren så dette er jo synd og skam om huset er godt over 150 år plutselig..

Men hverken bjelkelag eller takkonstruksjon er noe og samle på dessverre.

Blir bare tømmerkassen igjen her..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese branntakster og bygdebøker osv. sier lite hvor gammelt et hus er. Hus ble ofte flyttet fra sted til sted - ofte mange ganger.

 

Nå i dag er det blitt noen lunde rimelig å ta ei "dendrokronologisk" prøve av tømmeret - dette sier ikke noe om når huset er bygd, men det forteller når tømmeret er hugget (kjerna blir skannet og samenlignet med kjente prøver i et dataprogram).

 

Dette er egentlig ei oppgave for eksperter siden det er meget viktig å ta denne kjerneprøva på rett sted på stokken, slik at årringen i det siste vekståret blir med (helst der det kan være igjen litt bast på stokken).

 

Snakk med håndverkere eller konservatorer på et museum så kan de sikkert henvise deg til noen som kan dette. På Hordamuseet finnes det sikkert kompetanse til dette?

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.