Gå til innhold
Arkivverket

Fra hvilken by er dette, Oslo eller Kristiansand?


Kristen Rekdal
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Er det noen som vet i hvilken by dette bildet er tatt, og i tilfelle hvor?

 

Jeg tror det er Oslo, men det kan muligens være Kristiansand.

 

Bildet er tatt vinteren 1944-45.

post-3483-0-01665000-1379337120_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Er det noen som vet i hvilken by dette bildet er tatt, og i tilfelle hvor?

 

Jeg tror det er Oslo, men det kan muligens være Kristiansand.

 

Bildet er tatt vinteren 1944-45.

 

Finner ikke noe som likner på Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt.

 

Jeg har laget et utsnitt fra originalen med høyere oppløsning, vedlagt. Det kan forstørres opp mer.

 

Det er et stort signalbygg i stein midt på bildet, typisk fra rundt 1900. En jernbanestasjon?

 

Oppe i åsen til høyre er det to store master eller tårn.

 

Det er en stor by og må jo være en sjøfartsby p.g.a. båtene ved kai nede til høyre.

post-3483-0-30609000-1379356250_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det tatt mot Ekeberg?

Den spekulasjonen er interessant!

Men da er bildet speilvendt.

Den relativt nære skogbakken ved venstre billedkant og "rekkehusene" lenger til høyre minner sterkt om den delen av Ekebergåsen som reiser seg fra gamle Oslo bykirkegård. (NB: I bildet i åpningsinnlegget)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlagt er et speilvendt bilde. Jeg kan ikke helt garantere at bildet ble vendt riktig fordi det er skannet fra film.

 

Foran den store jernbanestasjonen står det en rekke med jernbanevogner med noe som ser ut som trelast på.

post-3483-0-32508000-1379357602_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe Ekebergåsen (og neppe Oslo). Den praktfulle bygningen (tollbod?) nær laste/losse-området for trelast til jernbanen er jo nærmest kontinetal. Den (gamle?) hvite trebygningen (små vinduer) med møne vendt begge veier burde være kjent. Mon tro om vi er i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg tror jeg har løsninga :)

 

Etter å ha sett på satelittfoto fra Google Maps kommer jeg til at dette er likevel fra Kristiansand.

 

Den store bygningen er Kristiansands jernbanestasjon og bildet er tatt fra vest over havna. Sannsynligvis fra en høyde som heter Dueknipen.

 

Takk til alle for innsatsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørlendingene Sandsmark/Odland ble lurt der!

(Og det var jo artig)

Lurer på om "Arkivet" er gjemt bak damenes kropper. - Så vi kan like gjerne gi disse to skylda for at oppgaven ble såpass vanskelig.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginalbildet er ikke speilvendt,jfr kåpeknappinga. Jeg har bodd på Duekniben ! Tror ikke noen levende busk kunne vokse så nær nikkelverket Kunne nok minne om rundningen på Vesterveien der damene sitter,og Krag sitter der i dag med sine tistler-og med verftet KMV til høyre,og den hvite bygningen kan likne på Smiths kai der danmarksferjene holder til i dag. Ser ikke noe trehus som likner på Agder kjøpelag der også Agder Tiden holdt til. Den monumentale bygning er mistenkelig lik jernbanestasjonen,men er jernbanekafeen bygt på senere ? Men får det fremdeles ikke til å bli Kristiansand.

Vedlagt er et speilvendt bilde. Jeg kan ikke helt garantere at bildet ble vendt riktig fordi det er skannet fra film.

 

Foran den store jernbanestasjonen står det en rekke med jernbanevogner med noe som ser ut som trelast på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis fra en høyde som heter Dueknipen.

Eller fra LAGMANNSHOLMEN (havne-utbyggingen her tok vel skikkelig fart først etter krigen). Med Duekniben/Arkivet i BAK damene (NB: på det første bildet). Merk bratthenget i bakgrunnen.

 

Den nye Grim-bebyggelsen ser vi i horisonten litt lenger til høyre i bildet.

Det ut til at bildet er tatt fra en høyde som kun er ca. 2 meter over en toppen av en skips-skorstein (m.a.o. ca. 5-6 meter over ”havet”).

Duekniben ligger vel høyere.

 

Monumentalbygget sentralt i bildet er nødt til å være jernbanestasjonen, før dette den ble forlenget med funkis-tilbygget ved enden av jernbanesporet.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette bildet skulle vært tatt fra området med gamle Vesterveien, og som dere påstår er byens jernbanestasjon, da mangler vi noe sentralt, kirketårnet.

Og åsene som ligger i bakgrunnen, er ikke lik Sømsheia og partiet ved stadion på Lund, til venstre da? nei jeg sitter å fin myser på gamle foto tilbake til 1900, men bakgrunnen stemmer ikke. Er skeptisk til at dette er Kristiansand og støtter Sigbjørn Sandsmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.