Gå til innhold
Arkivverket

Noen her inne som har erfaring med å arrangere slektsstevne?


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Vi er noen i Wangensteen-slekten som ønsker å arrangere et slektsstevne i juli 2014.

 

Vi har åpnet egen hjemmeside, og vi tror at vi har tenkt på det meste, men det er nok noe vi har glemt. Hvis noen av dere har erfaring og-/eller synspunkter og kan gi oss gode råd, så takker vi for det

 

Hjemmesiden er her; http://wangensteen2014.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide Reidar, men du har vel ikke vært i Åsnes på et tre månders langt slektsstevne? :D

 

Og etter litt innkjøringsproblemer med serveren i Bergen skal hjemmesiden være oppe og gå igjen nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide Reidar, men du har vel ikke vært i Åsnes på et tre månders langt slektsstevne? :D

 

Og etter litt innkjøringsproblemer med serveren i Bergen skal hjemmesiden være oppe og gå igjen nå

 

 

Beklager, jeg ser at det kunne mistolkes, det var ment at det er tre måneder siden jeg var i Åsnes på slektstreff!

 

Skjønner :D ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En quiz eller "rebusløp" med interne slektsspørsmål kan være ganske artig og engasjerende, kallenavn, kjente historier fra familien, kjente familiesteder eller ting osv. osv. Mvh Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En quiz eller "rebusløp" med interne slektsspørsmål kan være ganske artig og engasjerende, kallenavn, kjente historier fra familien, kjente familiesteder eller ting osv. osv. Mvh Helge Berntsen

 

Enig, kanskje stille ut ting etter gamle forfedre hvis det finnes, som syskrin, piper, snusdåser, feler, gamle jakt-og fangstredskaper, osv, osv,

kanskje sammen med bilder osv, hvis det finnes. Dette bare ment som eksempler, men setter en ekstra spiss på arrangementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å gi deltakerne navneskilt, gjerne med bosted angitt. For å vite hvem av de 8 barna til Ove Ovesen og Kirsten Lauritzdatter man er etterkommer av, kan man på navneskiltet lime på et farget klistremerke, skrive på et tall eller en bokstav.

 

For mange år siden var jeg på slektsstevne med 1200 deltakere. Det paret vi var etterkommere av hadde mange barn og mange etterkommere - det var deltakere fra flere land. På navneskiltet mitt hadde jeg et gult klistremerke og jeg kunne lett se hvem andre som var etterkommer av samme barn som meg. I tillegg hadde jeg en bokstav- og tallkode på skiltet, som var knyttet opp mot slektsboka. Da var det bare å slå opp å finne deltakernes grein bakover.

 

Jeg vil berømme deg for fantastisk flott slektstreff-side! Her var det mye informasjon å finne, virker som dere har tenkt på det meste - så dette blir nok bra.

 

Som kvinne vil jeg bare minne om at Ove Ovesen ikke avlet disse 8 barna alene – så du kan godt fremheve Kirsten Lauritzdatters innsats på forsiden også :D

 

Lykke til med videre planlegging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å gi deltakerne navneskilt, gjerne med bosted angitt. For å vite hvem av de 8 barna til Ove Ovesen og Kirsten Lauritzdatter man er etterkommer av, kan man på navneskiltet lime på et farget klistremerke, skrive på et tall eller en bokstav.

 

For mange år siden var jeg på slektsstevne med 1200 deltakere. Det paret vi var etterkommere av hadde mange barn og mange etterkommere - det var deltakere fra flere land. På navneskiltet mitt hadde jeg et gult klistremerke og jeg kunne lett se hvem andre som var etterkommer av samme barn som meg. I tillegg hadde jeg en bokstav- og tallkode på skiltet, som var knyttet opp mot slektsboka. Da var det bare å slå opp å finne deltakernes grein bakover.

 

Jeg vil berømme deg for fantastisk flott slektstreff-side! Her var det mye informasjon å finne, virker som dere har tenkt på det meste - så dette blir nok bra.

 

Som kvinne vil jeg bare minne om at Ove Ovesen ikke avlet disse 8 barna alene – så du kan godt fremheve Kirsten Lauritzdatters innsats på forsiden også :D

 

Lykke til med videre planlegging!

 

Det er riktig Grete, kom ikke på dette med navneskilt og gjerne fargekode (halsbånd e.l.), dette brukte vi i sommer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge og Reidar (#6 og #7):

 

Takk for gode innspill. Dette må vi forsøke å få til. Quiz er morsomt for de fleste

 

Grete #9:

 

Navneskilt har vi snakket om, og det blir det helt sikkert

Når det gjelder Ove Ovesens kone Kirsten Lauritzdatter Riis så er jeg nesten flau over at jeg glemte henne i farten. Jeg har rettet det opp http://wangensteen2014.net/, og jeg har også lagt ut boken "En østlandsk slekt RIIS" som deltakerne vil få

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Å arrangere et slektsstevne er sikkert slitsomt i seg selv, men lenge før stevnet (som ikke er før i juli 2014), så har i alle fall jeg hatt nok å gjøre

 

Vi bestemte oss for å lage en hjemmeside, og vi brukte mange uker på dette. Hjemmesiden ble fin den, helt til den ble hacket for 3 uker siden :-( Alt innholdet ble borte, og da var det bare å brette opp ermene igjen. Denne gangen har vi valgt en 100% sikker løsning som også er helt ny i Webhuset A/S, og jeg er nettopp ferdig meg å lage den nye siden. Dette publiseringsverktøyet kan anbefales. Siden ligger her: www.wangensteen2014.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Det kan jeg si med en gang til dere som planlegger et slektsstevne: Det tar tid, og det er mye arbeid! Men samtidig er det utrolig morsomt å få brikkene på plass

 

Vi som har forsøkt å "sy sammen" dette, vil takke for alle tips vi har fått underveis, og vi anser oss nå 99% ferdige med forarbeidet.

 

Programmet er ferdig, menyen og logistikken rundt serveringen er ferdig, underholdningen, foredragene og talene er på plass, og da gjenstår det egentlig bare detaljer igjen.

 

Her er programmet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.