Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Peder Grimsgaard, Arendal 1834.


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Forsøker å tyde noen opplysninger fra hans skifte.

Finner datoen 12 August 1834, som er datoen for når han døde, men ble skiftet holdt på samme dag i "Mads Semmings Huus i Arendal"? Han var etter hva jeg vet aldri gift, men hadde flere barn utenfor ekteskap med forskjellige partnere.. Prøver å lese hvem som arvet han, men synes skriften blir noe utydelig..

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24340/47/

 

Klarer noen å tyde noe av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser bl.a.:

 

«Huusjomfruen Christine Heide og Tjenestepigen Margaretha Olsdatter vare tilstede.»

«Afdøde havde lovet sin Huusjomfrue nærværende Jfr Christine Heide en Seng med Sengeklæder og nogle flere Meubler».

«Tjenestepigen Margaretha Olsdatter, som er opsagt til Michaeli har til gode paa sin Løn 3 ½ Spd.»

«Afdøde, foruden den Bestemmelse han har gjort, som sidste Villie, der igaar er fremlagt underskrevet af dem samtlige, erklærede han fremdeles for dem, at det var hans Villie, at hans broders Kone i Christiania skulle faae hans Gulduhr med Kiæde som under No 21 er registrert og vurdert for 25 Spdr. – Bemeldte Afdødes Broder er selv i Christiania, men forøvrigt vide de ikke at opgive hvem Afdødes Arvinger ere.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser bl.a.:

 

«Huusjomfruen Christine Heide og Tjenestepigen Margaretha Olsdatter vare tilstede.»

«Afdøde havde lovet sin Huusjomfrue nærværende Jfr Christine Heide en Seng med Sengeklæder og nogle flere Meubler».

«Tjenestepigen Margaretha Olsdatter, som er opsagt til Michaeli har til gode paa sin Løn 3 ½ Spd.»

«Afdøde, foruden den Bestemmelse han har gjort, som sidste Villie, der igaar er fremlagt underskrevet af dem samtlige, erklærede han fremdeles for dem, at det var hans Villie, at hans broders Kone i Christiania skulle faae hans Gulduhr med Kiæde som under No 21 er registrert og vurdert for 25 Spdr. – Bemeldte Afdødes Broder er selv i Christiania, men forøvrigt vide de ikke at opgive hvem Afdødes Arvinger ere.»

 

Takker så mye Yngve.

Jeg holder på med å skrive en artikkel om familien her: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Grimsgaard_(slekt)

 

Regner egentlig med at hans barn ikke arvet noe, da ingen av disse var født innenfor ekteskap..

Han hadde fire barn i fire forskjellige forhold.. En av disse levde iallfall i 1875, men de andre vet jeg ikke mye om. Hans bror må jo da være Børre Aslachsen Grimsgaard (1770–1844) Kontorbetjent hos Kammerherre Bernt Anker, senere Fullmektig ved Det Ankerske Fideikomiss. Børres kone var Marie Helene le`Fevre (1769–1844). En av barna hadde Peder med Marie Helenes søster.... Mener å kunne lese at hun kalles "Marie Grimsgaard" på siste siden i skiftet..

 

Arvingene var da hans husjomfru, broren Børre og brorens kone Marie. Resten av arven ble vel delt med kreditorene og broren (som sikkert fordelte det resterende til eventuelt andre arvinger..)

 

Takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.