Gå til innhold
Arkivverket

Anders Nilsson fra Fitjar til Juskevikjo på Bømlo og familien hans


Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Anders Nilsson, f 1745 og d 1805, er i følge bygdeboka for Moster fødd på Søre Stokken i Fitjar. Første kona, Siri Endresdtr, er fra Sælavikjo på Fitjar og med henne fekk han 3 barn. Rundt tidspunktet da andre kona, Guri Torbjørnsdtr, Dalen dødde i 1800 beskriver bygdeboka at Anders fytte til Juskevika. Han blei gift for 3. gang med Anna Larsdtr, Teigland.

 

Ifølge bygdeboka var han bukar i Juskevikjo frem til 1805, då han dødde. Juskevikjo var ikke egen gard før den ble utskildt i 1852. Før det låg den under Under-Flatnes (Foldrøyhamn).

 

Er det noen som har mer informasjon om Anders? Problemet er at eg finn han ikke i folketellingen 1801. Eventuelle oppslag i Fitjarbøkene er også av interesse.

 

Dattera Endriche Andersdtr fra første ekteskapet var formor til mange av dagens befolkning på Moster. Ho vart gift til Ekornsæter i Bremnes. Dødsåret hennar er ukjent, men ho levde der etter at mannen Størk Jacobson dødde i 1831.

 

Endriche og Størk blei gift 28.04.1799, men heller ikke Endriche finn eg i Ft 1801. Størk er oppført som gift i første ekteskap og yrke tjenestefolk http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18011218&gardpostnr=22&personpostnr=399&merk=399#ovre . Kona Endriche mangler.

 

Er det noen som kan hjelpe til med informasjon om Anders og Endriche?

 

 

Mvh Roald Sjursen, Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oldefar til Anders Nilsson budde på Sakseid(Bømlo bygdebok bd IV s. 83).Farfaren Anders Hanson var brukar i Breivik ,Fitjar(Fitjar bygdebok bd II s. 384/85) .Det var skifte etter han i 1743:Aa 6a 1743-1749 262b

Far til Anders Nilsson budde i Stokken på Stord.Kona hans ,Kari Villumsdotter ,var frå Kattatveit på Stord. Sjå skifte: Villum Heinesen Kattetveit Orningaard Føyen Aa 7a 1755-1760 67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding Harald.

Tilfeldigvis satt jeg tidligere i dag og leste brevet s 84&85 som oldefaren (presten) skrev til biskopen tidligere i dag, uten at jeg kjente til slektssammenhengen.

 

Får sette meg ned å prøve å tyde de skanne skiftebøkene..

 

Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.