Gå til innhold
Arkivverket

Reisende slekt. Kjenner vi Ole Petter Løks opphav?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

De reisende slektene er ikke alltid like lett å finne ut av. Og i dag lurer jeg på om det er noen som sitter med opplysninger om hvem denne Ole Petter Løk egentlig var. Kjenner man til hans opphav?

Jeg ser av gamle debatter i Brukerforumet at noen sågar har bilde av ham, det skulle i så fall ha vært svært interesant og se. Og vet man når han eller Nora Mathilde Karlsberg døde eller hvor de oppholdt seg på det tidspunktet.

 

Håper det er noen som har synspunkter på dette eller kanskje har noe informasjon man vil dele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er 1900 tellingen fra Aasnes på Hedmarken. Disse barna er identiske med Nora Mathildes både hva navn , fødselsår og fødested angår. Her kaller hun seg for Marie Karlsdtr. og det passer jo med Marie Kvikk. Men hun er født og døpt Nora Mathilde.

Og hvem er så denne Petter Johannessen? Er han identisk med Ole Magnus Janson/Pettersen, alias Johannes Pedersen alis Ole Petter Løk? Jeg håper det er noen som har synspunkter på dette og eventuelt vil dele det med meg.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f00425&gardpostnr=93&personpostnr=427&merk=427#ovre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. På Anbytarforum.SE /særskilte forskingsområde/resande slákter/L finner du noen innlegg om LØK/LÖK . Mange omreiserfamilier pendlet mellom Norge og Sverige. Kanhende du kan finne noe fer eller om noen brukere kan hjelpe deg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet ditt Inger. Jeg skal se hva jeg kan finne der. I mellomtiden håper jeg fortsatt at noen av Brukerforumets dyktige deltagere i tidligere debatter om de reisende kommer med sine betraktninger/tanker rundt denne personen som trolig opptrådte under mange ulike navn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver en gang til å løfte denne opp igjen i håp om at noen kan tenke seg å komme med synspunkter på hvem denne mannen egentlig var. Jeg ser temaet har vært åpnet mange ganger, så det er tydeligvis ikke interessen det står på. Jeg ville trodd på bakgrunn av alt som har vært skrevet og sagt om de reisende her i forumet, at det burde være noen som også har meninger om temaet og ikke bare interesse for det.

Kanskje er ikke overskriften dekkende nok, men på den andre siden så er vel Ole Petter Løk godt kjent blant dem som har holdt på med eller som har sine røtter blant de reisende.

Om det skulle være slik at man av ulike grunner ikke ønsker å gi seg til kjenne i debatten, kan man enten sende meg en PM eller en e-post til: rthors@online.no. Jeg har ikke problem med om noen ønsker å holde sin identitet skjult.

Og bare for å ha sagt det. Jeg kommer ikke til å legge informasjonen jeg får ut på nett i noen sammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. Jeg har sett en del på dette, og har funnet en del opplysninger som gjør at jeg er rimelig overbevist om at Olof Magnus Jansson-Løk, f;27-10-1853,i flg.kirkebok Østmark/VL, er alias til alle disse manns-navnene relatert til barna til Nora Mathilde Karlsdatter f;1855

 

Olof Magnus Jansson-Løk "forduftet" fra 1884 og framover i mange år, fram til dåpen av Mathilde Olava i 1899, der begge foreldrenes navn igjen blir opplyst korrekt i kirkeboken. Ved fødselen og dåpen til Charlotte Sigfrida 1880, bruker han sitt rette navn, Olof Magnus Jansson.

 

Men fra Anne Maries fødsel i 1883, som jeg tror var sent på høsten, like før han blir etterlyst for drap i Sverige den 30-10-1883, har han brukt et alias.

Johannes Pedersen Hellebæk,Johannes Pettersen,Petter Johannesen, Ole Petter Pettersen mm, og Ole Petter Løk, - er utvilsomt Olof Magnus Jansson-Løk.

 

Jeg har fler oppl.som underbygger dette.

 

 

Så har jeg sett på folketellingen av 1900 der foreldreparet "Petter og Marie" og barna midlertidig oppholder seg på gården Støkker på Aasnæs, hos en Anne Marie Nilsdatter, f;1825.

 

Her er det oppgitt Urskau som fødested for noen av barna, og notert Sunnmøre? - og ved ett sted bokstavene Rom.

 

Dette er nok neppe snakk om Ørskog på Sunnmøre. Hvorfor Sunnmøre er oppført her, kan en bare lure på.

Når en vet at de nærmest alltid oppholdt seg i noenlunde det samme område på østlandet, som Hedemarken og Akershus,er det høyst usannsynlig at de reiste den lange veien til Ørskog på Sunnmøre når de ventet barn.

 

Urskog i Akershus på Romerike, ble på dialekt til Urskau, og det navnet står ennå brukt i enkelte sammenheng.

Navnet Urskog ble i en kgl.resolusjon den 6 januar 1908, endret til Aurskog.

Så det er nok i dette område disse barna ble født, vil jeg anta. Men siden barnas navn og fødselsår gjerne ikke er helt presise, kan de være vanskelig å finne.

 

Som eksempel ble Mina Kristines fødselsår oppgitt i d.s folketellingen, til å være 1884, men hun er født og døpt i 1886.

 

Jeg har lett etter fødselsdato og dåp til disse barna født i Aurskog et sted, men kan ikke finne de. Noen som vet ?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bare en rask kommentar.

 

Jeg har selv tenkt at dette nok er en og samme mann, ikke minst ut fra hva etterkommerne har sagt om foreldre/besteforeldre. Nåt det gjelder Ørskog/Urskog er også det en tanke jeg var inne på, og jeg lette litt i kirkebøkene fra Urskog/Aurskog uten å finne noe konkret.

Jeg står på farten nå, så dette må jeg evt. få komme tilbake til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Veldig glad jeg kom over denne tråden.

 

En slektning av meg, som også er tipp-oldebarnet til Mina, mener bestemt det er denne Løk som er den rette, via DNA testing.

At alle disse navnene kan være den samme, er jo gledelig, hvis det stemmer.

 

Hilsen

Kai

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei Kai Ståle.

 

Jeg har nok ikke mer å tilføye her. Hun er som du viser til  døpt Nora Mathilda, men litt av problemstillingen her er jo de stadige navnebyttene.

Dette var et tema jeg i sin tid hadde for å hjelpe en godt bekjent av meg. Hun fikk alt jeg hadde samlet om den biologiske slekten hennes, som omfattet både mor og farsside. Det var hun godt fornøyd med, og jeg har ikke hatt behov for å gjøre noe mer i den sammenhengen.

Men jeg følger fortsatt med, og synes fortsatt at de reisende er et interessant tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.