Gå til innhold
Arkivverket

NORSIS anbefaler bytte av nettleser Internet Explorer


Karin Moen  Oslo
 Del

Recommended Posts

Hei !

 

NORSIS anbefaler bytte av nettleseren Internet Explorer grunnet sikkerhetsproblemer!!!

 

Her i forumet finnes jo eksperter på det meste, jeg liker denne nettleseren og ønsker egentlig ikke å skifte til en annen, hvor alvorlig skal vi ta denne advarselen?

 

Hvilken nettleser bør jeg evt. bytte til? eller kan jeg (på eget ansvar selvfølgelig) vente på at Microsoft vil løse problemet raskt?.

 

 

 

http://www.nrk.no/viten/anbefaler-alle-a-bytte-nettleser-1.11249559

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en veldig drastisk anbefaling av NorSIS, og ett rask Google-søk på (Microsoft Security Advisory (2887505)) viser at Microsoft er klar over feilen, og allerede har anbefalinger og metoder for og midlertidig ordne problemet inntil en langvarig "fix" er må markedet. Lenken nederst i artikkelen lenket til i første post inneholder steg-for-steg forklaringer på hvordan man kan gardere seg.

 

Når det er sagt så bruker jeg selv Forefox og er veldig fornøyd med den. Har man to nettlesere installert så har man ett alternativ og falle tilbake på dersom man i en periode er redd for og bruke en av nettleserne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter Google Chrome, og har gjort det i 3 år nå. Den fungerer perfekt etter min mening.

 

Samma her, og opplever aldri noe tull med GC, det var derfor jeg spurte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påpeke at det er ofte sikkerhets brister i alle andre nettlesere også, IE er ikke noe enestående fenomen.

Skal man bytte hver gang en slik feil blir oppdaget så kan man bli sprø av mindre.

For det meste bruker jeg selv Firefox, men noen ganger bruker jeg IE, Chrome, Safari og Opera. Helt avhengi av formålet.

 

Er du glad i IE, synes jeg du skal forsette å bruke denne, men anbefaler å følge det råd Ken var inne på

Lenken til siden er følgende

http://support.microsoft.com/kb/2887505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk for mange innspill her, jeg kommer nok til å la IE "hvile" en stund, til den er fixet,

Så vil jeg nå installere Google Chrome for en periode, men gå tilbake til IE senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt IE, men har tre nettlesere installert, dette fordi noen sider ikke fungerer like godt med alle nettlesere. De jeg bruker er Safari, Firefox og Google Chrome :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg får problemer med å kopiere i Firefox, kopier og lim inn fungerer ikke som i IE, hva gjør jeg feil?

 

ildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 22 (1825-1828), Vaksinerte 1825, side 2.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-2

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60928040723.jpg

 

Denne går, men ikke en "vanlig side" med å markere Blått" og kopier - lim inn

 

http://www.mynewsdes...uli-2013-906825

https://www.mynewsde...pp-i-dag-907424

 

 

Og her gikk det fint, men ikke i mailen min ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg logget meg inn på Yahoo-kontoen jeg har og sendte e-poster til en annen konto med lenken din (både med google-starten og direkte fra adressefeltet til Oslo Åpne Hus).og også lenken til TV-oversikten. Jeg fikk ingen melding om manglende identitetsinfo. Sikkerhetsinnstillingene er tydeligvis slik at eposten ikke kommer fram med hyperlenker, altså blå, men en må kopiere lenkeadressen og lime den inn i adressefeltet for å komme til siden. Slik var det ikke tidligere, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk Anne-Lise

Ser ikke helt løsningen her, men det kan jeg enkelt løse ved å bruke Internet Explorer til Yahoo-mailen,,( den fungerer ok i Onlinemailen min, så det må nok være noe med Yahoo.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Anne-Lise, jeg ser av svaret på meldingen jeg sendte i Yahoo at mottaker får riktig lenke og kan lese den, men i min sendermail er den ikke blå, og ser ikke ut til å virke, men den virker da trolig allikevel hos mottaker, merkelig.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NORSIS er statens organ. De har en utrolig god kompetanse og vet hva de snakker om. Imidlertid er det også slik at selv staten altor ofte ikke følger opp råd som NORSIS gir. Den ene hånda i Staten vet ikke hva den andre gjør.

 

Staten ved regjeringen har anbefalt bruk av fri programvare, altså ikke Microsoft. Fri progamvare har ofte en høgere sikkerhetsterskel! Det er ubetydelig bruk avforeksempel linux i statlige og offentlige organer. De fleste nettleserre som nyttes i Staten er Microsofts.

 

Asker kommune fikk flere mill kroner (5?) for å innføre noe så enkelt som openoffice eller libreoffice. De rotet det helt til og ut fra egen manglende kunnskap var anbefalingen fra Asker kommune å ikke bruke openoffice. (Blant annet fikk Asker utviklet en installasjonsrutine til ca 500 000 kr. Den var ubrukelig. Hvofor de gjorde dette er ubegripelig. Installasjon er en del av openoffice og følger programvaren).

 

På eget initiativ - uten statstilskudd innførte Kongsberg kommune Libreoffice for tre år siden. De har overhode ikke hatt problemer.

 

Nå har vi hørt om Snowden og amerikansk ovwrvåkning av praktisk talt hele den digitale verden. Det må også sees i sammen med nettlesere, operativsyste og bruk av koder. Prinsippieltt bør derforr anbefalingen være å ikke bruke amerikansk software der det er mulig. Når USA kan overvåke så kan vel de fleste som har behov og økonomi overvåke eller bryte seg inn der de ønsker.

 

I kjølvannet av Snowden vet vi også at for eksmpel systemeiere som Facebook eier dataene du legger inn og at du ikke uten vidre kan slette eller redigere stoff du har lagt inn. Du har ingen rettighet til det som er ditt (opphavsretten). Det har du meget vellvillig sagt fra deg da du meldte deg på!

 

Innenfor vårt område gjelder dette også Geni og lignende nettsider. Eierene kan gjøre hva de vil og for eksempel selge informasjonen du har lagt inn om deg sjøl og slekta di på deres hjemmesider. Selvølgelig kan da dette kjøres mot andre datasystemer som for eksempel eies av forsikringsselskaper og beregne din sannsynlighet for den eller den sykdommen ut fra hva andre i slekta har/har hatt av sykdommer. Forsikring er bare et eksempel. Det er haugevis av andre muligheter for sliksamkjøring. I framtida kan dette få stor betydning for enkeltindivider.

 

Er det først nå det har vært sikkerhetshull hos Microsoft?? Nei selvfølgelig ikke. Microsofts programvare har kontinuerlige sikkerhetsproblemer. Selvfølgelig jobber de også kontinuerlig med å bedre sikkerheten og tetter hull der de kan. Men det jo på etterskudd, når det er så kjent av almenheten at de må gjøre noe. Da kan de som måtte ønske det ha frotset i lang tid..

 

Hvem av oss vet - vi tror det stort sett går bra. Meen de som overvåker nettet i stor skala har en tålmodighet som er ubegripelig for vanlige folk.

 

En må også forvente at det kommer lovgivning fra store organisasjoner som EU etc som skal styrke personvernet, men når og med hvilket gjennomslag, det vet vi ikke. Det er best å være på den sikre siden.

 

Men bryr vi oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.