Gå til innhold
Arkivverket

Anne Olsdatter f. ca 1816 i Vågå - hvem var foreldrene?


Siri Baklid
 Del

Recommended Posts

Anne/Ane Olsdatter Rottemeie blir 28.10.1841 gift med Johan Knudsen Teigen i Vågå. Han var 23 år, hun 24,5 år. Hennes far oppgis å være Ole Olsen Sandbueie.

 

Når jeg leter etter døpte i 1816, finner jeg tre aktuelle kandidater;

- Ole Olsen og Kari Jacobsdatter Nordre Selsjords datter, døpt 8.3.1817.

- Ole Olsen og Ragnhild Hansdatter Prestegårdseie (?), døpt 1.12.1816.

- Ole Olsen og Kari Knudsdatters uekte datter døpt 9.2.1817; jeg synes det står Rottem etter morens navn.

 

Har ikke klart å eliminere bort noen av kandidatene og lurer derfor på om det er noen som vet hvem hennes foreldre er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sandbo nordre(nordigard) var det 19/3 1791 skifte etter Ole Iversen Aaseng. Barn: Iver 22, Knud 20, OLE 14, Rønnoug gm. Lars Knudsen Stokstad, Karie 24 og Gunnild 13. http://arkivverket.no/URN:sk_read/39945/2330/

Det var skifte samme sted 17/5 1757 etter Marit Larsdt. gm Iver Johansen: Barn: OLE 20 år. http://arkivverket.no/URN:sk_read/39945/2329/

Denne Ole kan være den same som det var skifte etter i 1791.

 

Ole Olsen kan jo være han som var tjener på Røttem i 1801 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f18010515&gardpostnr=89&personpostnr=1824&merk=1824#ovre Og da kan det se ut som om både Ole og Karie bodde på samme gård i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror konfirmasjonen stemmer, Bente, og at "min" Anne således er datter av Ole Olsen og Kari Knudsdatter. (Dåpen er den Berit har lagt inn lenke til.)

Anne kalles Røttemeie (Rottemeie) når hun blir gift - og da oppgis faren å være Ole Olsen Sandbueie, det er vel dette som gjør meg litt usikker på hvem som er Annes foreldre.

Ole Olsen og Kari Knudsdatter var ugifte da Anne ble født. Bosatte Ole seg senere på Sandbu/Sandbo? Bodde han der alltid, og kun Kari var tilknyttet Røttem? Eller giftet Ole og Kari seg og bodde på Sandbu, eller....Det er en del spørsmål her :) At det fantes en Ole Olsen Sandbu er sikkert, men var han far til Anne Olsdatter Røttemeie? Som Berit skriver kan det jo godt være at Ole og Kari begge bodde på samme gård i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.