Gå til innhold
Arkivverket

Per Johan Wulff, død i Bergen 1847. Foreldrene? Hans kone?i


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Per Johan Wulf, f. ca. 1798 gifter seg, og hans kone er innført i kirkebøkene med ulike fornavn:

 

I 1823 når Henriettet Oline blir født, heter moren Marie Christine Olsen

I 1825 nå Johan Fredrik With blir født, heter moren Marie Christine Malling

I 1828 når Arved Eduard blir født, heter moren Marie Christine Malling

i 1831 når Aved Eduard blir født, heter moren Marie Elisabeth Olsen

 

Kan disse mødrene være den samme?

Hvor kom Per Johan og Marie fra? Deres foreldre?

Det kan se ut som om de kom tilflyttende til Bergen, men jeg vet ikke hvor fra......

Noen som vet noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein liten teori om Marie Christine, som må sjekkast ut.

 

I 1815 finn vi David Malling i Bergen med kone M. Malling og tre barn.http://digitalarkive...&merk=1709#ovre

 

Eg reknar med det er den same David som døyr i 1822. http://digitalarkive...&merk=1948#ovre

 

Ved dåpen til ein son av David i 1809 ser vi at kona heiter Marie Christine Berentshoff http://digitalarkive...erk=154377#ovre

 

Kan dette vere Marie Christine Malling?

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for din teori, Egil

Skal sjekke nærmere, men når Marie dør 20.03.1875, står hun oppført med Olsen som pikenavn, og at hun er født ca. 1797 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ei Marie Christine Olsen f. Malling 28 år i 1865 også. Nokon samanheng?

http://digitalarkive...merk=16866#ovre

 

Det var visst eit barnebarn av ho som budde i Bergen i 1815 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=86&filnamn=dp12011816&gardpostnr=14603&personpostnr=43790&merk=43790#ovre

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FamilySearch ser jeg at noen vil ha det til at Peter Johan var svensk og født i Borås. Foreldrene skal være Hans Wulff 1758-1799 og Anne Christina Berg 11.11.1760 - 31.01.1839. Jeg går ikke god for informasjonen og den må sjekkes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker begge to!

Tror nok Marie, gift Wulf, må være slektskap til de Malling som bor i Bergen i 1815, fordi David Michael Malling gigter seg med Maria Christina With i 1807 i Mariakirken, Bergen. Marie og Pers første sønn fikk også navnet With, Johan Fredrik With.

 

Innflyttere fra Sverige, ja!

Men hvordan sjekker jeg ut dette sporet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at Wulf navnet finnes i Bergen tidlig på 1700 tallet

Her har du f.eks en familie som bodde i Bergen, men om disse har noen tilknytting er uvist.

 

Ektemann: Jon/Johan Wulf

Hustru: Sidselle Catharina Hess

================================================================================

Barn

================================================================================

1 K Maren Wulf

Døpt: 9 September 1727 - Bergen Domkirke, Hordaland, Norge

--------------------------------------------------------------------------------

2 K Dorothea Wulf

Døpt: 21 Oktober 1729 - Bergen Domkirke, Hordaland, Norge

--------------------------------------------------------------------------------

3 K Engel Wulf

Døpt: 28 Oktober 1731 - Bergen Domkirke, Hordaland, Norge

--------------------------------------------------------------------------------

4 M Claus Wulf

Døpt: 26 April 1734 - Bergen Domkirke, Hordaland, Norge

--------------------------------------------------------------------------------

5 M Mouritz Wulf

Døpt: 12 August 1736 - Bergen Domkirke, Hordaland, Norge

--------------------------------------------------------------------------------

6 M Henrich Wulf

Døpt: 19 Mai 1738 - Bergen Domkirke, Hordaland, Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen i 1818 står det om Peder Johan at han var handelsmann. Og i Kongshavn hvor bruden kom fra ved vielsen var det gjestgiveri og handelssted.

 

http://digitalarkive...2&merk=972#ovre

 

 

I Borgerboken for Bergen 1752-1865 finner jeg dette,

 

 

En Peter Wullf løste borgerbrav 20.01.1806 som mæster, Urmager.

Jeg vet ikke om dette har noe med din Peter Johan å gjøre.

 

Den 04.11.1807 løste David Michael Malling fra Porsgrund borgerbrev som Skipper

 

og en mann med samme navn, fra Bergen , løste borgerbrev som Skomakermester 01.09.1834. Trolig sønn av den første David Michael.

Kanskje må du til Porsgrunn for å finne noe om bruden, dersom hun var i slekt med David Michael.

 

 

I 1801 tellingen for hele landet finner jeg en 9 år gammel gutt, Peter Wullf i Christiania.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f1801&gardpostnr=7810&personpostnr=107993&merk=107993#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Rune!

Jo, jeg har også sett på gjestgiveriet i Kongshavn. Det er jo familien Holm som er der i 1801, og Marie kan jo selvsagt ha kommet dit en gang før 1818.

Var inne på at hun kanskje kunne ha vært gift før siden hun siden hun seinere ofte står innført med Olsen som pikenavn, men det står jo tydelig Jomfrue i kirkeboka. Mon tro om det finnes noe materiell om gjestgiveriet Kongshavn?

Og skipper Malling finner vi i Bergen med kone og 3 sønner i 1815. Jeg finner ikke Marie her, men..... hun kan jo da være et annet sted?

 

Ja, jeg har også sett på disse Wulfene, både i Oslo og urmakeren i Bergen, men klarer ikke å linke det til "min" Peder Johan.

Så har vi schiffer Ole Olsen som er gift med Marie Berenstorff. De får datteren Marie Christine, dpt. juni 1797 i Mariakirken.

 

Peder Johan og Maries barnebarn blir også kalt Berentstorff.

Men hvor blir det da av Malling-navnet? Nei, her er det mye å gå seg vill i.............

 

Jeg får vel også dra til Porsgrunn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er ikke enkel den der Bente. Som du nevner så er der jo ikke andre Malling i Bergen 1815 enn David og hans lille familie. Men dersom det stemmer at han var fra Porsgrunn, så ville jeg ha sett litt nærmere på om det er en forbindelse der til Marie.

 

Ellers er det jo en interessant opplysning vedr. dåpen i Bergen i 1797. Nå kan jo Malling navnet komme både fra far og morssiden. Er der andre personer som faddere ved barnedåpene til Peder og Maries barn som kan knyttes til Malling eller Wulff navnene? Dersom det ikke er det, ville jeg ha tolket det som om de ikke er fra Bergensområdet.

 

Den Peder/Peter Wulff jeg viste til i Borgerboka er nok den samme som er urmakersvenn i Undersøkelseskommisjonen i Bergen 1804-1805. Han er født i Bergen Nykirkens Sogn og er på det tidspunktet 26 år. Det bekrefter i alle fall at Wullf navnet hadde tilknytning til Bergen før Peder Johan var født.

 

I den samme militære tellingen er der ingen som bærer navnet Malling.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=berg1804&gardpostnr=3641&merk=3641#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Rune!

Jeg har nå sjekket konfirmerte i Maria, Korskirken og Domkirken i håp om å finn både Marie Malling og Peter Wulff, men.....

Det eneste jeg finner er Marie Christine Bernstorff som konfirmert i KK i 1812 .

Hvem giftet "din" Peder Wulff seg med? Han var altså født i Bergen............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Bente.

 

Jeg finner ikke denne Peder/Peter Wulff verken gift eller død i Bergen før eller etter 1815. Derimot er der 58 mrd etternavnet Wu(o)llf som dør i Bergen før 1815, inkl flere ved navn Peder/Peter. Men de er eldre. Vilket igjen bekrefter at etternavnet Wu/ollf har vært representert i Bergen fra før 1680. Problemet er vel det at man ikke har noe farsnavn på din Peder Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig, Rune. Intet farsnavn på Peder Johan!

Av yrke var han contorist/skriverkarl.

Når jeg ser på dåpsinnførslene til barna hans, er det ingen verken Wulf eller Malling som faddere.

I 1823 er mor innført som Marie Christine Olsen, og fadderne er:

 

madam Mette Mohn,

frk. Magdalene Catharina Reichborn

Albert Mohn

Torbjørn Winnes

Ole Friele, kjøbmand

 

I 1825 er mor innført som Marie Christine Malling, og fadderne er:

 

adam Anna Catharina Helmers

pige Elisabeth Margrethe Heiberg

Johan Reichborn

Henrich Mohn

Albert Henrich Meier, Kjøbmand

 

I 1827 er fadderne:

fru Johanne Margrethe Arentz

kjøbmand Albert Mohn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved gjennomgang på de Wulf/Wolf som døper barn i Bergen fra 1816 - 1840 er ikke Peder Johan eller hans kone Marie faddere på noen av barna.

Kan det tyde på at de ikke kom fra Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i alle fall ha tolket det slik, fordi man som regel benyttet seg av familie som faddere om det passet slik. Men om ingen av dem var fra Bergensområdet, er det jo naturlig at man har benyttet andre som faddere, som venner, naboer, arbeidskollegaer. Det er jo unektelig en smule underlig at ikke David Malling eller kona er blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skipper Malling finner vi i Bergen med kone og 3 sønner i 1815. Jeg finner ikke Marie her, men..... hun kan jo da være et annet sted?

 

 

Hva med denne, står en M. Olsen som datter hvor David Malling er nevnt.

Virker som for meg at hun er kun datter av hustruen. mulig fra ett tidligere ektenskap

 

http://digitalarkive...stnr=1713#nedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så i Klokkerboken til Aksøy at Malling var overskrevet med Olsen, så mulig hun brukte stefarens navn, men at presten rettet på dette til hennes farsnavn

Forøvrig er det ikke så sikkert at de giftet seg på selve Aksøy, da Loddefjord sokn tilhørte Askøy fram til 1915.

Jeg vil anta at Kongshavn tilhørte Loddefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde de nok, da det ikke var noen kirke i Loddefjord på den tiden, men kjenner ikke så godt til den delen av landet og dens lokale kirke historie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.