Gå til innhold
Arkivverket

tugthus


tipoldefar Johan Mich. Henrichse
 Del

Recommended Posts

Legger riktig lenke.

 

1865-telling for 1001 Christiansand

 

233 233 486 168a Ø. 16de Qvartal Kristiansand Underskrift: L Wiese 130

 

 

2715 3 Engel Ellertsd. Tjenestepige ug 35 k Soggendal fglass.gif

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f61001&gardpostnr=233&personpostnr=2715&merk=2715#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et statsarkiv i Kristiansand.

Uff, eg las "Christiania tugthus" men ser no at det står "Chrsands tugthus". Statsarkivet i Kristiansand skulle vere rett da, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om du er interesert, så har jeg skannet fangeprotokollene for Christiansand Tugthus 1836-1854 og 1855 til 1876.

Har du en noe stor minnebrikke,( helst på 16GB) og sender den til meg: Torleif Odland, Epleveien 10D 4635 Kristiansand, så kan jeg hjelpe

deg med masse lesestoff om tukthuset her i byen, har også tukthuspresten sin protokoll, den inneholder samtaler med fangene,

og en får her et gått inntrykk av den enkelte fange. Disse protokollene vil bli tilgjennelig når det nye Digitalpensjonatet er oppe å går. En så lenge,

så kan du få dette av meg.

 

Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun eksisterer jo på huset i 1865, men er hun dømt tukthusfange, innsatt, eller en tjenstepige tro?

Blås i minnepenn, jeg skal kikke litt på disse protokollene med helgen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant henne i tukthusprotokollen på en dårlig side. Hun er innkommet 5 juni 1863, ser ut til at hun har fått en dom på 8 år, for å ha forvoldt sitt uækte barns død. Dommen er av 10 mars 1863. Disse finnes i rettsprotokollen for Kristiansand. Den har saksnr.3773. Hun er utgådt av tukthuset 17 juni 1870. Hun har blitt ved kong resulusjon av 8/6 1870 benådet.

Som sagt, rettsdokumentene finnes på Statsarkivet her i Kristiansand, og oppgi 3773.

 

Torleif Odland

 

Det er muligt jeg skal en tur innom der i neste uke, så jeg kan jo alltid sjekke rettsprotokollen. torl-o@online.no

Bruk den e-posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for hjelpen Torleif. Etternavnet har variert fra Eilertsdatter til Elllefsdatter flere variasjoner finnes. Engel er søster til oldemor, og vi har vist så lite om hennes familie. Enda en gang takk for hjelpen. mvh Constance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg kikke etter rettsaken for deg på SAK? Dommen av 10 mars 1863 finnes nok, ingen uvanlig sak i de tider, ugifte piger blir gravide, prøver å skjule det, så blir det oppdaget, og straffen venter. Det var hårde bud i de dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.