Gå til innhold
Arkivverket

Ole Hansen Sems aner?


Henning Andersen
 Del

Recommended Posts

På nettet kan jeg se at det er ingen andre, som har Ole Hansen Sem i sitt slektstre, som kan si noe om hans aner. Endel vet jeg om Ole Hansen Sem:

 

Ole Hansen Sem ble født 1771 i Christiania og døpt 21.7. 1771 i Garnisons menighet. Foreldrene oppgis til å være Hans Hansen Sem og Anne Maria Jacobsdatter: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7685&idx_id=7685&uid=ny&idx_side=-71

 

Ole Hansen Sems liv kan jeg gjengi om det skulle være behov for det.

 

Hans Hansen Sem og Anne Marie gifter seg her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7685&idx_id=7685&uid=ny&idx_side=-118

"Den 2.Sept Viet Ungk. Ole Hansen Sem med P. Anne Marie Dalenberg, efter attest hr. Hr. Priebst i Kjøbenhavn om deres Trolovelse den 17.April 1768".

Altså kan det tyde på at Anne Marie Jacobsdatter er datter av en Dalenberg - trolig Jacob Dalenberg.

 

Googler man Dalenberg vil man kunne finne at navnet var brukt endel i Nederland.

 

Paret Hans Hansen Sem og Anne Marie Jacobsdatter/Dalenberg finner jeg ikke i noen 1801-telling, ei heller har det lyktes meg å finne flere barn etter paret.

 

Såleis stoppar soga: Hans Hansen Sem og Anne Marie Dalenberg/Jacobsdatter vet jeg ingen ting om. Er det noen som kjenner til paret, har noen idèer til hvor jeg kan lete videre, eller kanskje kan foreslå kilder er jeg svært takknemlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C.A. Priebst ser ut til å ha vært prest i Garnisons menighet i København, men foreløpig har jeg bare funnet vielser registrert.

 

(København amt, Sokkelund herred, Garnisons sogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse opplysningene har du vel allerede, men legger inn denne:

 

København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Hof- & Militæretaten, Rævegaden 19, 2751, FT-1801

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Ole Hansen Sem 27 Gift Logerende Constabel 1 Division 1 artillerie med Fregatten Nayaden Edel Dorthe Laurense Rasmusdatter 31 Gift hans Kone Frans Hendrich Sem 4 Ugift deres Søn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for at dere tar dere tid til å hjelpe til.

Ja, jeg har endel om Ole Hansen Sem og hans familie og klipper inn fra slektsprogrammet det jeg har:

Navn: Ole Hansen Sem

 

Foreldre: Hans Hansen Sem og Anne Maria Jacobsdatter

Livsløp: 1771 - Mellom 1807 og 1809

Alder:

 

-2 1769 Ektefelle (#1): Hordaland, Meland, Fladøen. Edel Dorthea Laurentia Rasmusdatter (1769-1847). Født på Fladøen, Meland, Hordaland. Død den 21 Mar 1847 i 18-186, Bergen, Hordaland.

1771 Født: Christiania.

1771 Jul 21 Dåp: Christiania, Garnisonmenigheten, Akershus slottsmenighet.

15 1786 Okt 10 Konfirmasjon: Hordaland, Bergen, Bergen Domkirke.

22 1793 Okt 27 Ekteskap (1): Hordaland, Bergen, Bergen Domkirke. Edel Dorthea Laurentia Rasmusdatter (1769-1847). i Bergen Domkirke, Bergen, Hordaland.

22 1793 Okt 27 Yrke: _______________. Matros.

24 1795 Sønn født (1-nr.1): Hordaland, Bergen. Rasmus Emanuel Sem (1795- ). Født i Bergen, Hordaland.

24 1795 Apr 7 Militæret: Hordaland, Bergen. Innrullert.

25 1796 Mai 14 Militæret: Hordaland, Bergen. Engasjert 1. Divisjon.

26 1797 Militæret: _______________. 1D: 1Artell: No. 81.

26 1797 Des 6 Sønn født (1-nr.2): Danmark, København, Sokkelund. Frants Hendrich Sem (1797-1872). Født i Sokkelund, København, Danmark. Død den 20 Sep 1872 i Bergen, Hordaland.

26 1797 Des 10 Bopel: Danmark, København, Ulvegaden 13.

28 1799 Jan 1-1801 Jun 11 Nevnt: _______________. på fregatten "Najaden".

30 1801 Bopel: 2751 Kjøbenhavn Danmark (Losjerende), Rævegaden 19.

30 1801 Yrke: _______________. Constabel 1 Division 1 artillerie med Fregatten Nayaden.

30 1801 Sep 4-1801 Okt 18 Nevnt: _______________. som påmønstret "linieskibet Danmark".

31 1802 Militæret: _______________. 1D: 1Art: No.72.

31 1802 Mar 7 Sønn født (1-nr.3): Danmark, København. Jacob Carl Sem (1802-1823). Født i København, Danmark. Død den 15 Okt 1823 i 18-169, Bergen, Hordaland.

31 1802 Mar 15 Bopel: Danmark, København, Krusemyntegaden.

31 1802 Jul 8-1802 Okt 27 Nevnt: _______________. som påmønstret "blokskibet Elephanten".

32 1803 Sønn født (2-nr.1): Hordaland, Bergen. Hans Peter Ludvik Olsen (1803- ). Født i Bergen, Hordaland.

33 1804 Militæret: _______________. 1D: 1Art: No.34.

33 1804 Nov 20 Datter født (1-nr.4): Danmark, København, Sokkelund. Charlotte Helene Sem (1804-1877). Født i Sokkelund, København, Danmark. Død den 26 Mar 1877 i 18-169, Bergen, Hordaland.

Partnerskap (2): _______________. Birte G. Olsdatter.

Ukjent Partner (#2): _______________. Birte G. Olsdatter.

34 1805 Apr 24-1805 Sep 14 Nevnt: _______________. påmønstret "linieskibet Sejeren".

34 1805 Sep 26-1805 Okt 26 Nevnt: _______________. påmønstret "linieskibet Sejeren".

35 1806 Sep 27-1807 Nevnt: Danmark, København, Overgaden oven Vandet 62, Søkvæsthuset. som innlagt.

36 Mellom 1807 og 1809 Død: Danmark, København, Overgaden oven Vandet 62, Søkvæsthuset.

 

Generelle notater: Den 13.07.2011 14:50, skrev Anders Dalsager:

Kære Henning Andersen

 

Tak for din henvendelse.

 

Jeg har opklaret, hvad der skete med Ole Hansen Sem.

 

I arkivet for Danmark-Norges søetat (Specifikt: Arkivet for Holmens Chef / 1770-1852 / Divisionsbøger for 1. division (mandskabsfortegnelse) / Rigsarkivet) fremgår det, at "Ole Hansen Sem fra Norge" i fra 1/1 1799- 11/6 1801 var påmønstret fregatten Najaden, som ikke deltog i Slaget på Reden v. København i 1801.

 

Fra 4/9-18/10 1801 var han herefter påmønstret linieskibet Danmark, hvorefter han ovenpå vinteren påmønstrer blokskibet Elephanten d. 8/7 1802 indtil 27/10 1802.

 

Herefter optræder han ikke som påmønstret før d. 24/4 1805, hvor han påmønstrer linieskibet Sejeren. Her forbliver han indtil 14/9 1805, hvorefter han kort efter igen påmønster Sejeren fra den 26. samme måned og indtil 26/10-1805. Herefter bliver indførelserne af årstal i bogen noget uklare. Jeg læser det imidlertid divisionsbogen sådan, at han den 27/9 1806 bliver indlagt på Søkvæsthuset på Christianshavn i København, flådens sygehus. Her bliver han indtil d. 18/10, igen sandsynligvis 1806. Bogen fortæller så, at han er død den 15/4 - sandsynligvis i 1807.

 

Dermed er han altså afgået ved døden inden det britiske bombardement i København og borttagelsen af den dansk-norske flåde. Skal årstalsindførelserne i bogen imidlertid læses på en anden måde - hvor de viser de efterfølgende år - er Ole Hansen Sem imidlertid blevet indlagt på Søkvæsthuset i slutningen af september 1807 - og det kunne i så fald have en mulig sammenhæng med de britiske angreb i starten af september 1807. Det er dog ikke en tolkning, jeg tror på.

 

Det eneste, der med sikkerhed kan siges er derfor at Ole Hansen Sem afgår ved døden i 1807 eller 1808.

 

Jeg kan derudover tilføje, at der muligvis findes flere oplysninger om ham i optegnelsen ang. den uægte barnefødsel i kirkebøgerne fra Bergen, inklusive optegnelser om at han har "stået skrifte" i kirken - samt en evt. opfølgende sag hos den lokale retsbetjent. Dette vil du kunne få flere oplysninger om hos det norske arkivvæsen - hvis du altså ikke allerede har undersøgt denne mulighed.

 

Jeg håber, at disse oplysninger er til hjælp.

 

Med mange venlige hilsener

 

Anders Dalsager

Arkivar / Statens Arkiver, Publikumsafdelingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Berit, og beklager så mye at jeg svarer så sent. *Flau*. Jeg har imidlertid haket for å bli varslet om svar på denne tråden, men har ikke mottatt noen epost om det. Nok om det.

Hva kan man skjønne av det som står om dem på denne lappen, er det et skifte som Delgobe har sett? (Sk.24.3.77)

Noen av de navnene nederst kjenner jeg også til og må være opplysninger om Sem.

 

Nederst står Jacob Carl 22.11.23: det var en sønn av Frantz Hendrich og Bergithe Petriche Nielsdatter og Frantsine Alette Christine 8.1.29 var deres datter. Altså notater om slektsskap.

Det står vel at Frantz Hendrich var tidligere baker og nå tømmerdreng?

 

Lars Andreas(?) - om det står det vet jeg ikke noe om ham.

 

Anne Marie, Abegail og Marthe Cath kjenner jeg heller ikke til.

Hva som står under dem ser jeg ikke.

 

Så øverst:

Hans Hansen Sem hustrue (el. matros?) Anne Marie

Def(ensor?) Jacob Welde ?? og Maler(?) i Helsingør

*Ch Helene Stub SK 24.3.77 Hva nå enn det kan bety?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Hansen Sem

matros

* Anne Marie

 

Def?? Jacob Wilde [eller: Welde]

veier og maaler Helsingør

*Ch...?? Stub SK 24.3.77

 

* må bety "gift med". Kan SK 24.3.77 vise til ekteskapsdatoen, i S.... Kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Hansen Sem og hustru Maren Marie,

datter av Jacob Wilde veier og måler i Helsingør gift med Ch..elene? Stub.

SK 24/3 77 har jeg ikke noe forslag om hva betyr.

 

Kona til Hans Hansen Sem står oppført som Anne Marie, og ikke Maren Marie som jeg kom til å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som ikke er så greit her:

Ole Hansen Sems far heter Hans Hansen Sem i følge ovenfornevnte kirkebokinnføring ved Ole Hansen Sems dåpsinnførsel i Christiania i 1771. Hans Hansen Sem gifter seg, i 1769 i Garnisonsmenigheten i Christiania, med Anne Marie Jacobsdatter/Dalenberg - dette er også vist til ovenfor. Det KAN derfor være mulig at Jacob Wilde er hennes far, men hva med Dalenberg?

Mye mulig at forkortelsen er Charlotte Helene, som kone til Jacob - i så fall føres navnet videre via det første kvinnelige oldebarn av henne. Kanskje Dalenberg er et villspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lenka ovenfor ser man at en Charlotte Helene gifter seg med en Jacob deWill og tidligere med Ingebrigt Larsen Dahlenberg. Det begynner å tegne seg en sammenheng her nå. I 1751 gifter Charlotte Helene seg, som enke, med Jacob deWill. Kirkebokinnføringen er i domkirken i Bergen - her: http://www.arkivverk...dx_side=-30 30.juli 1751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.