Gå til innhold
Arkivverket

Eiler Andreas Fremming f. 1720 på Toten, d. 1814 i Sigdal


Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Han var ugift og dimittert oberstløytnant på Ramstad i Sigdal i 1801. Iflg. Ovenstads militærbiografier skulle han ha tre "løsebarn" med bondepiken Barbara Johansdatter Hambre fra Valdres. Noen som vet hvem disse barna var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oberstløytnant Eiler Andreas von Fremming døde 20/1, begr. 2/2 1814 i Sigdal, 94 år, mindre enn 51 dager. Det var skifte etter ham 16/8 1814, fol. 453b, der noen av hans "Slegfred Barns Barn" arvet, som var 2 sønner og en sønnedatter, de oppholdt seg i Christiania og navnene ikke oppgitt. Trolig dreier det seg om Eiler Andreas Fremmings barn, han var f. ca. 1764 (iflg. Ovenstad var han eldre), han døde i 1801, i ft. 1801 bodde han på Lian i Lier og hadde to sønner og en datter. Spørsmålet er jo da om dette var den eneste av barna som levde opp, eller om han var den eneste som ble lyst i kull og kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved et raskt søk på FS tror jeg at jeg fant et barn: Hans Eiler Andersen dpt. 19/10 1748 V. Slidre.

Ja, jeg fant også dette nettopp. Jeg kan pussig nok ikke finne at moren sto offentlig skrifte for dette. Det nevnes heller ingen flere barn ut 1766 (Eiler Andreas Fremming fikk Sigdalske kompani 1/1 1766, men hadde før dette også hatt Land og Gran, så muligens har han fått barn der. Det kan jo være at Barbra Johansdatter flyttet med ham).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan kanskje være en datter, Anne døpt 17/2 1747, far Anders/Andreas Hansen ? http://www.arkivverk...y&idx_side=-264

Hmmmm... Mulig, men litt merkelig at hverken yrke eller slektsnavn nevnes. Men det er for så vidt riktig at Eiler Andreas Fremming het Hans Olai Olsen Fremming (iflg. Nermos slektssider).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er iallfall en sikker: Hans Eiler dpt. 6/6 1751 http://www.arkivverk...y&idx_side=-267

JA! Den hadde jeg oversett (skal det ikke forresten være 1752?). Han nevnes som Hans Eilert Fremming hos Ovenstad, f. ca. 1750. Premierløytnant ved Granske og Hallingdalske, senere tilbake til Granske, kompanier fra 1773. Avskjed 1776 og død 1795, hadde da vært syk i 20 år med en hard epilepsi.

 

Den formodentlig siste av disse tre barna med Barbro, Eilert Andreas Fremming, hvis barn i utgangspunktet tok arv etter farfaren i 1814, skulle iflg. Ovenstad være født 1755/56, og kom i (militær-)tjenesten ca. 1772, han måtte da altså være eldre enn f. ca. 1764, som han var etter aldersangivelsen i ft. 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet er at Hans Eiler ble døpt før 1753. Det er dårlig med årstall. Jeg tror ikke det finnes flere i Slidre. Jeg har sjekket helt fra 1737 - 1767.

 

Ang. Anne så stemmer i hvertfall morens navn, og det er litt rart at hennes to neste barn har en far med navn som inneholder de samme navn. Kanskje et ønske om å være litt mere anonym ved første uekte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et ønske om å være litt mere anonym ved første uekte barn.

Det var nok prestene som bestemte hva som skulle skrives, og de brukte som regel ikke silkehansker... Men det kan jo også være at presten ikke fikk vite alt da Anne ble født, ellers hadde han garantert skrevet det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg Romerike historielag (årbok) bd XII (1982) Ola Ljødal: Offiserslekten Fremmen/Fremming er hovedpersonen Eilert Andreas Fremming døpt på Toten 16 mai 1720. Så man kan vel sløyfe ca på fødeåret til Eilert Andreas. Ljødal har også nevnt 3 leiermål om Eilert Andreas, men ikke nevnt noen navn på eventuelle barn.

Ljødal nevner at han er sønn av Hans Olai Fremmen og Catarina Hedvig von Hadelen. De siste er vel kjent. Så det er eventuelle etterkommere etter Eilert Andreas som er intersante.

mvh POA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Dett er hva jeg har notert under han: Eilert Andreas Fremming ble døpt på Toten 16. mai 1720. Han tjenestegjorde i Oplandske infanteriregimenter, var premierløytnant i 1738, kaptein i 1751, major i 1770 og oberstløytnant i 1783. Man vet ikke om at han noengang var gift, men barn hadde han! I likhet med flere av Fremming-offiserene må han ha dyrket Venus like ivrig som Mars.

Bare i kirkebokene for Totens prestegjeld finnes anmerkninger om uekte avkom og kirkebot for fleres vedkommende. I Riksarkivets gjemmer finnes for eksempel en egenhendig søknad fra oberstløytnant Eilert A. Fremming. Den er kanskje betegnende for både tiden og mannen.

Her søker han om at både han og bondepiken Barbara Johannesdatter Hambre fra Valdres må bli fritatt for kirkebot, videre om at hun må anses som hans ekteviv og at barna som de sammen har fått, tre i tallet! må bli erklært for ekte. På grunn av hennes stand og "opplysning" ser det ut til at han ikke har kunnet gifte seg med henne. Med søknaden fulgte anbefalinger fra Fremmens sjef, som bedyrer at hans underordnede alltid har vist seg som en ærbar offiser «og mig ikke vitterligt begaaet noget lastværdigt ud over disse 3 Leiemaal.. . . . og ifald det er hans formening med den ingivne Memorial at faa hende til Ægtekone, da kan det ikke efter mine Tanker vare til nogen "Avantage" for hannem..."

Soknaden ble innvilget for barnas vedkommende.

 

 

Kommandørkaptein Gustav Mørch skriver i sin artikkel "Famiien von Hadeln i Norge" i NST (1928) s. 312 at " Eilert Andreas døde ca. 1786, og om han har vært gift og hatt barn savnes underretning, men det er lite sannsynlig".

 

NB! Eilert Andreas von. Fremming oppgis ved tellingen 1801 å være 81 år og ugift. Logerende på Østre Ramstad, Buskerud. Dimitteret oberstlieutenant, lever af pension.

Han fikk en sønn Eilert Andreas Eilertsen Fremming (utenom ekteskap) i 1764. Han var Premierløytnant ved dragonerne i Lier - Gårdbruker og han ble gift i Akershus slottskirke 5.november 1785 med sin kusine Catharina Hedvig Voldemarsdatter Fremming.

 

Eilert Andreas von. Fremming fikk med bondepiken Barbara (Barbro) Johansdatter Hambre fra Valdres 3 (?) løsbarn: Hans Eilertsen Fremming døpt 19.oktober 1748 i Vestre Slidre, Oppland og med samme dame sønnen Hans Eilertsen Fremming (II) døpt 6.juni 1751 Vestre Slidre, Oppland.

 

Han fikk med Barbro sønnen Hans døpt 19.oktober 1748 i Vestre Slidre, Oppland: Slidre, Ministerialbok nr. 1 (1724-1814), "Uægte" fødte og døpte 1748-1750, side 546-547

Sønnen Hans Eilert døpt samme sted 6.juni 1751: Slidre, Ministerialbok nr. 1 (1724-1814), "Uægte" fødte og døpte 1750-1757, side 548-549.

Sønnen Eilert Andreas f. omkr. 1755, gift i Akershus slottskirke 5.november 1785 med sitt søskenbarn Catharina Hedvig Voldemarsdatter Fremming.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. Jeg er klar over hans aner, men jeg har forsøkt å utrede evt. etterslekt for om mulig å finne svar på egne "Eilert-problemer" i Sigdal. Jeg har en ane, Gunhild Eilertsdatter f. ca. 1773, gift 7/11 1793 i Sigdal med Anders Bjørnsen (1770-1830). Jeg har så langt ikke klart å finne noen Eilert som har noen datter Gunhild til dåp noe sted. Muligens kunne hun være døpt i Krødsherad, som mangler kirkebok i perioden. Gunhild er muligens identisk med den Gunhild Ellefsdatter, som ble konfirmert i Sigdal i 1788, 15 1/2 år. Så er det en Knut Eilertsen, 19 år, som i 1801 bodde på Skartum i Sigdal sammen med sin ugifte mor, Signi Knutsdatter. Knut Eilertsen ble konfirmert i Sigdal i 1800, 17 år (f. ca. 1783). Det finnes ingen Knut med far Eilert døpt i Sigdal på denne tiden, men i 20/5 1781 hadde Sigri Knutsdtr. Kvisleeie en sønn Knut til dåpen, med far Anders Hansen, arbeider på Koboltverket. Vanskelig å vite om dette er ham, med feil far oppgitt. Knut Eilertsen (Ellertsen) Rolstad gift 11/2 1814 i Sigdal med Boel Olsdtr. Langerud. - Det interessante er jo at Eilert Andreas Fremming bodde i Sigdal så vidt jeg vet i hele denne perioden - men ikke dermed sagt at han var far til disse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. Jeg er klar over hans aner, men jeg har forsøkt å utrede evt. etterslekt for om mulig å finne svar på egne "Eilert-problemer" i Sigdal. Jeg har en ane, Gunhild Eilertsdatter f. ca. 1773, gift 7/11 1793 i Sigdal med Anders Bjørnsen (1770-1830). Jeg har så langt ikke klart å finne noen Eilert som har noen datter Gunhild til dåp noe sted. Muligens kunne hun være døpt i Krødsherad, som mangler kirkebok i perioden. Gunhild er muligens identisk med den Gunhild Ellefsdatter, som ble konfirmert i Sigdal i 1788, 15 1/2 år. Så er det en Knut Eilertsen, 19 år, som i 1801 bodde på Skartum i Sigdal sammen med sin ugifte mor, Signi Knutsdatter. Knut Eilertsen ble konfirmert i Sigdal i 1800, 17 år (f. ca. 1783). Det finnes ingen Knut med far Eilert døpt i Sigdal på denne tiden, men i 20/5 1781 hadde Sigri Knutsdtr. Kvisleeie en sønn Knut til dåpen, med far Anders Hansen, arbeider på Koboltverket. Vanskelig å vite om dette er ham, med feil far oppgitt. Knut Eilertsen (Ellertsen) Rolstad gift 11/2 1814 i Sigdal med Boel Olsdtr. Langerud. - Det interessante er jo at Eilert Andreas Fremming bodde i Sigdal så vidt jeg vet i hele denne perioden - men ikke dermed sagt at han var far til disse også.

 

Jeg har ikke vært borti de nevnte navnene tidligere i forbindelse med Eilert Andreas Hansen Fremming, men det hadde vært morsomt å få vite om de eventuellt var hans, da jeg prøver å samle mest mulig om etterslekten til Anna Zeitlose Schenck zu Schweinsberg og Knut von Hadeln :)

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet Eiler Andreas Fremming (f. 1755/56) døpt i Land eller Gran, så det mest sannsynlige er kanskje at også han ble født i Vestre Slidre, men at han er uteglemt av kirkeboken. Sersjant Eiler Fremming sees som fadder i Sigdal rundt 1773/74, så han har åpenbart bodd sammen med faren.

 

Hvordan gikk det med moren, Barbara Johansdatter, tro? Hvor og når døde hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan kanskje være en datter, Anne døpt 17/2 1747, far Anders/Andreas Hansen ? http://www.arkivverk...y&idx_side=-264

Det er godt mulig at du kan ha rett likevel, Berit, for 31/12 1773 ble begravet i Sigdal Jomfru Anne Cathrine Fremming, 27 år, 7 uker og 3 dager, f. ca. 1746. Det er jo ikke et treff akkurat på året, men det viser at Eiler Fremming i hvert fall også må ha hatt en datter Anne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Kaptein Eilert Andreas Hansen Fremming ble også utlagt for barnefar til Signi Torgersdtr. Helgakereies datter Margrete, dpt. 2. søndag e. påske 1767 i Gran http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9342&idx_id=9342&uid=ny&idx_side=-80 Det må ha vært like før han flyttet til Sigdal med familien, siden han nevnes som fadder i Sigdal første gang 2/8 1767.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1980-tallet fikk jeg på gården Fremming i Eidsvoll låne et maskinskrevet og heftet eksemplar som handlet om slekten Fremming, skrevet av Arvid Fremming (av den danske grenen av Fremming-slekten) og Kim Bengtsson. Jeg vet ikke om manuskriptet er trykket og utgitt, og jeg vet ingen ting om forfatterne. OM manuskriptet fremdeles befinner seg på gården, er kanskje usikkert, da det er nye eierforhold der.

Eilert Andreas Fremming var sønn av oberstløytnant Hans Olsen (Olai) Fremming (1690-1746) - utnevnt til kommandant ved Kongsvinger Festning 6.12.1745.

I Riksarkivet finnes en egenhendig søknad fra oberstløytnant Eilert A. Fremming, der han søker om at han og bondepiken Barbara Johannesdatter Hambre fra Valdres må bli fritatt for kirkebot, samt at hun må anses som hans ekteviv og at barna de har fått sammen, tre i tallet, må bli erklært for ekte. På grunn av hennes "stand og oplysning" ser det ut til at de ikke har kunnet gifte seg. Med søknaden fulgte anbefalinger fra Fremmings sjef, som bedyrer at hans underordnede alltid har vist seg som en ærbar offiser "og mig ikke vitterligt begaaet noget lastværdigt ud over disse 3 Leiermaal" (-----) og ifald det er hans Formening med den indgivne Memorial at faa hende til Ægtekone, da kan det ikke efter mine Tanker være til nogen Advantage for hannem...." Søknaden ble visstnok innvilget for barnas vedkommende - godkjent som "ekte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg jobber litt med søskenbaengifter.

Et sikkert søskenbarngifte er Eilar Andreas Fremming gifte 1785 i Akershus slottskirke med søskenbarnet  Catharina Waldemarsdatter Fremming.

Hvem er da faren til Eiler Andreas?. Er det yngstebroren Preben Fremming eller hans eldste bror Hans Eilert Fremming som er faren. En av dem må det vel være?. De må i hvert fall være en av brødrene. Sjøl det antydes at det er den eldste broenr i denne tråden, sikkert er det vel ikke. Men det kan ikke være Waldemar Fremming. Det er i hvert fall klart.

 

mvh P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber litt med søskenbaengifter.

Et sikkert søskenbarngifte er Eilar Andreas Fremming gifte 1785 i Akershus slottskirke med søskenbarnet  Catharina Waldemarsdatter Fremming.

Hvem er da faren til Eiler Andreas?. Er det yngstebroren Preben Fremming eller hans eldste bror Hans Eilert Fremming som er faren. En av dem må det vel være?. De må i hvert fall være en av brødrene. Sjøl det antydes at det er den eldste broenr i denne tråden, sikkert er det vel ikke. Men det kan ikke være Waldemar Fremming. Det er i hvert fall klart.

 

mvh P

 

Hei igjen :rolleyes:

 

Jeg har han oppført som sønn av Oberstløytnant Eilert Andreas Hansen Fremming og bondepiken Barbro (Barbara) Johannesdatter Hambre.

 

I Riksarkivet finnes en egenhendig søknad fra oberstløytnant Eilert A. Fremming.

Her søker han om at både han og bondepiken Barbara Johannesdatter Hambre fra Valdres må bli fritatt for kirkebot, videre om at hun må anses som hans ekteviv og at barna som de sammen har fått, tre i tallet! må bli erklært for ekte. På grunn av hennes stand og "opplysning" ser det ut til at han ikke har kunnet gifte seg med henne. Med søknaden fulgte anbefalinger fra Fremmens sjef, som bedyrer at hans underordnede alltid har vist seg som en ærbar offiser «og mig ikke vitterligt begaaet noget lastværdigt ud over disse 3 Leiemaal.. . . . og ifald det er hans formening med den ingivne Memorial at faa hende til Ægtekone, da kan det ikke efter mine Tanker vare til nogen "Avantage" for hannem..."

Soknaden ble innvilget for barnas vedkommende.

 

Eilert Andreas Eilertsen Fremming født (utenom ekteskap) i 1764. Han var Premierløytnant ved dragonerne i Lier - Gårdbruker og han ble gift i Akershus slottskirke 5.november 1785 med sin kusine Catharina Hedvig Voldemarsdatter Fremming.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folketellingen 1801 får jeg bare 3 personer med navnet Fremming? Det kan da ikke stemme?  Prøver jeg med Fremmen får jeg null personer. Ekteparret som gifter seg i 1785 skulle vel være der et sted. Dessuten skulle hovedpersonen vært der. Han dør ikke før 1814.

Det gamle søkersystemet var enklere fordi man kunne søke i de enkelte prestegjeld.

 

mvh Per O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søket på "1801 skannet" fant jeg søskenparekteparret i Lier på Lian gård, Catharina Hedvig og Eilert Andreas Fremming hhv 35 0g 37 år med 3 barn. Kan noen gi forklaring på at de ikkeopp på hovedsøket i 1801?

Med litt prøving så fant jeg jo folkene tilslutt.Takk for det.  Er det noen som har fulgt denne familiens videre skjebne.?+

mvh Per O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har disse barna av Eiler/Eilert Andreas Eilertsen Fremming og Catharina Hedvig Voldemarsdatter Fremming:

 

1. Maria Elisabeth Eilertsdatter Fremming f. 25.august 1786, døpt i Tranby kirke, Lier 8.september 1786-

Faddere ved dåpen var Jomfrue Selmer fra Xstiania, Lieutn.Hr von Hoel, Sogne-Præsten Hr Bloch og Hr Andreas Walleur. - Båret af Frue Lieutenant Inde Beichmann

Kilde: Lier, Ministerialbok nr. 6 (1777-1794), Fødte og døpte 1786, side 92.

 

2. Waldemar Andreas Eilertsen Fremming f. 1.oktober 1788, døpt i Tranby kirke, Lier 20.oktober 1788.

Faddere ved dåpen var Ole Pedersen Jellebechs Hstr Kiersten Pedersdatter, Ane Pedersdatter Hennum, Thomas Bagge, Hans Sørsdal og Xsten Owern

Båret af Hans Kienners Hstr Maren

Kilde: Lier, Ministerialbok nr. 6 (1777-1794), Fødte og døpte 1788, side 109.

 

Han fikk en datter Inger utenom ekteskap f. 24.juli 1805 med Anne Larsdatter Sørsdal. Datteren ble født i Frogner kirke, Lier 28.juli 1805.

Som far ble oppgitt Waldemar Fremming fra ...?

Faddere var Røyon Olsdatter Opsal, Annichen Larsdatter Skiølberg?, Lars Larsen Henum, Anders Xtensen Opsal og Xsten Evenson Opsal.

Begges 1. leiermål.

Kilde: Lier, Ministerialbok nr. 7 (1794-1813), Fødte og døpte 1805, side 180.

 

3. Ernst Wilhelm Hadeln Fremming f.16.juli 1794, døpt i Frogner kirke, Lier 22.juli 1794.

Faddere ved dåpen var Fru Majorinde Schulz, Jomfru Selmer, hr. Lieutnt. von Rostad og hr. Lientnt.Beichman

Kilde: Lier, Ministerialbok nr. 6 (1777-1794), Fødte og døpte 1794, side 372-373.

 

Han ble gift med Karen Margaretha Trondsen den 20.november 1816 i Domkirken i Oslo.

Kilde: Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 6 (1807-1817), Ekteviede 1816, side 116-117.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7235&idx_id=7235&uid=ny&idx_side=-59

 

Paret fikk i hvert fall datteren Hadoline Ernstdatter Fremming f.29.juni 1817, som ble døpt i Domkirken i Oslo 2.juli 1817.

Kilde: Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 6 (1807-1817), Fødte og døpte 1817, side 472-473.

 

Hadoline ble gift i Nord Aurdal, Oppland 14.juni 1837 med Sigismund Kristian Pedersen Selmer

Kilde: Nord-Aurdal, Ministerialbok nr. 3 (1828-1841), Ekteviede 1837, side 166, nr.12.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9371&idx_id=9371&uid=ny&idx_side=-170

 

4.Catharina Elisabeth Eilertsdatter Fremming f. 23.september 1799. Hjemmedøpt av Sognepresten Læchve 4.oktober 1799 og døpt 4.februar 1800 i Frogner kirke, Lier.

Faddere var Madam Susanna Smith i Strømsøe, Jomfru Lovise Romelhoff, Hr. Gabriel Hofgaard i Bragernes, Hr. Caspar Holter og Hr. Iver Holter i Bragernes.

Kilde: Lier, Ministerialbok nr. 7 (1794-1813), Fødte og døpte 1800, side 98-99.

 

Familien på Lian Hovedgård ved tellingen 1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058276000247

 

Av det jeg har funnet, er det bare sønnene Waldemar og Ernst som har etterkommere.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Rigmor. Da finnes det trolig etterslekt etter familien.

Iflg. Liers bygdebok bd.1 side 274 eide familien Fremming en del av Nordre Lian i tiden 1789-1802. Garden blei solgt fra Eilert Andreas dødsbo 1802. Det var et lite overskudd ved salget.

Sønnen Waldemar fortsatte å bo i Lier en stund til (1805). Han kan jo seinere ettablert seg med en familie et annet sted.

 

mvh Per O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.