Gå til innhold
Arkivverket

Ønsker oppslag i bygdebok for Hosanger – Johannes Pedersen/ Bøgevold


Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Johannes dør på Bøchevold i 1790, 52 3/4 år gammel, skulle altså være f. ca. 1737. Han er i 1765 far til Per og i 1772 til Svend (som er i min linje). Yngste barn er Inger, f. 1783.

Jeg har ikke klart å finne hvem som er mor til barna.

 

Den eneste vielsen jeg finner for en Johannes fra Bøgevold er med Karen Knudsd./ Breche i 1776. Hvis denne "Dannemann Johannes" er "min", så kan jo denne Karen ikke være mor til de eldste barna.

 

Jeg finner Enke Kari Knudsd./ Bøgevoll som gifter seg 2. gang i 1792 - og ved FT 1801 finner jeg Kari Knudsd. på Bøgevold sammen med barna Ole og Inger.

 

Men hvem var mor til Johannes' eldste barn?

 

Håper noen har tilgang til bygdeboka og kan gjøre et oppslag.

 

Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra bygdeboken Alenfit:

 

Johannes Person f 1738 d 1791. fra Vetla Grovu på Voss sønn av Per Eilivson Øyafloten og Brita Johannesdatter Vetla Grovu.

Johannes g seg 1764 med Gjertrud Sveinsdatter Øvsthus i Raundalen på Voss f 1740 d 1775, datter av Svein Sjurson.

Johannes g II i 1776 med Kari Knutsdatter f 1750 d 1804 datter av Knut Larsson Brekke i Raundalen.

 

Johannes kjøpte Bøkevoll 11 sept 1777. 11 barn, 5 med første og 6 med andre kona:

 

Per f 1765, tjente i Bergen

Svein f d 1768

Dorte f 1769 d 1791

Brita f 1769 (tvilling) g 1800 med Sjur Nilsson Seim

Svein f 1772 g 1798 med Siri Størksdatter Kvamme

-

Ivar f d 1776

Viking f d 1776 (tvilling)

Ola f 1779 d 1839 g 1805 med Kari Håvardsdatter Vik

Knut f d 1781

Gjertrud f 1783 g 1808 m enkemann Ola Hansson N. Elsås

Inger f 1783 d 1853. Ho fekk i 1798 barn med stefaren Jon Nilsson (neste bruker/g med Kari på Bøkevoll). Inger g 1808 Hans Olson Kvalvåg ved Lygra. Bosatte seg på Sævrøy i Austreim

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Nilsson (stefar og overgriper) 1763 - 1800 ble henrettet pga datteren Ingeborg han fikk med Inger. Inger ble også tiltalt, men hun ble benådet. Sikkert pga alderen, hun var jo bare 15 år

Jon sin mor Ingebjørg giftet seg (etter at hun ble enke) med Knut Knutson Brekke. Denne Knut var bror til Kari som altså Jon giftet seg med....

Infløkte familieforhold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja. Jeg hadde sett at Inger hadde en datter i 1801, nå kan jeg altså tilføye barnefar om enn det er en trist historie.

 

Jeg har veldig mange aner fra Hamre - min fars familie kom fra Kvamme/Alversund så jeg kommer nok snart tilbake med ønske med flere oppslag. Dessverre har jeg her ikke tilgang til bygdebøkene som er lagt ut på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.